Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Poznaj, czym jest social selling

Poznaj, czym jest social selling

Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać produkty możemy nie tylko na specjalnie przeznaczonych do tego platformach oraz sklepach online, ale też za pośrednictwem mediów społecznościowych. Ważne jest jednak, aby zachować odpowiednią kolejność. W social selling najpierw zdobywamy zaufanie, poznajemy klientów i dajemy się im poznać, staramy się nawiązać z nimi kontakt, a dopiero potem zachęcamy do współpracy. Ten ostatni etap powinien odbywać się jednak z zachowaniem zasad subtelności. Komunikat musi sprawić, że klient sam będzie chciał skorzystać z naszej oferty.

Co to jest social selling?

W social selling wykorzystujemy media społecznościowe, aby osiągnąć wyznaczone cele biznesowe. To właśnie za pośrednictwem Facebooka, Instagrama czy Twittera nawiązujemy kontakt z naszymi potencjalnymi klientami i staramy się utrzymać jak najdłużej.  Nie kończymy swoich działań na etapie pozyskania nowego użytkownika, a pielęgnujemy relacje z nim, aby być obecnym w jego codzienności. Celem jest nawiązanie i utrzymanie kontaktu. Wynikiem jest sprzedaż produktu i usługi. Zatem w social selling koncentrujemy się przede wszystkim na komunikacji z klientami, rozmowie z nimi, dostarczaniu im wartościowych treści, angażowaniu ich w działania firmy, a także informowaniu o tym, co nowego u Ciebie i Twojego zespołu.

Należy również wspomnieć o social listeningu. Jest to obserwacja grupy docelowej pod kątem sposobu komunikowania się ze sobą. Dzięki temu, że wiemy, o czym piszą i co ich interesuje, a także w jaki sposób ze sobą rozmawiają w mediach społecznościowych, możemy dopasować do ich preferencji i profilu nasze komunikaty. Ponadto mamy dostęp do informacji, czego oczekują i jakie są ich potrzeby. Zatem warto zacząć od poznania lepiej swojej grupy docelowej, aby już na samym początku opracować skuteczną strategię marketingową.

Social selling krok po kroku

We wszystkich działaniach marketingowych trzeba zachować cierpliwość i nie oczekiwać natychmiastowych efektów. Każde z nich to proces, trwający krócej lub dłużej, w zależności od efektów, jakie chcemy osiągnąć. W social selling nie chodzi tylko o sprzedaż czy też pozyskanie jak najwięcej użytkowników, a o zbudowanie społeczności zaufanych i lojalnych użytkowników, zaangażowanych w promocję Twojej marki i współpracę z Tobą. Dążymy do pozyskania stałych, wiernych klientów, regularnie korzystających z naszych usług, jednocześnie będąc dla nich źródłem cennych informacji i wartościowych treści. Jest to relacja wzajemnej zależności. Firma dostarcza porad i wskazówek swoich klientów, z kolei oni korzystają z jej usług oraz są jej ambasadorami, angażując nowych użytkowników.

Zacznij więc od stworzenia swojej marki z uwzględnieniem spójności jej wszystkich cech. Potrzebna Ci będzie jednolita identyfikacja wizualna oraz język i kanały komunikacji, odpowiadające profilowi Twojej firmy, ale też grupy docelowej. Na tym etapie warto jest już stworzyć ogólny wizerunek Twojego potencjalnego klienta. Potem koncentrujemy się na jego bardziej szczegółowych cechach, a więc doprecyzowujemy, kim jest, jakie są jego potrzeby, czego oczekuje, w jakim środowisku funkcjonuje.

W social selling niezwykle ważna jest transparentność i autentyczność. Ludzie w mediach społecznościowych doceniają otwartość, więc reaguj na wszelkie komentarze, zapytania oraz posty z oznaczeniem Twojej firmy. W ten sposób budujesz zaufanie.

Daj się poznać jako ekspert w swojej branży. Klient chce mieć pewność, że firma, której zaufał, jest nie tylko sprzedawcą, ale też doradcą. Tutaj pomoże Ci wartościowy content, czyli krótkie porady w social media, infografiki, filmy instruktażowe oraz blog firmowy, do którego linki będziesz udostępniał na swoim fanpage’u.

Nie zapominaj o monitorowaniu swoich postępów. Bądź na bieżąco z treściami publikowanymi na Twój temat, korzystaj z narzędzi, które dostarczają Ci ważnych raportów na temat zasięgu Twoich postów oraz tych, które są udostępniane przez Twoich użytkowników i pojawia się w nich Twoja firma. Możesz skorzystać m.in. z Monitoringu Mediów Społecznościowych od PSMM, dzięki któremu dowiesz się też o działaniach swojej konkurencji. To pozwoli Ci zoptymalizować swoją strategię i poprawić skuteczność social sellingu.

Jak używać social selling?

Stwórz sieć kontaktów, która będzie adekwatna do profilu Twojej marki. Sprawdź, jakich influencerów i blogerów obserwują użytkownicy z Twojej grupy docelowej. Obserwuj ich, a może nawet zaproś do współpracy. Dzięki temu, że połączycie siły, zyskacie większe zaufanie i dotrzecie do szerszej grupy użytkowników. Social selling koncentruje się bezpośrednio nie na sprzedaży, a na budowaniu relacji, które to są dopiero fundamentem do generowania zysków. Udostępniaj linki do swoich artykułów na blogi i pisz krótkie posty w formie porad, wskazówek czy ciekawostek branżowych. Linkuj też inne artykuły, np. blogerów, z którymi współpracujesz. To będzie sygnałem dla Twoich użytkowników, że ważne są dla Ciebie pomoc i dostarczanie im cennych informacji, a nie tylko sprzedaż i zysk. Bądź aktywny na grupach branżowych, dzięki czemu jeszcze bardziej wzmocnisz swoją pozycję eksperta. Nie lekceważ wiadomości prywatnych i zapytań pod postami. Musisz reagować, aby udowodnić, że jesteś zaangażowany w kontakt ze swoimi klientami.

Efektem końcowym social sellingu jest wzrost zysków i sprzedaży. Aby jednak efekty były długotrwałe, należy rozpocząć od zdobycia zaufania i lojalności użytkowników. To właśnie one decydują o tym, czy klient będzie nam wierny i pomoże w pozyskaniu nowych.

PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 27.08.2021
User-generated content w działaniach marketingowych
Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.06.2021
Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?
Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 29.04.2020
Jak określić swoją grupę docelową, jak określić swój target?
Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, czym jest grupa docelowa i jak wielkie znaczenie w działaniach marketingowych ma wybór odpowiedniego targetu….
Zobacz więcej