Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Jakie słowa kluczowe powinna monitorować każda marka?

Jakie słowa kluczowe powinna monitorować każda marka?

Frazy kluczowe (inaczej: słowa kluczowe) są bardzo ważnym elementem procesu pozycjonowania SEO. Ich właściwy wybór, wykorzystanie w odpowiedni sposób na stronie, a w późniejszym czasie też monitorowanie wpływają korzystnie na widoczność strony w sieci i wysoką pozycję w Google. Każda firma powinna opracować własną strategię SEO, uwzględniając zarówno specyfikę swojej działalności, branżę, jak i konkurencję oraz cele.

CO TO SĄ FRAZY KLUCZOWE?

Ze słów kluczowych korzysta każdy użytkownik Internetu. Są to frazy, które wpisujemy w wyszukiwarce, zapytania dotyczące konkretnej informacji, firmy, produktu lub tematu. Dlaczego coraz częściej używamy pojęcia „frazy kluczowe” w zastępstwie za „słowa kluczowe”? Wynika to z tego, że nasze zapytania są coraz dłuższe, bardzo często są to całe zdania, które również odgrywają istotną rolę przy wyborze fraz kluczowych. Z tego powodu w pozycjonowaniu wykorzystuje się często koncepcję Loong Tail, czyli tzw. „długi ogon”. To frazy składające się z kilku wyrazów, będące często pytaniem, jak np.: „Jak wybrać buty do biegania?”, „Jak wybrać komputer dla gracza?”.

Słowa kluczowe na stronie umieszczamy w różnych miejscach, istnieją jednak ogólne zasady, które pozwalają lepiej zoptymalizować witrynę. Powinny znaleźć się w ogólnej treści, ale i w nagłówkach H1, H2 i H3. Ponadto należy je umieszczać w znacznikach title i meta description, ponieważ istnieje przekonanie (słuszne), że również w tym przypadku mają pozytywny wpływ na widoczność w sieci. Wykorzystuje się je ponadto w atrybutach alt.

Możemy wyróżnić wiele grup słów kluczowych do pozycjonowania. Kilka z nich powinien nie tylko znać, ale też monitorować każdy właściciel marki chcący się rozwijać, zwiększać swoją pozycję w branży i tym samym pozyskiwać coraz więcej zaufanych i lojalnych klientów.

JAKIE SŁOWA KLUCZOWE POWINIENEŚ STOSOWAĆ DO POZYCJONOWANIA?

Wybór fraz kluczowych uzależniony jest od kilku czynników. Należy ustalić cele, jakie będziemy realizować, a także bardzo dokładnie sprecyzować grupę odbiorców. Znaczenie ma też to, czy firma działa na rynku lokalnym, czy też krajowym, a nawet globalnym. Które słowa kluczowe do pozycjonowania powinny zwrócić w największym stopniu Twoją uwagę i wymagają od Ciebie stałego monitoringu?

  • Ogólne słowa kluczowe: zazwyczaj są to frazy, które mogą być jednym słowem lub składać się z dwóch słów. Są one podstawowymi dla każdej strony internetowej, jednocześnie bardzo ogólnie określają produkty i usługi. W wyszukiwarce wpisują je użytkownicy, którzy jeszcze nie posiadają sprecyzowanych oczekiwań, a więc znajdują się dopiero w pierwszym segmencie lejka sprzedażowego – w jego najszerszym obszarze. Charakteryzuje je duża konkurencyjność. Przykładowo, dla sklepu meblowego będą to „meble”, a dla firmy projektowej „projektant wnętrz”.
  • Brandowe frazy kluczowe: to frazy kluczowe dotyczące już konkretnych marek/firm. Użytkownicy wpisują je w Google w przypadku, kiedy nie znają dokładnego adresu strony www. Nazwa firmy musi być zatem unikalna – tylko wtedy będzie się pojawiać po wpisaniu w wyszukiwarkę na pierwszych pozycjach. Mają one też duże znaczenia w konwersjach wspomaganych. Przy sprzedaży produktów innych marek możemy posłużyć się słowami obcego brandu.
  • Regionalne słowa kluczowe: jak sama nazwa wskazuje, dotyczą konkretnego regionu/obszaru, na którym firma świadczy swoje usługi. W przypadku niektórych usług czy sklepów internetowych jest to cała Polska lub nawet obce kraje, co powoduje, że regionalne frazy kluczowe nie zawsze są w tych przypadkach stosowane. Warto jednak wykorzystać je przy lokalnym biznesie, firmach z kilkoma oddziałami lub wtedy, kiedy kierujemy swoje usługi/produkty do klientów z jednego województwa. Warto jednak wiedzieć, że nawet frazy nieregionalne mogą zachowywać się jak regionalne, co warunkuje geolokalizacja.
  • Słowa kluczowe long tail: mają bardzo duże znaczenie przy wyborze słów kluczowych, a później ich monitorowaniu. Są to frazy bardziej szczegółowe, wpisywane przez tych użytkowników, którzy mają już sprecyzowane oczekiwania. Nie będzie to już fraza „meble”, a np. „drewniane meble loftowe” lub też „duży rozkładany stół do salonu”. Warto je stosować, ponieważ tego typu zapytanie w Google świadczy już o zdecydowaniu się przez użytkownika na zakup konkretnego produktu. Korzystanie z większej ilości dłuższych fraz sprawia, że szybciej trafiamy do określonej grupy docelowej. Ponadto ogólne frazy kluczowe są zdecydowanie bardziej konkurencyjne, co utrudnia pozycjonowanie. Rozbudowane frazy pozycjonuje się łatwiej i skuteczniej.
  • Frazy kluczowe pytania: użytkownicy w Internecie poszukują odpowiedzi na wiele pytań. Chcąc je uzyskać, wpisują w Google nie pojedyncze, krótkie frazy, lecz całe zapytania. Tego typu słowa kluczowe na stronie wykorzystuje się m.in. w sekcji „Poradniki”, „Aktualności” i na blogu firmowym, którego ze względu na skuteczność takich fraz warto prowadzić. Przykłady frazy w formie pytania to: „Jakie meble do małej kuchni?” lub „Jak urządzić pokój nastolatka?”.

SKUTECZNY MONITORING. NARZĘDZIA GOOGLE DO TWORZENIA I MONITOROWANIA SŁÓW KLUCZOWYCH 

Wybrane na początku frazy kluczowe prawdopodobnie po pewnym czasie będą wymagać aktualizacji, co wynika m.in. ze zmieniających się trendów, rosnącej konkurencji, jak i oczekiwań oraz nawyków użytkowników. Zakres słów kluczowych powinien być systematycznie poszerzany. Ponadto, powinniśmy mieć pewność, że wybrane przez nas słowa skutecznie „pracują” na naszą widoczność w sieci. Może się okazać, iż stworzyliśmy nie do końca dobrą bazę fraz kluczowych.

Odpowiednie narzędzia pozwolą Ci sprawdzić i monitorować bardzo wiele znaczących dla Twojej pozycji parametrów. Dzięki nim dowiesz się, gdzie najczęściej wspominane są Twoje produkty lub usługi, a także Twoja marka. To stwarza ogromne możliwości budowania trwałych relacji ze swoimi odbiorcami. Sprawdzaj zatem frazy kluczowe brandowe oraz bezpośrednio dotyczące Twojej oferty. Co więcej, powinieneś być na bieżąco z tematami związanymi ze swoją branżą, szczególnie jeżeli prowadzisz blog firmowy, czy też umieszczasz na stronie poradniki. Wciąż bardzo wiele pytań w sieci pozostaje bez odpowiedzi lub też jest ona udzielana w niewyczerpujący sposób. Ty możesz to zmienić.

Jak sprawdzić pozycję ogólną, widoczność i kliknięcia? W tym pomoże Ci narzędzie Google Search Console. Przydaje się ono przy zarządzaniu ruchem na stronie. Wygeneruje dla Ciebie raporty przedstawiające wyniki wyszukiwania i wskaże, jaka jest liczba wyświetleń Twojej strony oraz jaka jest jej pozycja.

WERYFIKACJA SŁÓW KLUCZOWYCH KONKURENCJI

Nie lekceważ konkurencji, która może pozbawić Cię klientów, ale równie dobrze Ci ich… oddać. Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji? Przy nierozbudowanych serwisach możesz to zweryfikować, przeglądając dokładnie stronę. O frazach kluczowych konkurencji dowiesz się też z kodu ich strony. Jak to zrobić?

  • Otwórz stronę internetową konkurencji;
  • Wybierz opcję ZBADAJ lub POKAŻ ŹRÓDŁO (w zależności od przeglądarki), klikając na niej prawym przyciskiem myszy;
  • Znajdź tekst zawarty między <head> i </head>.

Na pewno na tym etapie dobrze skorzystać z plannera słów kluczowych Keyword Planner Google. To narzędzie, przy pomocy którego możesz zarówno wybrać frazy kluczowe dla swojej strony, jak i przeanalizować pod tym kątem każdą dowolną witrynę.

Równie ważne, jak wybór fraz kluczowych, jest bieżące monitorowanie ich skuteczności. W swoich działaniach powinno się uwzględnić konieczność ewentualnych zmian i uaktualnienia zarówno słów kluczowych, jak i treści. Nie ograniczaj się jedynie do fraz ogólnych o dużej konkurencyjności. Uwzględnij też słowa long tail i pytania, a także frazy regionalne, jeżeli prowadzisz biznes na konkretnym obszarze.

Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 02.07.2021
Poznaj, czym jest social selling
Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.06.2021
Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?
Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 29.04.2020
Jak określić swoją grupę docelową, jak określić swój target?
Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, czym jest grupa docelowa i jak wielkie znaczenie w działaniach marketingowych ma wybór odpowiedniego targetu….
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 26.02.2021
Monitoring mediów w służbie influencerom
W dosłownym tłumaczeniu „influencer” to osoba wpływowa. Przez wielu ekspertów i analityków rynku, influencer przedstawiany jest jako zawód przyszłości. Zarówno…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.04.2020
E-mail marketing jako skuteczne narzędzie sprzedaży
Czy w erze ekspansji social mediów skuteczność mailingu należy postawić pod znakiem zapytania? Czy można podważyć jego pozytywny wpływ na…
Zobacz więcej