Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> User-generated content w działaniach marketingowych

User-generated content w działaniach marketingowych

Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni na nachalne komunikaty, które nie zawierają żadnej wartości oprócz typowego zwrotu zachęcającego do zakupu czy skorzystania z oferty. W sieci niezwykle istotne jest też zaangażowanie użytkowników w ekspansję treści na różne obszary. Wiele firm i marketingowców dąży do pozyskiwania coraz więcej aktywnych użytkowników, którzy będą niezależnymi ambasadorami marki, nieoczekującymi żadnego wynagrodzenia za jej promowanie. Jak wykorzystywać tę strategię i czym właściwie jest user-generated content?

Co to jest user-generated content?

User-generated content to wszystkie treści udostępnione w sieci na temat konkretnej marki, które zostały stworzone przez niezależnych użytkowników. Nie otrzymują oni za to żadnego wynagrodzenia, najczęściej robią to bezinteresownie ze względu na sympatię do firmy. Są to fani, dzięki którym marka ma szansę stać się bardziej znaną i obecną w świadomości większej liczby odbiorców. User-generated content obejmuje bardzo zróżnicowane treści oraz kanały komunikacji. Użytkownicy potrafią być bardzo kreatywni, ale przede wszystkim niezwykle lojalni, jeżeli dostrzegają korzyści, jakie powstają dla nich z generowania treści na temat swojej ulubionej marki. Jeżeli jest to wartościowa treść, to zapewne zainteresuje ich znajomych, którzy z kolei pozostawiają przysłowiowego „lajka” na którejś z platform social media.

Treści tworzone i publikowane przez użytkowników na temat marki są wykorzystywane również przez firmy. To bardzo duże wyróżnienie dla osoby, która opublikowała post. Dzięki temu użytkownicy czują bliższą przynależność do jej społeczności. To pozwala im stać się częścią czegoś większego, co w dzisiejszych czasach, bardzo dużej presji społecznej jest wartościowym czynnikiem, wpływającym na popularność i poczucie własnej wartości. User-generated content w wielu kampaniach okazuje się zdecydowanie skuteczniejszy, niż standardowy sposób publikacji treści. Wśród przykładów udanych kampanii z wykorzystaniem user-generated content są m.in. Wyzwanie Smaku Pepsi, Video of the Day GoPro czy marki odzieżowe jak Adidas, Reserved, Kanken i wiele innych, które wykorzystują publikowane przez swoich klientów zdjęcia na swoich profilach. Duża ilość publikacji może sprawić, że post zostanie udostępniony przez wielu użytkowników stając się tzw. Viralem.

Jak używać user-generated content? Rodzaje treści

User-generated content może mieć bardzo różną formę. Zazwyczaj kampanię kojarzymy z postami w mediach społecznościowych i hashtagami przypisanymi do strategii promocyjnej lub firmy. To jednak nie jedyny sposób na wykorzystanie tego trendu. We współczesnym świecie szczególnie pożądaną i docenianą cechą jest kreatywność. Zachęcaj swoich użytkowników do większego zaangażowania się w promocję Twojej marki. Wśród takich pomysłów są krótkie filmiki video nagrywane przez użytkowników, które dotyczą bezpośrednio Twojego produktu lub też wizerunku marki. Warto jest organizować kampanie nie tylko dla tych, którzy już skorzystali z Twojej oferty, ale też tych, którzy wciąż się zastanawiają. Zatem nie zawsze dobrą praktyką jest wymóg pojawienia się Twojego produktu w filmie.

Do user-generated content należy też case study, czyli studium przypadku. To pewnego rodzaju recenzja, opis produktu czy usługi wraz z jego zaletami i korzyściami, jakie dostarczyły klientowi. Głównym „bohaterem” takiej historii powinien być problem, który udało się rozwiązać dzięki produktowi. Coraz większą popularnością w sieci cieszą się live’y, czyli relacje na żywo. Doceniamy możliwość oglądania tego, co dzieje się gdzieś indziej, ale tutaj i teraz. Jest to bardzo autentyczne i wiarygodne, dzięki czemu wzrasta nie tylko popularność użytkownika i jego oglądalność, ale też zaufanie do Twojej marki.

Oczywiście nie zapominamy o postach w social media. Media społecznościowe są dzisiaj najskuteczniejszym kanałem komunikacji, pozwalającym na dotarcie do największego grona klientów. To właśnie w nich użytkownicy Internetu wykazują się największą aktywnością, są więc skłonni do coraz większego zaangażowania w stosunku do Twojej marki. User-generated content to też dyskusje na forach internetowych, a te monitoruje Press-Service Monitoring Mediów.

Jak wykorzystać user-generated content? Jak opracować dobry plan?

Kluczowy w tym przypadku jest content, który powinien być idealnie dopasowany do charakteru oraz celu kampanii. Powinien być łatwy do zapamiętania, jak np. „Wyzwanie Smaku” czy też „Przejdźmy na Ty”. Oba te hasła kojarzymy z markami o konkretnych profilach. Bardzo prosty jest też przekaz, nie ma w nim ukrytego znaczenia, jest zrozumiały dla każdego. W user-generated content to marka narzuca temat przewodni oraz ideę kampanii. Wszystko zaczyna się od niej, ona jest początkiem tej „machiny łańcuchowej”. Już na początku wyznacz cel kampanii, czy chcesz pozyskać więcej klientów, poprawić swoją opinię, zwiększyć zaangażowanie stałych klientów czy może wypromować nowy produkt. Nie bez znaczenia jest też czas, nic przecież nie trwa wiecznie. Może zależy Ci na długotrwałych efektach, a może na krótkim, ale mocnym uderzeniu… Jeżeli decydujesz się na pierwszy wariant, to ważne jest, aby zbudować dużą społeczność. Proces ten może trwać dłużej, ale efekt również będzie utrzymywał się przez dłuższy czas.

Czy to się sprawdza? Czy user-generated content działa? Nie dowiesz się tego, jeżeli nie będziesz na bieżąco kontrolować postępów kampanii. Monitoruj działania oraz je optymalizuj. Korzystaj z raportów, które prezentują zasięg treści, liczbę ich udostępnień oraz zaangażowanie Twoich użytkowników w publikacje postów oznaczonych Twoją marką. Takie dane otrzymasz od Press Service, obejmują one zarówno pojedyncze kanały komunikacji, jak też kompletne zestawienia wszystkich kanałów, którymi komunikujesz się ze swoimi klientami. Może warto jest nawiązać stałą współpracę z blogerami i influencerami, którzy pomogą Ci dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców? To właśnie oni wśród wielu użytkowników cieszą się największym zaufaniem. Polecane przez nich marki i produkty są przez ich fanów postrzegane co najmniej jako te, które warto sprawdzić i przetestować.

User-generated content to nic innego jak uczynienie użytkowników twórcami, a dokładnie twórcami Twojej marki poprzez kreowanie Twojego wizerunku. To strategia generująca stosunkowo małe koszty przy bardzo dużych zyskach. Chodzi jednak nie tylko o korzyści materialne, ale też to, co trudno jest dzisiaj kupić, a więc sympatię i lojalność. Aby czerpać profity z user-generated content konieczny jest prawidłowy monitoring na wybranych kanałach komunikacji.

 

PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 02.07.2021
Poznaj, czym jest social selling
Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.06.2021
Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?
Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 29.04.2020
Jak określić swoją grupę docelową, jak określić swój target?
Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, czym jest grupa docelowa i jak wielkie znaczenie w działaniach marketingowych ma wybór odpowiedniego targetu….
Zobacz więcej