Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Monitoring mediów >> Monitoring social media – korzyści

Monitoring social media – korzyści

O tym, że social media mogą być narzędziem prowadzącym nas wprost do sukcesu, wiemy wszyscy. Nie jest obca nam także prawda, że jeden kryzys w przestrzeni online wystarczy, aby porządnie nadszarpnąć reputację naszej marki i pozostawić po sobie niesmak. Czy możemy więc uniknąć niekorzystnych dla nas sytuacji w social media? Oczywiście! Właśnie dlatego stworzono monitoring mediów społecznościowych. Warto poznać jednak wszystkie korzyści wynikające z regularnego monitorowania social mediów.

CZYM JEST MONITORING SOCIAL MEDIA?

Monitoring mediów społecznościowych polega na obserwacji – za pomocą stworzonych do tego narzędzi analitycznych – tego, co się dzieje w wybranych przez nas mediach społecznościowych: na Facebooku, Instagramie, Twitterze, YouTubie. Zdefiniowanie interesujących nas fraz, słów czy kręgów tematycznych pomoże nam być zawsze na bieżąco z interesującymi nas tematami, dotyczącymi naszej branży, konkurencji i modnych obecnie tematów.

Monitoring mediów społecznościowych umożliwia nam więc, zarówno:

  • analizę wyników w real time, czyli czasie rzeczywistym, jest więc niezbędnym narzędziem dla działów marketingu, social media ninja i PR-owców, którym dobro firmy leży na sercu;
  • odnalezienie źródła, w którym interesująca nas fraza czy słowo się pojawiło, a więc także odpowiedź na wszelkiego rodzaju „zaczepki” w mediach społecznościowych, które umożliwiają szybkie reagowanie na sytuacje kryzysowe;
  • analizę sentymentu, czyli ocenę, czy pojawiająca się w social mediach wzmianka nacechowana była pozytywnie, negatywnie, a może neutralnie.

DLACZEGO WARTO?

1. Monitoring pozwala szybko reagować w sytuacji kryzysowej

Ta właśnie zaleta monitoringu wymieniana jest najczęściej na początku. Dlaczego? Ponieważ każda firma i marka dba o swój dobry wizerunek. Szybkie odnalezienie źródła kryzysu – niepochlebnego wpisu, komentarza czy opinii – pozwala nam szybko działać i podjąć działania od razu, a nie po upływie pewnego czasu, kiedy sytuacja mogłaby się niepotrzebnie zaostrzyć. Monitoring pomaga także monitorować kryzys, jeżeli jednak do niego dojdzie. Dzięki monitoringowi jesteśmy zawsze na bieżąco z interesującym nas tematem.

2. Dzięki monitoringowi możemy obserwować swoich odbiorców, klientów, a także konkurencję

Monitoring po zdefiniowaniu odpowiednich fraz pomoże nam określić preferencje naszych klientów i ściślej określić ich jako grupę docelową. Dostarczone przez monitoring dane pomogą nam stworzyć statystyki dotyczące naszego targetu, a stąd już tylko krok do stworzenia bajecznego content marketingu i zwiększenia sprzedaży.

Dzięki odpowiedniemu narzędziu możemy także wyszukać potencjalnych współpracowników – celebrytów, influencerów i mikroinfluencerów, którzy mogliby być zainteresowani współpracą z naszą marką. Dobry ambasador marki to osoba na wagę złota, dlatego też warto wykorzystać monitoring także do takiego działania.

Monitoring social media umożliwia nam nie tylko śledzenie poczynań naszych i naszych fanów, ale także konkurencji. Dzięki temu zawsze możemy trzymać rękę na pulsie. Będziemy na bieżąco poinformowani zarówno o sukcesach, jak i kryzach naszej konkurencji.

3. Monitoring wspiera dział sprzedaży

Dzięki monitoringowi możemy bowiem szybko reagować na słowa klucze i odpowiadać na pytania pojawiające się w sieci. Jeżeli np. nasza firma zajmuje się sprzedażą perfum, to wszelkie pytania dotyczące doboru odpowiednich perfum dla mamy czy żony powinny trafiać właśnie do nas, tak abyśmy szybko mogli odpowiadać na zapotrzebowanie osób pytających.

Monitoring pomoże nam także szybko reagować na problemy zgłaszane przez klientów. Dzięki temu z pewnością umocnimy swoją pozycję jako lidera i profesjonalisty w wybranej dziedzinie.

4. Dzięki monitoringowi możemy tworzyć kampanie i podsumowania działań

Z całą pewnością zaletą narzędzi przeznaczonych do monitoringu social mediów jest możliwość sprawnego generowania raportów kampanii, a więc mierzalność przeprowadzanych przez nas działań w obrębie mediów społecznościowych. Chcesz na szybko sprawdzić, czy ostatni post wywołał odpowiedni buzz albo czy o nowym produkcie „mówi się” w wybranych przez Ciebie kanałach. Dzięki monitoringowi możesz bardzo szybko pozyskać interesujące Cię dane.

5. Dowiesz się, nie tylko ile o Tobie mówią, ale także jak

Zasada mówiąca, że „nieważne, jak mówią, ważne, że się dzieje”, niekoniecznie sprawdza się w social mediach. Monitoring mediów społecznościowych pomoże nam przeanalizować przede wszystkim, jakie wrażenie nasza marka wywiera na odbiorców w konkretnym kontekście. Odpowiada za to tak zwana analiza sentymentów. Dzięki niej dowiesz się także, czy konkretne działania miały pozytywny, negatywny czy neutralny odbiór. Taka informacja z pewnością pomoże w kreacji dalszych, skutecznych działań marketingowych.

Jak więc widzisz, monitoring social media jest nie tylko potrzebnym, ale wręcz niezbędnym narzędziem dla każdego marketingowca. Warto więc z niego korzystać na wiele sposobów – nie tylko, aby łagodzić kryzysy, ale przede wszystkim, by im zapobiegać.

W PSMM Monitoring&More - Specjalista ds. Marketingu i PR. Prywatnie polonistka, wielbicielka literatury XIX wieku, filmów kostiumowych oraz fotografii.
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PSMM Monitoring & More / 04.10.2023
Z ery dziennikarza w erę anonimowych twórców. Tak zmieniał się monitoring internetu
We wrześniu wyszukiwarka Google obchodziła swoje 25. urodziny. Kiedy ćwierć wieku temu użytkownicy stawiali swoje pierwsze kroki w sieci, pojawiła się potrzeba kontrolowania wzmianek o markach również w internecie. O tym, czy i jak monitoring mediów zmienił się na przestrzeni lat, opowiada Przemysław Palacz – członek zarządu w PSMM Monitoring & More.
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 15.11.2022
Jak wykorzystać Business Insights do podejmowania decyzji w Twojej firmie?
„I co dalej” to 3 słowa wypowiadane przez właścicieli firm, gdy czują, że dotarli już do ściany. Albo gdy wydaje…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 09.09.2022
ESG: 3 litery, które mogą zadecydować o przyszłości Twojej firmy
ESG to element, na który inwestorzy i Twoi klienci będą coraz częściej zwracać uwagę. Dbając o ESG, staniesz się atrakcyjny…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.05.2022
Jak wykorzystać monitoring mediów przy pisaniu prac naukowych?
Pisanie prac naukowych przy wykorzystaniu monitoringu mediów to genialny sposób na oszczędność czasu, omijanie rozproszonych informacji i wykorzystanie rzetelnych źródeł…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.03.2022
5 sposobów na skuteczny marketing salonu fryzjerskiego
Sposobów na marketing salonu fryzjerskiego jest dużo. Jako właściciel pewnie znasz kilka z nich. Tylko pytanie brzmi, czy to są…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 15.02.2022
ABC sytuacji kryzysowej
Jak skutecznie zarządzać komunikacją, kiedy na horyzoncie pojawiła się sytuacja kryzysowa dla marki? Pozwól, że dzisiaj opowiemy Ci o tym,…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 05.12.2021
Skuteczny marketing restauracji z monitoringiem mediów
Na rynku gastronomicznym konkurencja jest ogromna. Zanim marka zbuduje zaufanie, dzięki któremu będzie dla klientów restauracją pierwszego wyboru, najpierw musi zostać…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 19.12.2021
Jak wyprzedzić konkurencję?
Niemal każda marka ma ambicje, aby zostać liderem w swojej branży. Jak to zrobić? Jakie narzędzia i działania są niezbędne,…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 27.08.2021
User-generated content w działaniach marketingowych
Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni…
Zobacz więcej