Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?

Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?

Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa, dochodzi do epidemii. O ile w przypadku wirusów wywołujących choroby jest to bardzo negatywne zjawisko, o tyle w marketingu wirusy mają pozytywny charakter. Viral marketing jest często wykorzystywany przez firmy, chcące dotrzeć do szerszego grona klientów w kreatywny sposób. To pozwala im na dłużej pozostać w ich świadomości, ale również dzięki temu zyskują kolejnych ambasadorów marki, którzy chętnie mówią o marce. Jak działa viral marketing? Jak go wykorzystać w praktyce?

Co to jest viral marketing?

Viral marketing nazywany jest inaczej marketingiem wirusowym. Jest to strategia, polegająca na rozprzestrzenianiu się komunikatu poprzez udostępnianie go innym przez społeczeństwo. Viral marketing cechuje się zatem treścią, która przyciąga uwagę, czasami intryguje, innym razem rozśmiesza, a niekiedy wzrusza, musi zatem wzbudzać bardzo silne emocje. W takim przypadku zostanie przekazana dalej.

Najczęściej treści są udostępniane przez użytkowników mediów społecznościowych. To właśnie w social mediach „wirusy” rozprzestrzeniają się najszybciej. Viral marketing bardzo dobrze funkcjonuje również na wszelkiego rodzaju forach i portalach informacyjnych. Użytkownicy w naturalny sposób stają się przekaźnikami reklamy, to właśnie dzięki nim komunikat dociera do tak szerokiego grona społeczeństwa.

Viralem może być tekst, video lub grafika, ważne, aby intrygował i wzbudzał emocje. Motywem przewodnim przekazu nie powinna być jednak nazwa firmy czy logo, a treść, nawiązująca często do konkretnych wartości, odbywających się w najbliższym czasie wydarzeń czy też panujących w społeczeństwie trendów.

Kiedy stosować viral marketing?

Viral marketing jest skuteczną formą przekazu i reklamy – niezależnie od wielkości firmy i branży. Bardzo dobrze sprawdza się w przypadku małych przedsiębiorstw, które nie dysponują dużym budżetem na działania reklamowe. Wystarczy stworzyć reklamę, a jej rozpowszechnianiem zajmą się inni. W dużych firmach jest doskonałym uzupełnieniem dotychczasowych działań komunikacyjnych.

  • Viral marketing Old Spice

Viral marketing stosuje się często przed wprowadzaniem nowego produktu lub również w celu jego promocji. Dobrym przykładem jest firma Old Spice i spot promujący żel pod prysznic z czarnoskórym, dobrze zbudowanym mężczyzną. Wielu się nim zachwycało, kiedy zamiast na jachcie, siedział…na koniu.

  • Viral marketing Pepsi

Marketing wirusowy w swoich kampaniach zastosowała w 2013 roku firma Pepsi, organizująca wówczas eventy w kilku polskich miastach.

  • Viral marketing Allegro

Warto również wspomnieć o słynnej świątecznej reklamie Allegro, które udowodniło, że jest to dobry sposób na kampanię przed ważnymi wydarzeniami w roku. Bohaterami spotu reklamowego są babcie i dziadkowie oraz ich wnuczkowie.

  • Viral marketing Żywiec

Z viral marketingiem niezwykle dobrze poradził sobie Żywiec, marka znanego piwa. „Chce się Ż…” słychać dzisiaj nie tylko z ust fanów tego napoju.

  • Inne przykłady marketingu wirusowego

Przykłady udanych kampanii wirusowych dotyczą bardzo często mocno sloganów reklamowych, które są powtarzane przez ludzi w wielu sytuacjach. Wśród nich jest „Brawo Ja” (Plus), „No to Frugo” (Frugo) czy też „Red Bull doda Ci skrzydeł” (Red Bull).

Viral marketing w praktyce. Kilka praktycznych wskazówek

Już wiesz, jak działa viral marketing oraz jakie kampanie przynoszą najlepsze efekty. Okazuje się jednak, że tworzenie virali jest zadaniem trudnym, ponieważ musi powstać coś, co porwie społeczność i zachęci ją do aktywności. Z pewnością musi być pomysł, na który niekiedy czekamy kilka miesięcy. Nie zawsze jednak jest ten czas, szczególnie kiedy nowy produkt wprowadzamy na rynek za chwilę i chcemy wykorzystać do tego viral marketing.

Treści, które chętnie publikowane przez internautów to takie, z którymi mogą się utożsamiać, nawiązują do ich życia, ukazują współczesne problemy w niecodzienny sposób wraz z ich rozwiązaniem. To materiały, które są dla nich przydatne, z których mogą czerpać konkretne korzyści, a zatem przesłanie, wskazówka czy porada. Virale muszą wpływać na emocje, mogą podobnie jak reklama Allegro wzruszać lub jak Old Spice bawić. Twój viral musi być zaskoczeniem, wyróżniać się spośród innych, ponieważ w wirtualnej przestrzeni ich nie brakuje.

Może zaangażuj influencerów, którzy prowadzą blogi albo kanały social media o tematyce zgodnej z Twoim biznesem lub po prostu mają duży wpływ na społeczeństwo. Będą dobrymi pierwszymi przekaźnikami Twoich virali. Skoncentruj się na tym, co „wpada w ucho lub w oko”. Może być to chwytliwy slogan lub obraz, który łatwo można odtworzyć. Świetnie odbiorców angażują zabawy, jak np. kampania Pepsi z wyzwaniem smaku. Każdy zna kogoś, kto takie wyzwanie przeprowadzał chociaż raz w gronie swoich znajomych i rodziny.

Internet jest pełen wirusów, które bardzo często rozpowszechniają się poza strefą wirtualnego świata. Reklamę Żywca możemy obserwować na banerach w przestrzeni miejskiej, a wyzwania smaku Pepsi pojawiały się na imprezach organizowanych przez markę. Viral marketing to potężne narzędzie pozwalające treściom rozprzestrzeniać się niekiedy w niepohamowanym, szybkim tempie. Należy jednak się wyróżnić, stworzyć coś kreatywnego, aby u innych wywołało to takie emocje, że zechcą się nimi dzielić ze znajomymi.

PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 27.08.2021
User-generated content w działaniach marketingowych
Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 02.07.2021
Poznaj, czym jest social selling
Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 29.04.2020
Jak określić swoją grupę docelową, jak określić swój target?
Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, czym jest grupa docelowa i jak wielkie znaczenie w działaniach marketingowych ma wybór odpowiedniego targetu….
Zobacz więcej