Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Maile (od)czytane. Jak pisać, aby klient nas czytał?

Maile (od)czytane. Jak pisać, aby klient nas czytał?

Każda firma marzy o zaangażowanej grupie odbiorców. Klienci, którzy okażą się czynnymi odbiorcami naszych działań, to grupa, o którą warto zawalczyć. Nie jest to takie skomplikowane, jak może się wydawać. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, aby uzyskać wierną i zaangażowaną grupę odbiorców, którzy z radością będą oczekiwali na nasze e-mailowe wiadomości. Jak więc powinien wyglądać idealny e-mail?

1. OKREŚL DOKŁADNIE SWÓJ TARGET (GRUPĘ DOCELOWĄ) 

Najważniejszym krokiem skutecznego mailingu jest… poznanie swojej grupy docelowej. Warto wiedzieć, do kogo kierujemy swoje komunikaty, ponieważ dzięki temu łatwiej nam będzie tworzyć treści, które potencjalnie mają większe szanse na zainteresowanie odbiorców. Poznanie grupy docelowej pomoże nam także stworzyć idealnie dopasowany dla nich content. Inne treści mogą zainteresować klientów z poszczególnych branż (motoryzacja, farmacja, bankowość) czy osoby w różnym przedziale wiekowym (młodzież, rodziców, osoby aktywne zawodowo). Spersonalizowany mailing jest kluczem do sukcesu.

Pamiętaj także o dostosowaniu języka do odpowiedniej grupy odbiorców. Słownictwo specjalistyczne z całą pewnością nie sprawdzi się w nowych mediach, ale w artykule dotyczącym kwestii niedostępnych zwykłym śmiertelnikom będzie idealne. Słowa to klucz do skutecznego mailingu reklamowego.

2. ZASKAKUJ, NIE BĄDŹ SZABLONOWY

Selekcja grupy docelowej to jednak nie wszystko. Aby odbiorcy poczuli się naprawdę zainteresowani przedstawianymi przez nas treściami, powinniśmy wyjść poza utarte schematy. Szczególnie wdzięczną grupą, która szybko dostrzeże nowe rozwiązania w naszym mailingu, będą influencerzy i blogerzy, dla których ciekawostki dotyczące najnowszych narzędzi to prawdziwa gratka. Kierowanie do nich odpowiednich treści to gwarancja skutecznego mailingu.

Nie zapominaj, że e-mail to nie tylko słowa, ale także odpowiednia forma maila oraz jego warstwa graficzna. Naprawdę warto poświęcić czas na wybór odpowiednich czcionek, kolorów i animacji. Twoi odbiorcy będą Ci wdzięczni!

Warto także zaskakiwać tych odbiorców naszych newsletterów, którzy są najbardziej aktywni. Wiesz, że pan X zawsze czyta Twojego maila od A do Z? Może warto nagrodzić go odpowiednim rabatem?

3. BĄDŹ KONSEKWENTNY W DZIAŁANIU

Pamiętaj, że nie może wydarzyć się nic gorszego niż zawód Twojego odbiorcy. Nie możesz pozwolić sobie więc na wysyłanie wiadomości raz na jakiś czas. Jeżeli zakładasz, że newsletter czy mailing wysyłasz w poniedziałki o godzinie 15:00, to pamiętaj o tym, że nie możesz pozwolić sobie na dzień lub dwa opóźnienia. Wartościowe treści przekazywane w Twoich wiadomościach z pewnością znajdą wiernych fanów, dlatego też nie pozwól im czekać! W końcu to właśnie oni zadecydowali o Twoim sukcesie. Jeżeli problem stanowi dla Ciebie samo zapamiętanie terminu wysyłki, zadbaj o jej optymalizację. Przygotuj wcześniej niezbędne treści skierowane do konkretnej grupy odbiorców, a system mailowy sam skieruje ją do nich o wybranej przez Ciebie godzinie.

4. OTWARTY, NIE ZAWSZE PRZECZYTANY 

Samo otwarcie wiadomości to dopiero połowa sukcesu. Z pewnością na sam fakt kliknięcia w nasz mail miał wpływ nadawca, czyli nasza skromna osoba, lub też chwytliwy, krótki czy też intrygujący tytuł. Gratulacje! Nie osiadaj jednak na laurach i pamiętaj o tym, że: cała wiadomość powinna być stosunkowo krótka; najważniejsze, zawarte w niej informacje powinny zostać wypunktowane; warto dodać elementy graficzne, które ożywią treść (jeżeli nie możesz sobie na nie pozwolić, pamiętaj przynajmniej o podzieleniu ściany tekstu akapitami). Przyjemne dla oka teksty z całą pewnością mają większe szanse na przeczytanie.

5. MIERZ, ANALIZUJ I BADAJ

Zachowujesz wszystkie zasady, a jednak nie jesteś pewien, czy stosowane przez Ciebie działania przynoszą odpowiedni skutek? Nie zapominaj o analizie! Każdą wysłaną kampanię warto przeanalizować. Raporty z wysyłki mailowej pomogą Ci ocenić, które maile nie trafiły do nadawców oraz dlaczego tak się stało. Być może część adresów w Twojej bazie jest nieaktywna i warto pomyśleć o aktualizacji kontaktu? Być może okaże się, że tytuł wiadomości był mylący i dlatego większość odbiorców nawet nie otworzyła maila? Warto wyciągać wnioski, zwłaszcza z kampanii, które nie okazały się sukcesami. Tylko będąc świadomymi błędów, unikniemy ich w przyszłości!

6. NIE ZAPOMINAJ O ZŁOTYCH ZASADACH MAILINGU! :-)

  • Nie spamuj – maile powinny trafiać do nadawcy tylko wtedy, kiedy jest to konieczne;
  • Poczuj się jak odbiorca – zastanów się, czy wysyłany przez Ciebie mail jest ciekawy i czy zachęciłby Cię do kliknięcia;
  • Bądź kreatywny, zadbaj o aspekty estetyczne wysyłki;
  • Nie pozwól odbiorcy na zawód – niech mail będzie na jego skrzynce mailowej zawsze na czas;
  • Aktualizuj bazę klientów, analizuj wyniki kampanii i wyciągaj wnioski.

Stosowanie zasad, o których wspomnieliśmy w powyższym tekście, z pewnością przyniesie – w dość krótkim czasie – spodziewane efekty i sprawi, że także Twoja firma będzie mogła cieszyć się zadowoloną grupą odbiorców. Pamiętaj o tym, aby zawsze przestrzegać złotych zasad mailingu – to one wpływają na sztukę pisania maili, które czytane są z przyjemnością. Z pewnością połączenie technologii, kreatywności i rzetelności to idealny przepis na najlepsze maile w przestrzeni online.

W PRESS-SERVICE Monitoring Mediów - Specjalista ds. Marketingu i PR. Prywatnie polonistka, wielbicielka literatury XIX wieku, filmów kostiumowych oraz fotografii.
PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 27.08.2021
User-generated content w działaniach marketingowych
Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 02.07.2021
Poznaj, czym jest social selling
Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.06.2021
Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?
Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 29.04.2020
Jak określić swoją grupę docelową, jak określić swój target?
Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, czym jest grupa docelowa i jak wielkie znaczenie w działaniach marketingowych ma wybór odpowiedniego targetu….
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 26.02.2021
Monitoring mediów w służbie influencerom
W dosłownym tłumaczeniu „influencer” to osoba wpływowa. Przez wielu ekspertów i analityków rynku, influencer przedstawiany jest jako zawód przyszłości. Zarówno…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.04.2020
E-mail marketing jako skuteczne narzędzie sprzedaży
Czy w erze ekspansji social mediów skuteczność mailingu należy postawić pod znakiem zapytania? Czy można podważyć jego pozytywny wpływ na…
Zobacz więcej