Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Jak znaleźć nisze komunikacyjne?

Jak znaleźć nisze komunikacyjne?

Nisza komunikacyjna to obszar medialny, w którym informacje na temat zarządzanej marki nie występują wcale lub pojawiają się rzadziej w porównaniu z konkurencją. Powody takiego stanu rzeczy mogą być różne: brak dotarcia z informacją do niektórych mediów, nieuświadomione realizowanie utartych schematów komunikacyjnych czy też po prostu lepsza współpraca specjalisty PR z dziennikarzami. Identyfikacja wymienionych przesłanek jest pierwszym krokiem w walce o uwagę klienta.

W JAKICH OBSZARACH MOŻNA WSKAZAĆ NISZE?

Przede wszystkim w zakresie autorów publikacji: dziennikarzy najczęściej piszących o marce, specjalizujących się w danej dziedzinie czy pomijających w dotychczasowej komunikacji badaną markę, a podejmujących tematykę związaną z konkurencją. Ciekawych wniosków może dostarczyć analiza struktury publikacji w poszczególnych mediach – które źródła szeroko omawiają temat, a które jedynie wzmiankują. Można też wziąć pod uwagę wartość materiałów – w stosunku liczby publikacji i ich ekwiwalentu reklamowego znajdują odzwierciedlenie m.in. zasięg mediów czy wielkość materiałów.

KOMU I DO CZEGO PRZYDAJE SIĘ TAKA ANALIZA?

Wiedza, że niektórzy dziennikarze są zainteresowani konkretną tematyką, produktem lub usługą, pomaga osobom odpowiedzialnym za komunikację w podjęciu precyzyjnie zaplanowanych działań. Ich rezultatem może być zwiększenie liczby publikacji, poszerzenie ich zasięgu, wzrost ekwiwalentu reklamowego lub pojawienie się materiałów o konkretnym wydźwięku. Analiza nisz komunikacyjnych pozwala również na zidentyfikowanie ambasadorów marki.

Określanie nisz komunikacyjnych ma formę zaawansowanego badania medialnego, które porównuje efekty komunikacyjne dla konkretnych brandów w poszczególnych mediach.

Raport na temat nisz komunikacyjnych wykazuje różnice w efektach komunikacji zarówno przez pryzmat publikacji w poszczególnych tytułach, jak i autorstwa konkretnych dziennikarzy. Służy przede wszystkim wskazaniu mocnych i słabych stron komunikacji.

Jeden ze sposobów wskazania nisz komunikacyjnych w zakresie współpracy z poszczególnymi mediami. Tabela przedstawia liczbę informacji na temat każdego z podmiotów w najaktywniejszych tytułach medialnych. Kolor różowy oznacza silną obecność marki w danym medium, a kolor niebieski – słabą.

Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 09.04.2021
Media o szczepieniach. Pfizer/BioNTech oraz AstraZeneca najpopularniejsze
Szczepionka, najskuteczniejsze oręże do walki z epidemią koronawirusa, od roku pozostaje w kręgu najczęściej poruszanych tematów w mediach. Nadzieje związane…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 01.01.2021
Czy ekwiwalent reklamowy to wartość komunikacji?
Wiele osób rozpoczynających przygodę z public relations nie do końca poprawnie korzysta ze wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Brak zrozumienia specyfiki AVE…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 15.01.2021
Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność
Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.04.2020
Co możesz sprawdzić przez bezpłatny test?
Przetestowanie usług monitoringu mediów to najlepsza metoda na przekonanie się, jak ważny jest wygodny i błyskawiczny dostęp do bieżących informacji…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 12.02.2021
Czy wiesz… co to jest wydźwięk informacji?
Na przestrzeni ostatnich lat diametralnie zmieniło się podejście do public relations. Dla specjalistów z tej branży nadal duże znaczenie ma…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.04.2020
Czy wiesz jak… czytać mapę benchmarkingową?
Benchmarking to analiza polegająca na porównaniu firmy, marki, usługi, produktu czy procesu z konkurencją lub na zestawianiu danych w czasie….
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.04.2020
Czy wiesz jak… interpretować rozmiar publikacji?
Każdy zmonitorowany materiał można ocenić pod względem jego wielkości. W zależności od powierzchni, jaką zajmuje informacja o analizowanym podmiocie lub…
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 26.02.2021
Monitoring mediów w służbie influencerom
W dosłownym tłumaczeniu „influencer” to osoba wpływowa. Przez wielu ekspertów i analityków rynku, influencer przedstawiany jest jako zawód przyszłości. Zarówno…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.04.2020
Analiza i raportowanie działań medialnych – dlaczego warto?
Chcąc osiągnąć wysoką pozycję na rynku, konieczne jest opracowanie strategii, bazującej nie na własnych przekonaniach i przeczuciach, lecz na konkretnych…
Zobacz więcej