O tym, że social media mogą być narzędziem prowadzącym nas wprost do sukcesu, wiemy wszyscy. Nie jest obca nam także prawda, że jeden kryzys w przestrzeni online wystarczy, aby porządnie nadszarpnąć reputację naszej marki i pozostawić po sobie niesmak. Czy możemy więc uniknąć niekorzystnych dla nas sytuacji w social media? Oczywiście! Właśnie dlatego stworzono monitoring mediów społecznościowych. Warto poznać jednak wszystkie korzyści wynikające z regularnego monitorowania social mediów.
CZYM JEST MONITORING SOCIAL MEDIA?
Monitoring mediów społecznościowych polega na obserwacji – za pomocą stworzonych do tego narzędzi analitycznych – tego, co się dzieje w wybranych przez nas mediach społecznościowych: na Facebooku, Instagramie, Twitterze, YouTubie. Zdefiniowanie interesujących nas fraz, słów czy kręgów tematycznych pomoże nam być zawsze na bieżąco z interesującymi nas tematami, dotyczącymi naszej branży, konkurencji i modnych obecnie tematów.
Monitoring mediów społecznościowych umożliwia nam więc, zarówno:
DLACZEGO WARTO?
1. Monitoring pozwala szybko reagować w sytuacji kryzysowej
Ta właśnie zaleta monitoringu wymieniana jest najczęściej na początku. Dlaczego? Ponieważ każda firma i marka dba o swój dobry wizerunek. Szybkie odnalezienie źródła kryzysu – niepochlebnego wpisu, komentarza czy opinii – pozwala nam szybko działać i podjąć działania od razu, a nie po upływie pewnego czasu, kiedy sytuacja mogłaby się niepotrzebnie zaostrzyć. Monitoring pomaga także monitorować kryzys, jeżeli jednak do niego dojdzie. Dzięki monitoringowi jesteśmy zawsze na bieżąco z interesującym nas tematem.
2. Dzięki monitoringowi możemy obserwować swoich odbiorców, klientów, a także konkurencję
Monitoring po zdefiniowaniu odpowiednich fraz pomoże nam określić preferencje naszych klientów i ściślej określić ich jako grupę docelową. Dostarczone przez monitoring dane pomogą nam stworzyć statystyki dotyczące naszego targetu, a stąd już tylko krok do stworzenia bajecznego content marketingu i zwiększenia sprzedaży.
Dzięki odpowiedniemu narzędziu możemy także wyszukać potencjalnych współpracowników – celebrytów, influencerów i mikroinfluencerów, którzy mogliby być zainteresowani współpracą z naszą marką. Dobry ambasador marki to osoba na wagę złota, dlatego też warto wykorzystać monitoring także do takiego działania.
Monitoring social media umożliwia nam nie tylko śledzenie poczynań naszych i naszych fanów, ale także konkurencji. Dzięki temu zawsze możemy trzymać rękę na pulsie. Będziemy na bieżąco poinformowani zarówno o sukcesach, jak i kryzach naszej konkurencji.
3. Monitoring wspiera dział sprzedaży
Dzięki monitoringowi możemy bowiem szybko reagować na słowa klucze i odpowiadać na pytania pojawiające się w sieci. Jeżeli np. nasza firma zajmuje się sprzedażą perfum, to wszelkie pytania dotyczące doboru odpowiednich perfum dla mamy czy żony powinny trafiać właśnie do nas, tak abyśmy szybko mogli odpowiadać na zapotrzebowanie osób pytających.
Monitoring pomoże nam także szybko reagować na problemy zgłaszane przez klientów. Dzięki temu z pewnością umocnimy swoją pozycję jako lidera i profesjonalisty w wybranej dziedzinie.
4. Dzięki monitoringowi możemy tworzyć kampanie i podsumowania działań
Z całą pewnością zaletą narzędzi przeznaczonych do monitoringu social mediów jest możliwość sprawnego generowania raportów kampanii, a więc mierzalność przeprowadzanych przez nas działań w obrębie mediów społecznościowych. Chcesz na szybko sprawdzić, czy ostatni post wywołał odpowiedni buzz albo czy o nowym produkcie „mówi się” w wybranych przez Ciebie kanałach. Dzięki monitoringowi możesz bardzo szybko pozyskać interesujące Cię dane.
5. Dowiesz się, nie tylko ile o Tobie mówią, ale także jak
Zasada mówiąca, że „nieważne, jak mówią, ważne, że się dzieje”, niekoniecznie sprawdza się w social mediach. Monitoring mediów społecznościowych pomoże nam przeanalizować przede wszystkim, jakie wrażenie nasza marka wywiera na odbiorców w konkretnym kontekście. Odpowiada za to tak zwana analiza sentymentów. Dzięki niej dowiesz się także, czy konkretne działania miały pozytywny, negatywny czy neutralny odbiór. Taka informacja z pewnością pomoże w kreacji dalszych, skutecznych działań marketingowych.
Jak więc widzisz, monitoring social media jest nie tylko potrzebnym, ale wręcz niezbędnym narzędziem dla każdego marketingowca. Warto więc z niego korzystać na wiele sposobów – nie tylko, aby łagodzić kryzysy, ale przede wszystkim, by im zapobiegać.