Czy w erze ekspansji social mediów skuteczność mailingu należy postawić pod znakiem zapytania? Czy można podważyć jego pozytywny wpływ na rozpoznawalność, budowanie pozytywnego wizerunku marki i poszerzania grona klientów? Okazuje się, że pomimo prężnego wzrostu zainteresowania mediami społecznościowymi kampanie e-mail wciąż są uważane za jeden z najskuteczniejszych sposobów na kreowanie sprzedaży.
Które czynniki decydują o tym, że efektywność mailingu jest na tak wysokim poziomie?
PERSONALIZOWANY MAIL TRAFIA DO ZAINTERESOWANYCH KLIENTÓW
Kampania e-mail tworzona jest na bazie konkretnych osób związanych z Twoją marką, zainteresowanych Twoją ofertą lub też mających duży potencjał, aby stać się Twoimi stałymi klientami. Są to ludzie, którzy już złożyli w Twoim e-sklepie zamówienie, wysłali zapytanie o ofertę, przeczytali artykuł na Twoim blogu lub spędzili na Twojej stronie kilka minut. Skuteczność mailingu w znaczącym stopniu jest uwarunkowana bardzo sprecyzowanymi działaniami. Nie są one przypadkowe, a co najważniejsze, grupa ludzi, do której trafia komunikat, to najczęściej Twoja grupa docelowa.
To pomaga Ci również w dopasowywaniu treści do adresatów. Jeżeli dobrze określisz cechy swojej grupy docelowej, będziesz podejmował aktywne działania. Zarówno język, jak też treść oraz wizualne aspekty e-maili powinny być odzwierciedleniem tego, czego oczekują Twoi odbiorcy.
Aż 97% użytkowników Internetu posiada skrzynkę pocztową. Jak wynika z badań Gemius PBI, w styczniu 2020 roku w Polsce było 28,1 mln internautów. Z Facebooka korzysta natomiast ponad 18 mln użytkowników, czyli zdecydowanie mniej niż osób posiadających skrzynkę pocztową. Można więc uznać, że popularność mediów społecznościowych nie jest na chwilę obecną w stanie pozbawić skuteczności kampanii e-mail.
Warto również wspomnieć, że obecnie bardzo wiele osób komunikuje się przez internet, rezygnując z tradycyjnej formy rozmów telefonicznych. Jednym ze sposobów jest poczta elektroniczna, która jest przez wielu użytkowników sprawdzana codziennie. Przyczynia się do tego m.in. nieustanny wzrost osób pracujących zdalnie. Taką możliwość wprowadza wiele firm, pozwalając swoim pracownikom na większą swobodę pracy. Jest to pewnego rodzaju benefit, motywujący do lojalności wobec swojego pracodawcy. Praca zdalna jest też charakterystyczna dla freelancerów, świadczących usługi z zakresu IT, marketingu, grafiki czy fotografii. Również dla nich poczta elektroniczna stanowi podstawowe narzędzie komunikacji. To kolejny czynnik wpływający na efektywność działań e-mail marketingu.
Uwagę odbiorcy bardziej przyciągają e-maile spersonalizowane, które są skierowane bezpośrednio do nich. Zwracaj się do swojego odbiorcy po imieniu oraz dostarczaj mu treści, którymi może być najbardziej zainteresowany. Dowiesz się o tym ze statystyk, a także z analiz, jakie są dostępne w narzędziach do tworzenia kampanii e-mail. Wiadomości nie powinny być długie, ale ważne, aby były ciekawe, może zaskakujące, czasami zabawne, innym razem dostarczające nowych informacji. O tym, czy odbiorca kliknie w wiadomość, decyduje m.in. jej temat. Niech będzie spójny z treścią, ale też postaw na kreatywność. Musisz wziąć pod uwagę fakt, że Twój e-mail może znaleźć się wśród wielu innych treści, wpadających do skrzynki w tym samym czasie.
KAMPANIA E-MAIL MIERZALNA I O WYSOKIEJ RENTOWNOŚĆI
Efektywność mailingu można zmierzyć, sprawdzając jego skuteczność, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia. O skuteczności działań marketingowych w znaczącym stopniu decydują bieżące analizy i obserwacje, dzięki którym otrzymujemy cenne dla nas informacje, dotyczące poszczególnych wskaźników. Współczynnik kliknięć czy też rezygnacja z subskrypcji to tylko przykłady wskaźników podlegających analizie. Można je dodatkowo uzupełnić o inne, pozwalające kontrolować sprzedaż i przychody. Do mierzenia skuteczności prowadzonych działań e-mail marketingowych wykorzystuje się m.in. popularne narzędzie Google Analytics. Podstawowymi wskaźnikami, na których warto jest się skoncentrować, są: OR (Open Rate) – czyli wskaźnik otwarć naszego mailingu; oraz CTR (Click Through Rate), a więc wskaźnik, który umożliwia zdefiniowanie zainteresowania użytkowników konkretną ofertą lub informacją znajdującą się w mailingu.
Okazuje się, że kampanie e-mail umożliwiają osiąganie aż 40-krotnych zwrotów z inwestycji, co jest bardzo dobrym wynikiem – zdecydowanie lepszym niż przy reklamach na Facebooku. Tak wysokie ROI jest możliwe dzięki stosunkowo niewielkim kosztom inwestycji w kampanie, szybkim efektom oraz dużemu zainteresowaniu ze strony klientów. Wiele badań wskazuje jednoznacznie na mailing jako jedną z najbardziej opłacalnych strategii marketingowych.
MOŻLIWOŚĆ INTEGRACJI MAILINGU Z INNYMI MEDIAMI
E-mail marketing online jest też bardzo dobrym wsparciem dla innych kanałów promocji. Nie musisz rezygnować z social mediów, aby czerpać korzyści z kampanii e-mail. Im więcej odpowiednio dopasowanych do grupy docelowej kanałów komunikacji, tym większa szansa na poszerzenie zasięgu działania. Wykorzystaj dużą liczbę fanów na Facebooku, aby zbudować swoją bazę adresatów, których potrzebujesz w kampanii e-mail. Łącząc ze sobą kanały komunikacji, integrując je ze sobą, tworzysz kompletną i tym samym spójną strategię, bazującą na szerokiej liczbie odbiorców. Mamy różne przyzwyczajenia – niektórzy częściej sprawdzają pocztę elektroniczną, inni dużo czasu spędzają w social mediach. Łącząc te media, nie rezygnujesz z żadnej z tych grup docelowych. Z danych GUS dowiadujemy się, że aż 64,8% internautów sprawdzanie skrzynki mailowej traktuje jako kluczowy cel korzystania z Internetu.
Źródło: https://stat.gov.pl/
To tylko potwierdza fakt, że jest to jedna z ważniejszych czynności, jaką wykonujemy w wirtualnej rzeczywistości zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.
JAK ZAPLANOWAĆ SKUTECZNY MAILING?
Skuteczny e-mailing to taki, który jest skierowany do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją firmą, produktem lub usługą. Dlatego też w bazie respondentów musi panować idealny porządek. Zadbaj więc o jej segmentację, sprawdź, którzy odbiorcy dotychczas wykazywali się największą aktywnością i najczęściej reagowali na Twoje e-maile. Zwróć też uwagę, w jakich dniach i godzinach reagowali na Twoje wiadomości. Skuteczny mailing powinien być skierowany do konkretnej grupy docelowej i spersonalizowany dla każdego odbiorcy. W celu nieustannego wzrostu efektywności swoich działań, kontroluj wyniki, dokonuj zmian, modyfikując i zmieniając mailing z uwzględnieniem preferencji odbiorców.
Poczta elektroniczna powstała w zastępstwie za tradycyjną. Była to odpowiedź na coraz większą ekspansję internetu. Nawet pomimo wielu zmian w tym obszarze oraz poszerzaniu się działalności marketingowych w sieci wciąż pozostaje ona narzędziem komunikacji. Służy zarówno do utrzymywania relacji, jak i ich budowania. Między innymi dlatego skuteczność mailingu jest wciąż na wysokim poziomie. Nie jest on postrzegany tylko jako reklama, ale sposób na zakomunikowanie czegoś ważnego i interesującego dla odbiorcy.