Na przestrzeni ostatnich lat diametralnie zmieniło się podejście do public relations. Dla specjalistów z tej branży nadal duże znaczenie ma liczba opublikowanych materiałów prasowych, ale coraz częściej ważniejsze są wskaźniki określające znaczenie publikacji. Jednym z nich jest wydźwięk materiału.
Wydźwięk informacji (indeks kontekstu wizerunkowego) określa, czy dana treść jest pozytywna, negatywna, czy też neutralna w stosunku do analizowanej firmy, marki, osoby, usługi, produktu, wydarzenia itp. Dane zbiorcze z ostatnich dni na ten temat danej publikacji znajdują się na pulpicie Inforii w tabeli:
W pierwszej kolumnie znajduje się data, w następnej liczba informacji, a w kolejnych liczba materiałów o poszczególnym wydźwięku. Treści mogą być negatywne, pozytywne lub w przypadku braku jakiejkolwiek opinii – neutralne.
Może się zdarzyć, że dane w poziomie się nie sumują. Dlaczego?
– Jeden materiał może dotyczyć kilku słów lub zwrotów zleconych do monitoringu;
– Określanie wydźwięku zostało zlecone tylko dla wybranych słów, zwrotów.
Nacechowanie każdego tekstu znajduje się także w przeglądzie mediów – pod każdym materiałem, obok ekwiwalentu reklamowego oraz w analizach statystycznych, generowanych z Inforii.
Wydźwięk informacji dla konkretnych słów i zwrotów określa specjalista. Analityk sprawdza starannie wszystkie materiały. Jest to dodatkowa usługa, wykonywana na zlecenie Klienta. Dogłębne badanie wzbogaca zmonitorowane treści i pozwala rzetelniej określić wynik prowadzonych działań komunikacyjnych. Poza tym taka analiza jest niezbędna przy planowaniu strategii public relations – umożliwia poznanie mediów zainteresowanych marką oraz jej przychylnych.
Informacja o wydźwięku materiału ma szczególne znaczenie także w przypadku social mediów. Pozwala znaleźć miejsca zapalne oraz wyselekcjonować klientów krytycznie nastawionych do marki, a następnie – dzięki prowadzeniu odpowiednich działań komunikacyjnych – wpływa na poprawę wizerunku.