W erze przedinternetowej i krótko po jej nastaniu, kursy akademickie zajmujące się elektronicznymi mediami koncentrowały się na linearnym przekazie nadawanym przez stacje radiowe i telewizyjne do biernego odbiorcy treści – widza lub słuchacza. W ostatnich dekadach nastąpiła w tej sferze znacząca zmiana – w coraz większym stopniu rynek mediów informacyjnych i rozrywki jest przejmowany przez równolegle nadawane strumienie contentu, uruchamiane i przesyłane na żądanie użytkownika, a rozwój mediów społecznościowych zaciera wyraźne dotąd rozgraniczenie między wytwórcami treści, a ich odbiorcami (zmianę tę oznajmiło swego czasu hasło YouTube’a: Broadcast Yorself).
MEDIA TRADYCYJNE CZY NOWE MEDIA?
Obecnie również specjaliści zajmujący się monitoringiem mediów najczęściej skupiają się na serwisach społecznościowych, sztucznej inteligencji i generalnie tym wszystkim, co funkcjonuje w cyberprzestrzeni. Gromadzenie wycinków prasowych (press clipping) czy nawet analiza tradycyjnych mediów elektronicznych (radia i telewizji) wydają się brzmieć jak archeologia, a źródła te mogłyby przynależeć do prehistorii. Czy rzeczywiście tak jest? Jakie są korzyści z monitoringu tradycyjnych źródeł?
Jednym z celów monitorowania mediów jest ocena reakcji, jakie u odbiorców wywołał komunikat nadany przez konkretny kanał. Skuteczny monitoring pozwala również reagować na sytuacje kryzysowe i zapobiegać ich wystąpieniu w przyszłości, umożliwia planowanie kampanii w mediach, generuje wiedzę o konkurencji oraz pozwala odkryć, które czynniki mają największy wpływ na markę. Kolejne akapity pozwolą zrozumieć, jak wielką rolę odgrywa marginalizowany monitoring mediów tradycyjnych.
JAK TO SIĘ ZACZĘŁO?
W II połowie XX wieku telewizja zagościła niemal w każdym zachodnim domu i zmieniła nasz sposób patrzenia na świat: zdobywania informacji, edukacji, spędzania czasu wolnego. Stała się łatwym sposobem, aby do niemal każdego gospodarstwa domowego dostarczyć bogaty, wielokanałowy przekaz. Trzeba jednak przyznać, iż zarówno prasa, jak i radio czy telewizja są platformami o ograniczonej interakcji. Udział słuchaczy lub widzów w audycjach ogranicza się do telefonów do studia odbieranych podczas jej trwania. Drogą kontrastu, media społecznościowe mają charakter interaktywny, spersonalizowany i kontrolowany przez użytkowników. Jednakże czas, przez jaki informacja w social mediach oddziałuje na odbiorców, jest względnie krótki (może wynosić kilkanaście godzin w przypadku mikroblogów), a jej zasięg płytki – bardziej sprzyjający sygnalizowaniu istnienia marki, wydarzeń z nią powiązanych czy angażowaniu się w dyskusje na jej temat. Dynamizm nowych mediów przejawia się nie tylko w błyskawicznych zmianach publikowanych treści (które mogą być aktualizowane na bieżąco), ale również w funkcjonowaniu samych serwisów, których mechanizmy działania są ciągle udoskonalane. Te częste zmiany i łatwość ich wprowadzania odbijają się często negatywnie na postrzeganiu wiarygodności informacji pojawiających się w przestrzeni internetowej.
Równolegle do tego, tradycyjne środki przekazu (telewizja, radio i prasa) są widziane przez odbiorców jako źródła godne zaufania. Właśnie dzięki statyczności przekazu, który może podlegać archiwizacji i przechowywaniu w niezmienionej formie na nośnikach masowych: dyskach magnetycznych, optycznych, w przypadku publikacji RTV; lub gromadzeniu i katalogowaniu, czyli opisywaniu w
bibliografiach w przypadku czasopism czy szerzej – w prasie drukowanej.
ZASIĘG MEDIÓW TRADYCYJNYCH
Według badań ośrodka Nielsen dotyczących ostatniego kwartału 2018 r., mimo spadkowego trendu z telewizji korzysta wciąż ponad 70% Amerykanów. Jednakże ilość czasu spędzanego przed ekranem różni się w zależności od wieku: osoby w przedziale 18–34 lat(a) spędzały przed telewizorem średnio prawie dwie godziny dziennie, ale ilość ta wśród młodszych widzów (nastolatków w wieku 12–17 lat) spadła do mniej niż godziny dziennie. Dla porównania: widzowie w grupie 35–49 lat spędzali przed ekranem średnio ponad trzy i pół godziny.
Raport Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z końca 2015 r. na temat korzystania z mediów w Polsce sygnalizuje, że 80% populacji deklaruje korzystanie z telewizji codziennie, ale już tylko 44% Polaków deklaruje tak samo częste słuchanie radia. Czytanie prasy drukowanej co najmniej raz w tygodniu deklaruje niemal połowa Polaków, przy czym w drugiej połowie 35% nie korzysta z prasy wcale, a 15% – rzadziej niż raz w tygodniu.
Przytoczone dane wskazują, że tradycyjne platformy przekazu są wciąż istotnym, a dla wielu ludzi głównym źródłem informacji, a co za tym idzie – ważnym kanałem dodarcia do odbiorców, zarówno dla właścicieli marek, jak i kreatorów opinii czy twórców przekazów politycznych.
REKLAMA W MEDIACH TRADYCYJNYCH
Zakres oddziaływania klasycznych mediów i istotność rozpowszechnianych tymi nośnikami informacji ilustrują ceny czasu reklamowego. Warto tu przytoczyć kilka istotnych szczegółów:
Nawiązując do trendów wskazanych wcześniej, warto zaznaczyć, że nowoczesny monitoring nie polega na skupieniu się na jednym rodzaju mediów, np. social mediach czy Internecie. Zamiast tego należy raczej dokonać konsolidacji różnych źródeł i oceny pojawiających się w nich relacji, w celu ułatwienia skutecznego zarządzania marką. Dopiero uzyskując tak szeroki feedback, będziemy w stanie spojrzeć całościowo na ocenę naszej działalności w szerszym kontekście medialnym.
Źródła:
Michael Bland, Alison Theaker, David Wragg, Effective Media Relations: How to Get Results
https://www.marketingcharts.com/featured-105414
https://www.nielsen.com/us/en/insights/report/2019/q3-2018-total-audience-report
https://www.marketingcharts.com/featured-105414
https://brtvp.pl/39801984/cennik
https://www.polsatmedia.pl/Do-pobrania/index.html
http://reklama.polskieradio.pl/_doc/PR3_-_Cennik_od_6_01_2020.pdf
https://gremimedia.pl/pdf/reklama/cennik-reklamy-w-papierze-rzeczpospolita.pdf