Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Monitoring mediów >> Jak budować markę osobistą i dbać o nią w sieci?

Jak budować markę osobistą i dbać o nią w sieci?

Marka osobista to podstawa autopromocji. Świadome budowanie swojego wizerunku jest inwestycją na lata. W zależności od celu, jaki chcesz osiągnąć, możesz zyskać lepszą pozycję w obecnej pracy, nową wymarzoną posadę, rozpoznawalność w grupie docelowej czy branży albo też liczne, dobre relacje z klientami. Pod warunkiem, że Twoja marka osobista będzie wyraźna, wiarygodna i spójna. Zobacz, jak to osiągnąć.

KIM JESTEŚ?

Zacznij od poznania samego siebie. Możesz do tego wykorzystać analizę SWOT. Uświadom sobie, co jest Twoją mocną, a co słabą stroną. Jakie masz wady, a jakie zalety, jakie pasje, talenty, umiejętności i doświadczenie. Za co ludzie Cię cenią, co takiego sprawia, że chcą z Tobą rozmawiać, pracować, przebywać? Spróbuj spojrzeć na siebie oczami innych. Zdefiniuj swoje atuty i określ wartości, z którymi się utożsamiasz. Nie możesz być specjalistą od wszystkiego – skup się na tym, w czym jesteś najlepszy. Jeśli będziesz autentyczny, sukces będzie po Twojej stronie. To ważne, żeby wartości, którym jesteś wierny, miały odzwierciedlenie w tym, co robisz. W ten sposób zbudujesz zaufanie. Realnie oceń swoje zasoby. Jeśli jesteś już znany na rynku, sprawdź, jak jesteś postrzegany – wykorzystaj audyt medialny.

WYRÓŻNIJ SIĘ

Każdy brand, również Twój osobisty, potrzebuje strategii. Pomyśl o sobie jak o produkcie – jaka jest Twoja grupa docelowa, jaki jest cel Twoich działań, jakich narzędzi użyjesz, by go zrealizować, oraz jaki masz plan działań. Obserwuj swoją konkurencję i słuchaj, co mówi. Spróbuj określić, do kogo możesz być porównywany i co buduje Twoją przewagę. Pomyśl, która z Twoich cech czyni Cię wyjątkowym i postaw na nią! Stwórz wizję siebie i tego, co chcesz robić.

BĄDŹ EKSPERTEM

Dzień po dniu konsekwentnie pracuj na autorytet. Wszystko, co zrobisz, będzie się składać na wartość Twojej marki osobistej. Usystematyzuj swoje kompetencje i zadbaj o wizerunek profesjonalisty. Pamiętaj, że budują go także wrażenia i skojarzenia, odczucia i domysły. Gromadź doświadczenia i udzielaj rekomendacji, a także nie bój się o nie prosić. Powinieneś pokazywać, że jesteś wartościowym partnerem do rozmów. Nawiązuj relacje z innymi specjalistami. Wykorzystaj storytelling i stwórz swój elevator pitch. Wykaż się wiedzą – inni to docenią. Nie oczekuj jednak natychmiastowych efektów – praca nad personal branding często wymaga czasu, systematyczności i wytrwałości. Na bieżąco monitoruj efekty swoich działań i mierz je. Możesz wykorzystać do tego analizy medialne.

POWIEDZ O TYM INNYM

Żadna marka nie osiągnie sukcesu bez komunikacji z odbiorcami. Zabiegaj o kontakty i buduj relacje. Przyzwyczaj klientów do systematycznej informacji od Ciebie – najlepiej stwórz harmonogram wpisów. Wykorzystaj przede wszystkim media własne: stronę www, blog oraz profile społecznościowe. W dalszych etapach możesz pomyśleć o publikacjach prasowych czy nawet książkowych. Poszukaj grup tematycznych, do których mógłbyś dołączyć. Obserwuj działania w sieci osób znanych i uznanych w branży. Zamów monitoring mediów, aby śledzić najważniejsze wydarzenia, kluczowe tematy i podmioty w sektorze. Bierz aktywny udział w wydarzeniach branżowych – na początku jako obserwator, z czasem jako uczestnik dyskusji lub prelegent. O wszystkich zawodowych działaniach informuj na bieżąco – mów, gdzie jesteś i co robisz. Relacjonuj przebieg wydarzeń i dziel się wartościowymi treściami. W ten sposób skupisz wokół siebie ludzi autentycznie zainteresowanych daną tematyką. Jeśli trzeba, wykorzystaj płatne formy dotarcia z informacją do odbiorców – promuj swoje treści w sieci i bądź coraz bardziej rozpoznawalny.

TWOJA MARKA W SIECI

Social media decydują w dużej mierze o naszym wizerunku w sieci. To, co umieszczamy na naszym profilu na Facebooku, nie pozostaje bez wpływu na to, jak jesteśmy postrzegani – przez naszych klientów, przez kontrahentów, wreszcie przez pracodawców czy rekruterów. Czy Twoje profile społecznościowe są gotowe do pokazania innym? Szczególną uwagę warto poświęcić kontu na LinkedIn – platformie skupiającej profesjonalistów. Znajdziesz tam osoby, którym będziesz mógł pomóc, a także wiele ciekawych treści, którymi będziesz mógł się podzielić, oraz wskazówek i inspiracji do dalszego rozwoju. Zastanów się, jakie wartościowe treści możesz przekazać. Wiele może powiedzieć o nas także wyszukiwarka Google – sprawdź, jakie wyniki z Twoim nazwiskiem pojawiają się na pierwszej stronie.

JESTEŚ MARKĄ

Dobra marka osobista nie bierze się znikąd, ale jest efektem szeregu zaplanowanych, konsekwentnych i rozważnych działań. Obecnie w dużej mierze prowadzonych w sieci, która stwarza praktycznie nieograniczone możliwości dotarcia do odbiorcy. Specjalistom, którym udało się stworzyć silną markę osobistą, klienci są skłonni zapłacić więcej i polecają ich innym. Silna, pozytywnie kojarzona marka osobista działa jak synonim jakości – kryterium cenowe schodzi na dalszy plan. Sięgnij po te korzyści biznesowe!

Rzecznik Prasowy PSMM Monitoring&More, Menedżer ds. Public Relations. Pasjonatka projektowania wnętrz oraz service design. Miłośniczka psów rasy duży szwajcarski pies pasterski.
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PSMM Monitoring & More / 04.10.2023
Z ery dziennikarza w erę anonimowych twórców. Tak zmieniał się monitoring internetu
We wrześniu wyszukiwarka Google obchodziła swoje 25. urodziny. Kiedy ćwierć wieku temu użytkownicy stawiali swoje pierwsze kroki w sieci, pojawiła się potrzeba kontrolowania wzmianek o markach również w internecie. O tym, czy i jak monitoring mediów zmienił się na przestrzeni lat, opowiada Przemysław Palacz – członek zarządu w PSMM Monitoring & More.
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 15.11.2022
Jak wykorzystać Business Insights do podejmowania decyzji w Twojej firmie?
„I co dalej” to 3 słowa wypowiadane przez właścicieli firm, gdy czują, że dotarli już do ściany. Albo gdy wydaje…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 09.09.2022
ESG: 3 litery, które mogą zadecydować o przyszłości Twojej firmy
ESG to element, na który inwestorzy i Twoi klienci będą coraz częściej zwracać uwagę. Dbając o ESG, staniesz się atrakcyjny…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.05.2022
Jak wykorzystać monitoring mediów przy pisaniu prac naukowych?
Pisanie prac naukowych przy wykorzystaniu monitoringu mediów to genialny sposób na oszczędność czasu, omijanie rozproszonych informacji i wykorzystanie rzetelnych źródeł…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.03.2022
5 sposobów na skuteczny marketing salonu fryzjerskiego
Sposobów na marketing salonu fryzjerskiego jest dużo. Jako właściciel pewnie znasz kilka z nich. Tylko pytanie brzmi, czy to są…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 05.12.2021
Skuteczny marketing restauracji z monitoringiem mediów
Na rynku gastronomicznym konkurencja jest ogromna. Zanim marka zbuduje zaufanie, dzięki któremu będzie dla klientów restauracją pierwszego wyboru, najpierw musi zostać…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 19.12.2021
Jak wyprzedzić konkurencję?
Niemal każda marka ma ambicje, aby zostać liderem w swojej branży. Jak to zrobić? Jakie narzędzia i działania są niezbędne,…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 27.08.2021
User-generated content w działaniach marketingowych
Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej