Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Analiza i raportowanie działań medialnych – dlaczego warto?

Analiza i raportowanie działań medialnych – dlaczego warto?

Chcąc osiągnąć wysoką pozycję na rynku, konieczne jest opracowanie strategii, bazującej nie na własnych przekonaniach i przeczuciach, lecz na konkretnych danych rynkowych. Korzyści z konkurencji i informacji, jakie możesz pozyskać z jej analizy i obserwacji, pomogą Ci lepiej poznać zarówno trendy w branży, jak i dostrzec braki oraz luki, które możesz uzupełnić.

Stały monitoring działań medialnych jest jednym z działań przynoszących najbardziej wymierne korzyści, umożliwiając opracowanie strategii z uwzględnieniem konkretnych aspektów.

CZYM JEST ANALIZA RYNKOWA?

Analiza rynkowa jest zbiorem działań, podejmowanych w celu dopasowania swojej strategii do aktualnego popytu i podaży. Dzięki pozyskanym informacjom można przewidzieć, jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość branży, w którym kierunku zmierza jej rozwój i jak szybko on postępuje. Ocena szans powodzenia na rynku jest kluczowa, jeżeli zależy Ci zarówno na utrzymaniu aktualnej pozycji, jak też jej wzmocnieniu. Warto ją wykonywać nie tylko przed wejściem na rynek, ale też na każdym etapie jej rozwoju, szczególnie w kluczowych momentach jak nowa kampania reklamowa, pomysł na kolejny produkt czy też zmiana cen.

Przy analizie rynkowej nie można zapominać o konkurencji. Sposobów konkurowania z rynkowymi rywalami jest wiele i w zależności od branży, trendów, szybkości rozwoju i postępu w konkretnym obszarze biznesu, ale również własnych możliwości – należy wybrać tę, która wykazuje największą szansę na powodzenie. Wykonując analizę rynkową, zwracamy uwagę na treści publikowane w branżowych magazynach i na stronach internetowych, dotychczas przeprowadzone badania oraz ich wyniki i statystyki, opinie ekspertów, dane GUS, a także ustawy prawne, koniecznie z ich nowelizacjami, wciąż pamiętając jednak o konkurencji.

POZNAJ SWOJĄ KONKURENCJĘ

Zanim wybierzesz konkretne narzędzia konkurowania na rynku, poznaj swoich największych konkurentów. Dokonując analizy rynkowej, dowiesz się, kto ma najwyższą i najbardziej stabilną pozycję w branży. Skoncentruj się na tych konkurentach, ich sposobach działania oraz na technikach, jakie stosują w budowaniu swojego pozytywnego wizerunku w sieci. Wykonaj analizę ich stron internetowych, sprawdzając, jak wysoką pozycję zajmują i na jakie słowa kluczowe są pozycjonowane. Ważne są ponadto kanały komunikacyjne, z których korzystają. Nie ograniczają się zapewne tylko do strony www, mogą korzystać też z mediów społecznościowych, a także newsletterów oraz zewnętrznych serwisów branżowych.

Wśród sposobów rywalizacji z konkurencją jest sukcesywne zmniejszanie dystansu do nich w pozycjach Google. Celem każdego właściciela strony internetowej jest osiąganie tych najwyższych, dzięki czemu są bardziej widoczni i dostępni dla potencjalnego klienta. Jeżeli strona konkurenta utrzymuje się przez cały czas na wysokich pozycjach, oznacza to, że dobrze prowadzi swoje działania ukierunkowane na SEO i warto się jej lepiej przyjrzeć. Ponadto, zwróć uwagę, z jakich serwisów zewnętrznych pochodzą linki, które odsyłają użytkowników do strony Twojej konkurencji. Dzięki temu dowiesz się, kto jest współodpowiedzialny za jej sukces.

KORZYŚCI Z WIEDZY NA TEMAT KONKURENCJI

A jakie są konkretne korzyści z konkurencji, jej analizy i zdobywania informacji na temat jej pozycji w sieci oraz w branży? Dla nowo pojawiających się firm mogą być inspiracją i jednocześnie źródłem wiedzy, jak nie postępować i jakich zachowań unikać. Jeżeli konkretna firma z branży radzi sobie dobrze już od dłuższego czasu, to stosowane przez nią metody są skuteczne, co możesz wykorzystać w planowaniu swojej strategii. Bieżąca obserwacja konkurencji przynosi korzyści też firmom będącym w branży już dłużej. Dzięki pozyskanym danym można udoskonalić swoje działania, uzupełniając np. niszę, która dotychczas wciąż została niezauważona, nawet przez większych graczy.

Korzyści z konkurencji ukierunkowane są przede wszystkim na powodzenie w podejmowanych przez Ciebie nowych działaniach i zmianach. Masz szansę na nowo zdefiniować pozycję swojej marki, analizując znaną Ci już i pojawiającą się konkurencję. Dowiadujesz się, jakie są dobre praktyki, których dotychczas nie stosowałeś, a jest duża szansa, że przyniosą Ci wachlarz korzyści. Analiza rynku i konkurencji jest też ważna przy ocenie dotychczasowych podejmowanych przez nas działań reklamowych i marketingowych. Sprawdzasz, czy są skuteczne i czy przynoszą pożądane efekty.

NARZĘDZIA KONKUROWANIA DOSTĘPNE NA RYNKU

Wiesz już, co obejmuje analiza rynku i konkurencji, jakie są z niej korzyści i jak możesz wykorzystać zdobyte informacje. A jakie są narzędzia konkurowania na rynku? Dostępne są zarówno darmowe, jak też płatne wersje wielu programów, dzięki którym lepiej poznasz swoją konkurencję i dokonasz szczegółowej analizy ich stron internetowych. Dobrym wyborem jest SimilarWeb, który dostarcza danych dotyczących słów kluczowych, które są używane zarówno w pozycjonowaniu organicznym, jak też płatnym.

Bardzo pomocnym narzędziem w monitorowaniu konkurencji jest Inforia. Zapewnia dostęp do aktualnych przeglądów mediów i umożliwia przygotowanie automatycznych raportów z interesującego nas obszaru.

Zapamiętajmy, że systematyczna analiza rynkowa oraz generowanie raportów dotyczących aktualnych trendów w branży, a także w działaniach konkurencji służą przede wszystkim doskonaleniu własnej strategii. Dzięki tym działaniom stajemy się skuteczniejsi i bardziej świadomi swojej pozycji na rynku.

PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 26.03.2021
Czy analizowanie konkurencji jest złe?
Analiza konkurencji jest jednym ze sposobów osiągnięcia wysokiej pozycji w branży i jedną z najbardziej znaczących strategii marketingowej marki. Dzięki badaniu działań konkurencji możliwe jest rozpoznanie…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 12.03.2021
Sytuacja biznesowa w obliczu pandemii. Jak odnaleźć się w czasach kryzysu?
Znaleźliśmy się w sytuacji, w której na pierwszy rzut oka trudno szukać pozytywów. Nastąpił kryzys w wielu branżach, nieprzygotowanych na…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 16.07.2021
Media o szczepieniach. Johnson&Johnson czarnym koniem szczepień?
W II kwartale br. ponad dwukrotnie częściej niż w poprzednim informowano w mediach o szczepionce Janssen Pharmaceutica/Johnson&Johnson – było to…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 09.04.2021
Media o szczepieniach. Pfizer/BioNTech oraz AstraZeneca najpopularniejsze
Szczepionka, najskuteczniejsze oręże do walki z epidemią koronawirusa, od roku pozostaje w kręgu najczęściej poruszanych tematów w mediach. Nadzieje związane…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 01.01.2021
Czy ekwiwalent reklamowy to wartość komunikacji?
Wiele osób rozpoczynających przygodę z public relations nie do końca poprawnie korzysta ze wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Brak zrozumienia specyfiki AVE…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 15.01.2021
Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność
Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne…
Zobacz więcej