Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Media o szczepieniach. Pfizer/BioNTech oraz AstraZeneca najpopularniejsze

Media o szczepieniach. Pfizer/BioNTech oraz AstraZeneca najpopularniejsze

Szczepionka, najskuteczniejsze oręże do walki z epidemią koronawirusa, od roku pozostaje w kręgu najczęściej poruszanych tematów w mediach. Nadzieje związane z jej wynalezieniem ostatnio mocno zastąpiły dyskusje zwolenników i przeciwników szczepień. W ciągu minionych 3 miesięcy w przestrzeni medialnej pojawiło się najwięcej informacji o dwóch szczepionkach: mRNA o nazwie Comirnaty (BNT162b2) firm Pfizer i BioNTech – 454 tys. materiałów oraz wektorowej AstraZeneca (ChAdOx1 nCoV-19) – 426 tys. publikacji – wynika z raportu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Na 3. miejscu pod względem popularności w mediach znalazła się szczepionka mRNA Moderny (mRNA 1273), która zebrała 303 tys. informacji. Na temat szczepionki Ad26.COV2.S konsorcjum Janssen Pharmaceutica/Johnson & Johnson ukazało się 142 tys. publikacji, a Sputnik V Centrum Epidemiologii i Mikrobiologii im. Nikołaja Gamelei zebrała 66 tys.

Przez trzy miesiące – tj. od 27 grudnia 2020 roku, kiedy zaszczepiono w Polsce pierwszą osobę, do 26 marca 2021 roku na temat szczepień odnotowano ponad 5 mln informacji. Jednocześnie, jak podaje Ministerstwo Zdrowia, liczba wykonanych dotąd szczepień wyniosła prawie 5,6 mln, natomiast od początku pandemii zachorowało blisko 2,2 mln Polaków. Na potrzeby badania medialnego przeanalizowano ponad 1 100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych, w tym najważniejszych serwisów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

Zdecydowanie przeważały informacje pochodzące z mediów społecznościowych. Użytkownicy Facebooka, Twittera, Instagrama, YouTube’a, Wykopu, blogów i forów opublikowali ponad 3,7 mln informacji. Najwięcej wpisów i komentarzy pochodziło z Twittera – 57 proc. przekazu oraz Facebooka – 42 proc. Top 10 źródeł najczęściej informujących o szczepieniach tworzą konta na Twitterze: PolsatNews.pl (1216 publikacji), portal tvp.infoTelewizja RepublikaPolskie Radio 24Do RzeczyPolskieRadio24.plRzeczpospolitaTVN24wPolityce.plInteria.

W tym samym okresie w internecie, prasie, radiu i tv pojawiło się 1,3 mln informacji. Przekaz w mediach tradycyjnych zdominował internet – 89 proc. materiałów. 7 proc. należało do stacji radiowych, 2 proc. do telewizyjnych. Na szczycie zestawienia top mediów informujących o szczepieniach z wynikiem 2,6 tys. materiałów znalazło się Polskie Radio 24. W co czwartej informacji na antenie poruszano temat szczepień. Na 2. miejscu uplasowało się TVP Info – 1,8 tys., a za nim Polsat News i Radio Tok FM – po 1, 6 tys. informacji. 1,5 tys. należało do informacyjnego kanału TVN24.

Wykres 1. Liczba publikacji na temat szczepień

Jak wskazują analitycy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, największe zainteresowanie tematem odnotowano na początku stycznia, kiedy zaszczepiono przedstawicieli kultury i sztuki. Z analizy przygotowanej dla Magazynu PRESS wynikało, że w okresie od  30 grudnia 2020 do 31 stycznia 2021 r. na temat Krystyny Jandy oraz celebrytów w kontekście szczepionki przeciw Covid-19 pojawiło się blisko 22 tys. informacji w mediach tradycyjnych oraz 143 tys. wpisów i komentarzy w social mediach.

Sam wpis Jana Śpiewaka z 2 stycznia br. na temat „wielkiej afery elit III RP”, będący listem otwartym do Krystyny Jandy zebrał jak dotąd najwięcej komentarzy. Zasięg tej informacji oszacowano na blisko 1,5 mln potencjalnych kontaktów.

Źródło: Facebook.com

Analiza wykazała, że obok social media aktywnym źródłem wiedzy o szczepieniach są media regionalne, w których odnotowano 1,1 mln publikacji. Najwięcej informacji opublikowano w województwie śląskim – 103 tys., dolnośląskim – 100 tys., mazowieckim – 99,8 tys. oraz wielkopolskim – 94 tys.

POBIERZ Raport medialny „Szczepienia”

POBIERZ Infografikę „Szczepienia przeciwko Covid-19”

 

Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 01.01.2021
Czy ekwiwalent reklamowy to wartość komunikacji?
Wiele osób rozpoczynających przygodę z public relations nie do końca poprawnie korzysta ze wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Brak zrozumienia specyfiki AVE…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 15.01.2021
Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność
Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.01.2021
Jak znaleźć nisze komunikacyjne?
Nisza komunikacyjna to obszar medialny, w którym informacje na temat zarządzanej marki nie występują wcale lub pojawiają się rzadziej w…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.04.2020
Co możesz sprawdzić przez bezpłatny test?
Przetestowanie usług monitoringu mediów to najlepsza metoda na przekonanie się, jak ważny jest wygodny i błyskawiczny dostęp do bieżących informacji…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 12.02.2021
Czy wiesz… co to jest wydźwięk informacji?
Na przestrzeni ostatnich lat diametralnie zmieniło się podejście do public relations. Dla specjalistów z tej branży nadal duże znaczenie ma…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.04.2020
Czy wiesz jak… czytać mapę benchmarkingową?
Benchmarking to analiza polegająca na porównaniu firmy, marki, usługi, produktu czy procesu z konkurencją lub na zestawianiu danych w czasie….
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.04.2020
Analiza i raportowanie działań medialnych – dlaczego warto?
Chcąc osiągnąć wysoką pozycję na rynku, konieczne jest opracowanie strategii, bazującej nie na własnych przekonaniach i przeczuciach, lecz na konkretnych…
Zobacz więcej
Katarzyna Popławska / 29.04.2020
Sponsoring – czy to Ci się opłaca?
Relacje sponsoringowe to rodzaj biznesowego porozumienia, w którym sponsorowany otrzymuje pieniądze na działanie, a sponsor zyskuje konkretny efekt sprzedażowy i…
Zobacz więcej