O tym, że „content is a king”, jest przekonana praktycznie cała społeczność marketingowa. Nie każda firma wykorzystuje jednak w pełni potencjał wartościowej treści, co wiąże się z sukcesywną utratą pozycji w branży. Narzędzia, wspomagające pracę w obszarze content marketingu, wciąż czekają na wzrost zainteresowania odbiorców. Jak nie zaprzepaścić potencjału content marketingu i które narzędzia pomogą Ci w pełni go wykorzystać?
MONITORING MEDIÓW DLA SKUTECZNEGO CONTENT MARKETINGU
Aktualizacja informacji dotyczących konkretnej branży w obszarze, w którym działasz – zarówno z uwzględnieniem trendów rynkowych, jak też postępów konkurencji – powinna być wpisana w codzienny harmonogram prac osoby odpowiedzialnej za content marketing. To dzięki monitorowaniu Internetu i social mediów masz szansę prowadzić aktualną dyskusję z odbiorami swoich treści. Content marketing polega bowiem nie tylko na dostarczaniu odbiorcy treści, ale przede wszystkim na zaspokajaniu jego oczekiwań i potrzeb. Nie wystarczy więc pisać, trzeba jeszcze robić to świadomie. Jakie narzędzia do content marketingu stanowią źródła aktualnych wiadomości z branży?
NARZĘDZIA NIEZBĘDNE DO ANALITYKI TREŚCI
Praca w content marketingu to nie tylko przygotowywanie treści, ale również analiza ich skuteczności oraz monitoring postępów. Na rynku istnieją takie narzędzia do content marketingu, które umożliwiają lepsze dopasowanie treści do grupy docelowej, a także jej ekspansję do miejsc z największym ruchem na stronie.
Najpopularniejsze narzędzie w tym obszarze. Google Analytics to podstawa każdej osoby odpowiedzialnej za treści każdej marki. Narzędzie to dostarcza takich informacji jak dane na temat użytkowników strony, odpowiada m.in. na pytania: kim są, jaka jest ich płeć i wiek, z jakiego miasta lub regionu pochodzą, a także z jakiego urządzenia korzystają (dane te pomagają określić tzw. kontent mobilny). Oprócz tego, masz dostęp do statystyk uwzględniających czas spędzony przez nich na Twojej stronie i liczby odsłon dla danej podstrony. Mając te informacje, zyskujesz szansę stworzenia bardziej szczegółowego obrazu swojej grupy docelowej. Dane te są też niezbędne do stworzenia person, do których kierował będziesz całą komunikację.
Masz fanpage na Facebooku? Wykorzystujesz ten kanał social media do komunikacji ze swoimi odbiorcami? Jest to jeden z Twoich kanałów ekspansji treści? Wykorzystaj więc do content marketingu Facebook Audience Insight, czyli Statystyki Grup Odbiorców. Podobnie jak Google Analytics, narzędzie to dostarcza danych dotyczących podstawowych parametrów osób odwiedzających Twój fanpage. Facebook Audience Insight, w przeciwieństwie do Google Analytics, jest wewnętrznym narzędziem Facebooka, działającym tylko w jego obszarze.
Aby być widocznym w sieci – o czym w znaczącym stopniu decyduje Google, który przypisuje każdej stronie odpowiednią pozycję w wyszukiwarce – trzeba być aktywnym w sieci. Oznacza to, że treści na stronie powinny pojawiać się regularnie, być atrakcyjne, unikalne, ale też posiadać popularne wśród użytkowników frazy. Koncentrując się na nich w obszarze swojej branży, konstruujemy wciąż nowe i unikalne treści, co nie zawsze jest tak proste, dlatego pomocny może okazać się generator tematów. Jest to jedna z funkcji narzędzia SemStorm. Wpisujemy zagadnienie, np. „przesyłki zagraniczne” (dla firmy kurierskiej, transportu zagranicznego), po czym otrzymujemy listę tematów o największej liczbie wyszukiwań. Dodatkowo, system generuje statystyki w czasie rzeczywistym, dzięki którym wiesz, jak zmieniają się trendy. Przykładowe tematy?
Inny generator tematów to Buzzsumo. Za jego pośrednictwem szybko się dowiemy, które tematy są obecnie najbardziej popularne w obrębie konkretnego słowa kluczowego lub we wskazanej branży. Możemy jednocześnie skorzystać z kilku przydatnych funkcji tego narzędzia, jak np. Content Analysis (służy do sprawdzania konkretnego serwisu, ale też porównywania dwóch różnych pod względem „szerowalności” treści, czyli dzielenia się konkretnym materiałem przez użytkowników) i Facebook Analyzer (treści cieszące się największą popularnością według liczby interakcji).
Content marketing powinien być świadomy, aktualny i wartościowy. Aby tak było – w bardzo zróżnicowanym środowisku Internetu, przepełnionym treściami z różnych dziedzin – potrzebujemy wsparcia. Narzędzia do content marketingu dostarczają informacji na temat trendów rynkowych, bieżących wiadomości i informacji, najpopularniejszych tematów, ale też danych o użytkownikach Twojej strony. Mając taką bazę wiedzy, świadomie tworzysz teksty na aktualne tematy, udostępniając użytkownikowi wartościową dla niego treść, docenianą nie tylko przez nich, ale też przez algorytmy Google.