Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Monitoring mediów w służbie influencerom

Monitoring mediów w służbie influencerom

W dosłownym tłumaczeniu „influencer” to osoba wpływowa. Przez wielu ekspertów i analityków rynku, influencer przedstawiany jest jako zawód przyszłości. Zarówno wielkie koncerny międzynarodowe, jak i lokalnie firmy już dawno odkryły ich siłę marketingową. Nie ogranicza się to tylko do darmowych gadżetów, ale także do długofalowej współpracy w promowaniu marek.

Choć w sieci znajdziemy bardzo dużo poradników zarówno dla marketingowców – w jaki sposób współpracować z twórcami internetowymi, blogerami, instagramerami, jak i dla influencerów – którzy chcą zacząć zarabiać na swoim przekazie albo zwiększać swoje zyski, to pomijane jest bardzo istotne narzędzie wspierające influencerów – monitoring mediów.

INFLUENCER, CZYLI KTO

Jak to zawsze bywa, definicje to jedno, a życie – drugie. Nawet, gdy będziemy chcieli się skupić jedynie na dosłownym znaczeniu słowa influencer, napotkamy na problemy. Od kiedy możemy powiedzieć, że ktoś jest wpływowy? Jak go rozpoznać? Pierwsze, co przychodzi nam na myśl, to zapewne liczba fanów czy obserwujących. Owszem, choć ich liczba ma znaczenie i ładnie wygląda, to jednak za mało. W końcu nie brakuje przecież ogłoszeń kupna i sprzedaży followersów. Co jakiś czas polską blogosferę, a nawet media internetowe obiegają informacje o tej czy innej influencerce, że w ciągu nocy zniknęło kilka tysięcy jej obserwujących. To znak, że serwis społecznościowy robił porządki z martwymi kontami, czy też z nie do końca uczciwie pozyskanymi fanami. Jeśli jesteście influencerami albo pragniecie nimi zostać – zapewne nieobce jest wam także stwierdzenie „follow for follow”. Dla potencjalnego zainteresowanego współpracą marketingowca, ważna jest nie tylko liczba, ale też jakość fanów i ich aktywność. Zaryzykowalibyśmy nawet stwierdzenie, że to ta ostatnia rzecz jest najważniejsza, a przez to – na miano influencerów zasługują także osoby skupiające się na tworzeniu treści z niszowych dziedzin, dla wysoko wyspecjalizowanego odbiorcy.

INFLUENCER PO GODZINACH CZY NA PEŁEN ETAT

Czy można być „modelką na Instagramie”? Bez dwóch zdań można. Pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia, czy można być nią „na pełen etat”, czy tylko „po godzinach”. Te kwestie każdy musi rozstrzygnąć we własnym zakresie. Jedno jest pewne – nie możemy nazywać się influencerem tuż po założeniu konta w social mediach czy po pierwszych kilkunastu lajkach. Musimy poświęcić bardzo dużo czasu, często również własnych pieniędzy, aby zostać zaliczonym do influencerów przez innych – bo to nasi odbiorcy oraz firmy, z którymi chcemy współpracować, decydują o tym statusie, a nie my sami. My możemy swoimi działaniami pokazać im, że na to zasługujemy. Musimy także pokazać im coś jeszcze – że warto z nami współpracować, budując spójny przekaz swoich działań i swoją wiarygodność. Tak jakbyśmy budowali własną firmę.

MOJE KONTO W SOCIAL MEDIACH JAK MOJA FIRMA

Nie ulega wątpliwości, że najważniejsi influencerzy w polskich social mediach czy blogosferze podeszli do tematu swojej osoby jak do firmy. Szczególnej, bo firmowanej własną twarzą i nazwiskiem. Social media nie wybaczają fałszu, zakłamania, oszustwa. O tym, czym może się skończyć nieuczciwe działanie – przekonało się już wiele firm i wielu influencerów. Musimy także mieć świadomość, że wcześniej czy później może przytrafić się nam kryzys, a jak wiemy – „kryzysy w social mediach wybuchają w weekendy”. I o ile w firmach negatywnymi opiniami zajmują się specjaliści od marketingu, tak influencer skazany jest sam na siebie. Im szybsza będzie reakcja na kryzys – tym mniejszy będzie jego zasięg. Nie zapominajmy również, że nie tylko czas reakcji jest ważny, ale i to, jak zareagujemy – czy dolejemy oliwy do ognia, czy może rozładujemy negatywne emocje. I tu dochodzimy do monitoringu mediów, który pozwoli influencerom na szybkie działanie. Zresztą analiza mediów przydaje się nie tylko w przypadku kryzysów, ale także przysłuży się twórcom internetowym w ich codziennej pracy.

MONITORING MEDIÓW – CO TO W OGÓLE JEST?

Dla osób, które nie są związane z marketingiem, monitoring mediów brzmi obco. Zapewniamy jednak, że każdy z influencerów, w bardzo ograniczonym zakresie i jedynie dotykając sedna monitoringu, robi go bardzo często. Ręka do góry, kto nigdy nie wpisywał w wyszukiwarce Google swojego imienia i nazwiska albo nazwy swoich kanałów w social mediach. Kto nigdy nie szukał w sieci partnerów do współpracy? Monitoring mediów firmy Press Service Monitoring Mediów Sp. z o.o. daje jednak o wiele większe możliwości niż korzystanie jedynie z przeglądarki. Otwiera on przed influencerami wielkie możliwości – nie tylko w zakresie monitorowania informacji o sobie i swoich kanałach.

PO CO POTRZEBNY JEST INFLUENCEROWI MONITORING MEDIÓW?

Wspomnieliśmy wcześniej, że monitoring mediów pomaga zarządzać kryzysami wizerunkowymi. Tak samo jak firmy, tak i influencerzy są na niego narażeni. Jedyną pewną receptą na ich uniknięcie jest nicnierobienie. Decydując się jednak na to, tracimy status influencera. Innym rozwiązaniem jest przeciwdziałanie ich skutkom. Działając w sieci, nie wszystko zależy tylko i wyłącznie od nas. Możemy przecież odczuć skutki kryzysu naszych partnerów czy nawet całej branży. Dzięki monitoringowi mediów możemy otrzymywać alerty o każdej negatywnej informacji – czy to na nasz temat, na temat naszych partnerów, czy branży, w której działamy. Narzędzia, jakie oferuje firma Press-Service Monitoring Mediów, omówione zostaną później. Analiza mediów dostarczy nam także bardzo wiele informacji o naszym sieciowym otoczeniu – o innych influencerach, którzy poruszają tę samą tematykę co my. Choć zarówno wy, jak i oni może nie rywalizujecie bezpośrednio o fanów czy obserwujących, to jednak konkurujecie o coś równie ważnego – budżety reklamowe firm. A jak przecież doskonale wiemy, te nie są bez dna i obecnie, każde przedsiębiorstwo dokładnie analizuje każdą złotówkę wydawaną na reklamę. Mając pełną świadomość kroków innych influencerów, zyskujemy znaczną przewagę w trakcie negocjacji z potencjalnymi partnerami i firmami, podkreślając podczas nich to, co nas wyróżnia.

Omówiliśmy już przydatność monitoringu mediów w przypadku kryzysów i przy budowaniu swojej pozycji w kontakcie z markami. To jednak jeszcze nie wszystko. Nie mamy wątpliwości, że głowy influencerów są pełne inspirujących pomysłów, a oni sami – doskonale znają branżę, w której tworzą. Monitoring mediów, a w szczególności raporty medialne, pozwalają na dobranie do swoich relacji takich tematów, które będą się wpisywały w obowiązujące lub dopiero tworzące się trendy. A przecież kto za nimi nie podąża, kto ich nie kreuje – ten zostaje w tyle. Wszystko to jest na wyciągnięcie ręki, w przejrzystym panelu klienta i dostępne o każdej porze dnia i nocy.

MONITORING MEDIÓW A KRADZIEŻ TREŚCI INTERNETOWYCH

W przestrzeni Internetu nagminnie spotykamy się z kradzieżą twórczości innych osób. Niekiedy przybiera to formę „kopiuj – wklej”, innym razem treść jest jedynie nieznacznie zmieniana. Także zdjęcia nie są bezpieczne, a nie zawsze influencerzy mają czas, by zamieszczać na każdej swojej grafice znaki wodne. Tu także z pomocą przychodzi monitoring mediów. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy napisaliśmy ekspercki artykuł na jakiś temat. Owszem, chcemy się jego treścią podzielić z innymi, ale na naszych zasadach, czyli podaniu źródła tej informacji czy choćby przez przytoczenie autora. Jednak często się zdarza, że znajdujemy po pewnym czasie nasz artykuł lub zdjęcie na innej stronie, podpisany przez kogoś innego. Dzięki analizie mediów i możliwości definiowania własnych słów kluczowych – otrzymamy informacje o kradzieży naszej twórczości niemal natychmiast. A wtedy otrzymujemy możliwość szybkiej reakcji.

NARZĘDZIA PRESS-SERVICE MONITORING MEDIÓW DLA INFLUENCERÓW

Przede wszystkim zachęcamy do zapoznania się z naszą Bazą Wiedzy o Monitoringu Mediów. Znajdziecie ją tutaj: https://psmm.pl/katalog/. Z naszego doświadczenia – a także biorąc pod uwagę usługi, z których korzystają inni influencerzy oraz blogerzy – chcielibyśmy zwrócić waszą szczególną uwagę na:

  • Monitoring mediów dla influencerów:

Monitorujemy ok. 5 milionów stron internetowych, 1100 tytułów prasowych i ponad 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Prowadzimy także monitoring źródeł zagranicznych – dzięki naszemu monitoringowi mediów będziesz na bieżąco nie tylko z polskimi trendami, ale także światowymi.

  • Raporty medialne w służbie influencera:

Jedna informacja to kropla w morzu. Zbyt wiele informacji powoduje szum informacyjny. Lekarstwem na to jest media intelligence – przydatne informacje, zdefiniowane przez influencera, podane w przejrzystej formie, z której łatwo wyciągnąć wnioski i zaplanować działania na przyszłość. Dedykowany panel dla każdego klienta pozwala także na samodzielnie tworzenie zestawień i raportów, oszczędzając przy tym wiele czasu i pieniędzy.

  • Bądź efektywny z Systemem Effecto:

Influencer to nie tylko użytkownik Instagrama, Facebooka, Twittera czy YouTube’a. Wielu z nich tworzy wysokiej jakości treści na swoim blogu czy stronie internetowej, którymi powinny się zainteresować media internetowe lub tradycyjne. Do tej pory wielu influencerów po opublikowaniu informacji w swoich źródłach, wpisywało tytuł swojego artykułu w wyszukiwarce Google, czekając na efekty. Jednak dzięki Effecto można inaczej i można lepiej. Po napisaniu informacji medialnej i dodaniu jej do naszej bazy, możecie skorzystać z naszego katalogu dziennikarzy, którzy są potencjalnie zainteresowani tym tematem, oraz – z katalogu mediów. Zamiast wysyłać informacje w ciemno – wysyłasz ją tylko do zainteresowanych.
Na tym jednak praca influencera nie powinna się kończyć. Warto przecież zmierzyć efektywność swoich działań. System Effecto umożliwia to w czasie rzeczywistym i to we wszystkich pakietach naszej usługi. Monitoring efektywności obejmuje zarówno dane zbiorcze, takie jak np. liczba publikacji czy procent odebranych e-maili, a także dane szczegółowe, takie jak źródła, gdzie ukazała się informacja.

INFLUENCERZE! TWÓJ REKLAMODAWCA JUŻ U NAS JEST 

Teraz kolej na Ciebie. Zapraszamy do kontaktu, a na pewno dopasujemy naszą ofertę do Twoich potrzeb i możliwości, w tym możliwości finansowych. Nasi specjaliści w trakcie rozmowy wyjaśnią Ci wszystkie wątpliwości i pomogą dokonać wyboru, dzięki któremu zyskasz przewagę medialną nad innymi influencerami.

Na co dzień - jako analityk mediów - zajmuje się personalizowaniem informacji dla Klientów PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Pasjonat fotografii – sportowej, eventowej, portretowej. Drugą jego pasją są... kaktusy :)
PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 27.08.2021
User-generated content w działaniach marketingowych
Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 02.07.2021
Poznaj, czym jest social selling
Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.06.2021
Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?
Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej