Benchmarking to analiza polegająca na porównaniu firmy, marki, usługi, produktu czy procesu z konkurencją lub na zestawianiu danych w czasie. Ta jedna z najczęściej stosowanych metod zarządzania z powodzeniem wykorzystywana jest również w marketingu i PR.
Jako zaawansowana metoda analizy porównawczej służy do pomiaru efektów działań komunikacyjnych w raportach medialnych. Za pomocą tzw. mapy benchmarkingowej można zobrazować rzeczywistą medialną pozycję podmiotu, uwzględniając jednocześnie aż 3 wskaźniki. Mogą nimi być np. liczba publikacji, wydźwięk informacji, dotarcie czy ekwiwalent reklamowy. W ten sposób można porównać nie tylko firmy, ale również poszczególne projekty, a także rozwój produktów czy usług w czasie.
Analiza porównawcza dokonywana cyklicznie jest świetnym narzędziem służącym do oceny realizacji strategii, porównania firmy z konkurencją i analizy efektywności procesów.
Spójrzmy na zestawienie efektywności działań PR siedmiu firm. Wykres zawiera: indeks kontekstu wizerunkowego (wydźwięk informacji), zasięg informacji o firmie wyrażony w potencjalnej liczbie kontaktów odbiorców z publikacjami oraz liczbę przekazów wyrażoną wielkością koła.
Położenie kuli na wykresie jest wypadkową wszystkich ww. elementów. Prawy górny róg oznacza najmocniejszą pozycję. Zajmuje ją firma 7, którą cechuje duża liczba informacji o pozytywnym wydźwięku. Z kolei firma 1 odnotowała dużo negatywnych informacji, jednak o niewielkim zasięgu (lewy dolny róg). Jeszcze słabszą pozycję miałaby, gdyby te niekorzystne informacje posiadały duży zasięg. Oznaczałoby to, że taki przekaz dotarł do wielu odbiorców (prawy dolny róg).