Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność

Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność

Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne dane. Bardzo łatwo możemy wpaść w kilka pułapek, które sprawią, że wnioski z analizy nie będą zgodne z rzeczywistością. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest opieranie daleko idących wniosków wyłącznie na podstawie wskaźników ilościowych.

Pamiętajmy – dane nie mogą być analizowane w oderwaniu od kontekstu, w jakim występują. Dotyczy to zarówno liczby publikacji o badanej marce, podmiocie lub temacie, jak i ekwiwalentu reklamowego czy liczby informacji o określonym wydźwięku.

W JAKI SPOSÓB MIERZYĆ EFEKTYWNOŚĆ?

Wyobraźmy sobie, że marka X wystąpiła w 967 publikacjach w ciągu miesiąca, natomiast marka Y w 121. Różnica jest miażdżąca. Czy aby na korzyść marki X? Czy liczba 967 informacji jest wystarczająca do ogłoszenia medialnego zwycięstwa? Oczywiście nie. Dlaczego? Ponieważ na podstawie takich danych nie wiemy praktycznie nic o strukturze przekazu.

  • Jaki był udział tych publikacji w poszczególnych rodzajach mediów?

Przykładowe dane nie mówią nam, ile z tych publikacji znalazło się w Internecie, social mediach, radiu, telewizji, a ile w prasie.

  • Jaki był udział marki w poszczególnych publikacjach?

Materiał medialny może być w całości poświęcony badanej marce lub może być ona jedynie wzmiankowana przy okazji. Oddziaływanie takich publikacji na odbiorcę jest zdecydowanie różne.

  • Ile spośród tych publikacji miało wydźwięk negatywny, pozytywny, a ile neutralny?
  • Jaki zasięg miały tytuły/ serwisy/ programy, w których pojawiła się marka?
  • Na jakim obszarze dystrybuowane były informacje i czy jest to zgodne ze strategią promocji?
  • Jaki profil mają media informujące o marce/temacie?

Przy pomiarze efektywności należy brać pod uwagę także zbieżność odbiorców publikacji z grupą docelową określoną w celach kampanii.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której publikacje na temat marki X pojawiły się jedynie w prasie lokalnej, mało znaczących serwisach internetowych, blogach o luźno powiązanej z celami kampanii grupie odbiorców oraz na kilku forach, gdzie nazwa wystąpiła w stopce jednego z użytkowników.

Tymczasem marka Y w radiu i telewizji osiągnęła udziały na poziomie 20 proc. Były to stacje tematyczne, których grupa odbiorców jest zbieżna z grupą docelową produktu. Publikacje internetowe wystąpiły na portalach branżowych o wysokim wskaźniku dotarcia, a produktowi poświęcono materiał na trzeciej stronie prestiżowego magazynu „ABC”. 38 proc. materiałów miało wydźwięk pozytywny, pozostałe neutralny. Informacje o marce wygenerowały dyskusje na kilku branżowych fanpage’ach o wysokim zasięgu.

Dopiero połączenie w całość wszystkich tych informacji daje pełen obraz efektów komunikacji marketingowej. Warto dodać, że jeszcze pełniejszy obraz uzyskamy, porównując się z konkurencją.

PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 26.03.2021
Czy analizowanie konkurencji jest złe?
Analiza konkurencji jest jednym ze sposobów osiągnięcia wysokiej pozycji w branży i jedną z najbardziej znaczących strategii marketingowej marki. Dzięki badaniu działań konkurencji możliwe jest rozpoznanie…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 12.03.2021
Sytuacja biznesowa w obliczu pandemii. Jak odnaleźć się w czasach kryzysu?
Znaleźliśmy się w sytuacji, w której na pierwszy rzut oka trudno szukać pozytywów. Nastąpił kryzys w wielu branżach, nieprzygotowanych na…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 16.07.2021
Media o szczepieniach. Johnson&Johnson czarnym koniem szczepień?
W II kwartale br. ponad dwukrotnie częściej niż w poprzednim informowano w mediach o szczepionce Janssen Pharmaceutica/Johnson&Johnson – było to…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 09.04.2021
Media o szczepieniach. Pfizer/BioNTech oraz AstraZeneca najpopularniejsze
Szczepionka, najskuteczniejsze oręże do walki z epidemią koronawirusa, od roku pozostaje w kręgu najczęściej poruszanych tematów w mediach. Nadzieje związane…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 01.01.2021
Czy ekwiwalent reklamowy to wartość komunikacji?
Wiele osób rozpoczynających przygodę z public relations nie do końca poprawnie korzysta ze wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Brak zrozumienia specyfiki AVE…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.01.2021
Jak znaleźć nisze komunikacyjne?
Nisza komunikacyjna to obszar medialny, w którym informacje na temat zarządzanej marki nie występują wcale lub pojawiają się rzadziej w…
Zobacz więcej