Niemal każda marka ma ambicje, aby zostać liderem w swojej branży. Jak to zrobić? Jakie narzędzia i działania są niezbędne, aby wyjść na prowadzenie lub uplasować się w ścisłej czołówce?
POZNAJ SWOJĄ KONKURENCJĘ
To pierwszy, bardzo ważny krok w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Warto w tym celu wykonać audyt medialny, który pozwoli przeanalizować działania innych firm, sprawdzić, jak wypadamy na tle pozostałych marek, a także czym wyróżniamy się na rynku. Ten etap zdecydowanie ułatwia wyznaczanie celów i z pewnością wpływa także na biznesową motywację.
Aby wyprzedzić konkurencję, należy poznać jej strategię – dowiedzieć się, które elementy są najbardziej skuteczne i wpływają na grupy odbiorców, wśród których dostrzegamy naszych potencjalnych klientów. Ważne jest również monitorowanie kampanii marketingowych konkurencji. To pozwala szybko reagować na każdą nowość i reklamę wyemitowaną przez obserwowane marki.
CO MÓWIĄ O TOBIE KLIENCI?
Warto na bieżąco sprawdzać opinie w sieci na temat naszego brandu. Zawsze miło jest przeczytać pozytywną ocenę, ale należy także nastawić się na nieprzychylne komentarze, które mogą dotyczyć nie tylko produktów czy usług, ale także wizerunku. W sytuacjach kryzysowych kluczowa jest szybka reakcja, zanim wpis wywoła falę niezadowolenia i stanie się poważnym problemem, grożącym utratą zaufania. Warto wykorzystać do tego celu monitoring social media, który pozwala praktycznie w czasie rzeczywistym na błyskawiczną reakcję. Materiały z monitoringu mediów są dostarczane na dedykowany portal, a osoby odpowiedzialne za ochronę reputacji brandu otrzymują 24h/dobę powiadomienia o każdej negatywnej wzmiance.
DAJ SIĘ ZAUWAŻYĆ!
Zdobywanie klientów w sieci wymaga ze strony marki pewnego zaangażowania. Badania pokazują, że przed zakupem konkretnych produktów i usług najczęściej sprawdzamy w sieci opinie na ich temat. Niezwykle przydatny może okazać się także social listening. To działania sprawdzające potrzeby odbiorców i dostarczające informacji, co im się podoba, co można i należy poprawić, czy też zmienić w ofercie. Zakres takiego monitoringu mediów może objąć także analizę rozwiązań konkurencji.
Dzięki monitoringowi internetu można wyszukiwać wzmianki dotyczące określonych zagadnień, włączać się do dyskusji oraz budować nie tylko relacje i zwiększać zaufanie do brandu, ale także w przyjazny i naturalny sposób oferować produkty i usługi, które rozwiązują problemy klientów. To niezwykle ważny element w budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Kluczowym czynnikiem, który wpływa na postrzeganie marki jest także content marketing i systematyczne oferowanie odbiorcom ciekawych treści – artykułów, webinarów, czy eksperckich komentarzy. Tego typu materiały są z reguły udostępniane dalej, co pozwala szybko budować sieć nowych odbiorców i potencjalnych klientów.
Warto pamiętać o spójności oprawy graficznej wszystkich elementów z identyfikacją wizualną firmy. To niezwykle ważny element w budowaniu wizerunku marki.
Last but not least … to pozycjonowanie strony brandu. Ten element budowania przewagi konkurencyjnej warto powierzyć specjalistom. Kluczowe jest tu regularne publikowanie artykułów blogowych, ciekawych opisów produktów oraz udostępnianie linków z danej strony w innych serwisach, szczególnie tych branżowych.