Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Wskaźniki analityczne >> Google Analytics – podstawowe narzędzie pracy marketingowca

Google Analytics – podstawowe narzędzie pracy marketingowca

Google Analytics: darmowa usługa, która zasypie Cię tonami bezcennych danych i maszyna wieloczynnościowa, która będzie wspierać marketing internetowy w Twojej firmie. Co jeszcze musisz wiedzieć o tym szwajcarskim scyzoryku wśród narzędzi analitycznych?

Czym żywi się marketingowiec?

Marketingowiec to XXI-wieczny odpowiednik człowieka renesansu. Musi być wszechstronny i kreatywny. Powinien oddychać najnowszymi trendami i trzymać rękę na pulsie świata.

Jednak najważniejszym składnikiem jego diety były, są i jeszcze długo będą twarde dane.

I tu z pomocą przychodzi Google Analytics – swoiste delikatesy, do których najświeższe informacje napływają przez 24 godziny na dobę.

Jakie dane można pozyskać z GA?

Jeśli tylko znajdziesz czas, by przestudiować ocean możliwości tego narzędzia, GA zaoferuje Ci darmowy dostęp do kopalni wiedzy na temat zachowań internautów odwiedzających Twoją stronę www.

Przykładowe dane, jakie otrzymasz z GA:

  • wiek, płeć, umiejscowienie geograficzne internautów
  • technologia użyta do przeglądania strony
  • źródło ruchu (z jakiej strony internauci przeklikali się na Twoją)
  • zachowanie internautów w obrębie Twojej strony
  • czas spędzony na danej podstronie
  • szybkość wczytywania się poszczególnych podstron
  • przepływ użytkowników (skąd przychodzą, co robią na stronie i w którym momencie ją opuszczają)

Opcja GA, od której nie da się oderwać wzroku

Jak świeże są dane wychwytywane przez Google Analytics? Tak bardzo, jak to tylko możliwe! Jedna z opcji tego narzędzia pozwala wręcz obserwować je na żywo.

Wystarczy kliknąć „raport w czasie rzeczywistym”, by zobaczyć, jak w praktyce działa współczesny marketing internetowy:

1) Publikujesz artykuł z bloga firmowego na Facebooku? Raport w czasie rzeczywistym natychmiast wyświetli Ci mapę, na której widać, kto i skąd klika w link do Twojego tekstu.

2) Wypuściłeś poranny newsletter do czytelników? Zaparz kawę i na żywo delektuj się widokiem hurtowo otwieranych skrzynek mailowych.

3) Ktoś udostępnił niezbyt fortunnego newsa z Twojej strony? Przyglądaj się, jak wzbiera fala ludzkich emocji, która za chwilę wywoła internetowe tsunami.

Google Analytics a monitoring mediów

Monitoring mediów, na przykład taki, jaki oferuje aplikacja Inforia, polega na śledzeniu wybranej frazy w wielu źródłach informacji: od prasy, przez radio telewizję, aż po internet.

GA można w pewnym sensie również zakwalifikować do narzędzi monitoringu. Różnica polega jednak na tym, że usługa Google śledzi tylko jedno źródło: stronę www, do którego jest podłączona.

Przy okazji GA pośrednio zbiera dane również z miejsc współpracujących z daną witryną. Chodzi tu na przykład o mierzenie skuteczności wysyłanych newsletterów czy postów publikowanych w mediach społecznościowych.

Google Analytics – co może pójść nie tak?

W przeciwieństwie do Inforii, która zawsze przekazuje sprawdzone informacje, w niektórych przypadkach GA może się mylić (i to znacznie). Wystarczy popełnić błąd w konfiguracji tego narzędzia, by zacząć tonąć w powodzi błędnych danych.

Samo pozyskanie nieprawdziwych informacji nie jest jeszcze niczym groźnym. Niebezpieczne staje się jednak w chwili, gdy na ich podstawie zaczniesz wyciągać daleko idące wnioski albo podejmować ważne dla Twojej firmy decyzje.

Czego nie dowiesz się z GA?

Google Analytics to kopalnia złota, ale nie znajdziesz w niej wszystkiego.

Drugim źródłem wiedzy o zachowaniach internautów jest darmowy Google Search Console. Dzięki GSC poznasz pozycję Twojej strony głównej i wszystkich podstron dla całej chmary fraz wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google.

Sprawdzisz też, między innymi, dzięki którym słowom lub ciągom słów ludzie trafiają na Twoją witrynę. Regularna lektura tych fraz bezlitośnie udowodni Ci, jak niewiele jeszcze wiesz o swoich klientach!

Ile to kosztuje?

Koszt podpięcia Google Analytics do Twojej strony internetowej wynosi okrągłe zero złotych. Jednak samo podpięcie to za mało. Konieczne będzie poświęcenie czasu na skonfigurowanie usługi i dokładne zapoznanie się z szeregiem funkcji, jakie ona oferuje.

Ile zapłacisz, rezygnując z Google Analytics?

W świecie biznesu, zwłaszcza tego, który oparty jest na internecie, brak aktualnych danych jest karany czymś gorszym niż śmierć: brakiem klientów. A przynajmniej – poważnym zatrzymaniem się w rozwoju.

Rezygnacja z Google Analytics odcina Cię od bezcennej wiedzy na temat zachowań osób odwiedzających Twoją stronę. Warto policzyć, czy taka nonszalancja na pewno się opłaca.

 

 

PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.05.2022
Jak wykorzystać monitoring mediów przy pisaniu prac naukowych?
Pisanie prac naukowych przy wykorzystaniu monitoringu mediów to genialny sposób na oszczędność czasu, omijanie rozproszonych informacji i wykorzystanie rzetelnych źródeł…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 26.03.2021
Czy analizowanie konkurencji jest złe?
Analiza konkurencji jest jednym ze sposobów osiągnięcia wysokiej pozycji w branży i jedną z najbardziej znaczących strategii marketingowej marki. Dzięki badaniu działań konkurencji możliwe jest rozpoznanie…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 12.03.2021
Sytuacja biznesowa w obliczu pandemii. Jak odnaleźć się w czasach kryzysu?
Znaleźliśmy się w sytuacji, w której na pierwszy rzut oka trudno szukać pozytywów. Nastąpił kryzys w wielu branżach, nieprzygotowanych na…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 01.01.2021
Czy ekwiwalent reklamowy to wartość komunikacji?
Wiele osób rozpoczynających przygodę z public relations nie do końca poprawnie korzysta ze wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Brak zrozumienia specyfiki AVE…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 15.01.2021
Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność
Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.01.2021
Jak znaleźć nisze komunikacyjne?
Nisza komunikacyjna to obszar medialny, w którym informacje na temat zarządzanej marki nie występują wcale lub pojawiają się rzadziej w…
Zobacz więcej