Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Monitoring mediów >> Z ery dziennikarza w erę anonimowych twórców. Tak zmieniał się monitoring internetu

Z ery dziennikarza w erę anonimowych twórców. Tak zmieniał się monitoring internetu

We wrześniu wyszukiwarka Google obchodziła swoje 25. urodziny. Kiedy ćwierć wieku temu użytkownicy stawiali swoje pierwsze kroki w sieci, pojawiła się potrzeba kontrolowania wzmianek o markach również w internecie. O tym, czy i jak monitoring mediów zmienił się na przestrzeni lat, opowiada Przemysław Palacz – członek zarządu w PSMM Monitoring & More.

PSMM Monitoring & More wprowadził do swojej oferty monitorowanie internetu w 2000 roku. Początkowo była to usługa, na którą decydowali się nieliczni. Zazwyczaj były to duże firmy, które albo zdawały sobie sprawę z ogromnej roli wpływu mediów na reputację i zmieniającej się struktury mediów, albo wchodziły na polski rynek z zagranicy.

Marki z czasem zaczęły dostrzegać rosnącą rolę tego medium. Portali było stosunkowo mało, ale wpływ dziennikarzy był znaczący. Wówczas monitoring wzmianek w sieci wykonywany był w większości manualnie. Zespół, który zajmował się wyłącznie internetem, liczył do kilkunastu osób.

Najważniejsze były takie kompetencje jak skrupulatność, czytanie danych i znajomość rynku mediów. Mimo że większość prac wykonywano ręcznie, nie było to tak czasochłonne jak dziś. Obecnie nasz zespół zajmujący się monitoringiem internetu liczy kilkadziesiąt osób, ale są to specjaliści odpowiadający za zupełnie inne obszary. W ich zakresie leży przede wszystkim analityka danych. Zmieniła się zarówno skala zapotrzebowania, jak i liczba źródeł. Kandydat na takie stanowisko musi wykazać się doskonałymi umiejętnościami analitycznymi i potrafić znajdować nowe źródła – tłumaczy Przemysław Palacz.

Jak dodaje: – Patrząc wstecz, można również zauważyć, że w okolicach 2010 roku znacząco wzrosła rola internetu za sprawą pojawienia się mediów społecznościowych. Z ery internetu tworzonego przez dziennikarzy przeszliśmy w erę internetu tworzonego przez praktycznie anonimowe osoby. To one mają ogromne znaczenie w kwestii budowania reputacji marek, sprawiając, że coraz więcej firm dostrzega potrzebę bieżącego monitorowania informacji.

 

 

W dobie tak licznych źródeł, treści tworzonych przez boty i user generated contentu istotne stało się również odpowiednie filtrowanie i selekcjonowanie publikacji. To jedna z większych zmian, ponieważ jak podkreśla Przemysław Palacz, choć wydawałoby się, że od początku wprowadzenia tej usługi minęło wiele czasu, to internet w gruncie rzeczy wciąż działa na podobnych zasadach – zwłaszcza ten newsowy. Inna jest natomiast jego dostępność. Z medium elitarnego stało się ogólnodostępnym, z którego dziś korzysta niemal każda grupa społeczna.

Z perspektywy klienta zamawiającego monitoring internetu nie zmieniło się wiele. Początkowo firmy dostawały zestawienie linków, ale szybko usługa została wzbogacona o pogłębione dane i multimedia. Założeniem PSMM Monitoring & More było to, aby wzmianki w internecie były równoważne z tymi prasowymi. Z czasem coraz więcej firm zaczęło rozumieć zmianę zachodzącą w mediach. O ile kiedyś wpływ na opinię publiczną miała wąska grupa dziennikarzy, o tyle dziś praktycznie każdy. Istotny staje się czas reakcji, ponieważ kryzys może narodzić się nawet z pojedynczej opinii i eskalować do olbrzymich rozmiarów.

To właśnie jest kluczową motywacją decydującą o potrzebie monitorowania przez firmy wzmianek. Sieć szybko przerosła prasę pod względem dostępności. Trudno jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidzieć, w jakim kierunku rozwinie się w najbliższych kilku latach.

Można przypuszczać, że media społecznościowe jeszcze nabiorą znaczenia, a na popularności zyska model płatnych treści, zwłaszcza w przypadku tych bardziej wartościowych publikacji. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że przez ponad 20 lat newsowy internet pozostał w gruncie rzeczy taki sam, nie należy spodziewać się rewolucji. Monitoring real time będzie kluczowy, a analityka pomoże zarządzającym w podejmowaniu właściwych i szybkich decyzji – podsumowuje Przemysław Palacz.

 

REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PSMM Monitoring & More / 18.05.2022
Jak wykorzystać monitoring mediów przy pisaniu prac naukowych?
Pisanie prac naukowych przy wykorzystaniu monitoringu mediów to genialny sposób na oszczędność czasu, omijanie rozproszonych informacji i wykorzystanie rzetelnych źródeł…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.03.2022
5 sposobów na skuteczny marketing salonu fryzjerskiego
Sposobów na marketing salonu fryzjerskiego jest dużo. Jako właściciel pewnie znasz kilka z nich. Tylko pytanie brzmi, czy to są…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 05.12.2021
Skuteczny marketing restauracji z monitoringiem mediów
Na rynku gastronomicznym konkurencja jest ogromna. Zanim marka zbuduje zaufanie, dzięki któremu będzie dla klientów restauracją pierwszego wyboru, najpierw musi zostać…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 19.12.2021
Jak wyprzedzić konkurencję?
Niemal każda marka ma ambicje, aby zostać liderem w swojej branży. Jak to zrobić? Jakie narzędzia i działania są niezbędne,…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 26.03.2021
Czy analizowanie konkurencji jest złe?
Analiza konkurencji jest jednym ze sposobów osiągnięcia wysokiej pozycji w branży i jedną z najbardziej znaczących strategii marketingowej marki. Dzięki badaniu działań konkurencji możliwe jest rozpoznanie…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 16.07.2021
Media o szczepieniach. Johnson&Johnson czarnym koniem szczepień?
W II kwartale br. ponad dwukrotnie częściej niż w poprzednim informowano w mediach o szczepionce Janssen Pharmaceutica/Johnson&Johnson – było to…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 01.01.2021
Czy ekwiwalent reklamowy to wartość komunikacji?
Wiele osób rozpoczynających przygodę z public relations nie do końca poprawnie korzysta ze wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Brak zrozumienia specyfiki AVE…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 15.01.2021
Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność
Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne…
Zobacz więcej