Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Dlaczego warto analizować konkurencję?

Dlaczego warto analizować konkurencję?

Jak wiemy, analiza konkurencji to identyfikacja konkurentów danej marki w celu poznania ich słabych oraz mocnych stron, planów i celów. Takie badanie jest kluczowe przy tworzeniu dobrej strategii dla firmy i niezbędne w prowadzeniu biznesu. W jaki sposób możesz przygotować się do sprawnej analizy konkurencji?

NIE TRAĆ Z POLA WIDZENIA RYNKOWYCH RYWALI!

Sprawdzaj na bieżąco komunikację konkurencyjnych marek. To fantastyczne źródło informacji dla Twojej firmy, pozwalające ustalić:

  • Jaką tematykę poruszają podmioty konkurencyjne, jakim językiem mówią i jakich słów kluczowych używają?
  • Do kogo docierają z przekazem i jaki jest odbiór publikowanych przez nie treści?
  • Jakie materiały medialne ukazują się na ich temat i w jakim kontekście tam występują?
  • Czy kiedykolwiek zmagały się z sytuacjami kryzysowymi?
  • W jakie przedsięwzięcia się angażują i jaki zwrot uzyskują z takiego zaangażowania?
  • Czy współpracują z ekspertami, celebrytami, a może postawiły na influencer marketing?

DLACZEGO TAK WAŻNA JEST OBSERWACJA RYNKU?

Dzięki analizie konkurencji możesz poznać także specyfikę branży, sprawdzić tendencje rynkowe oraz obowiązujące trendy. Masz również okazję znaleźć obszary, w których możesz się wyróżnić.

Porównywanie się z konkurencją jest także niezwykle ważne, gdy chcesz uzyskać pełny obraz efektów prowadzonej przez siebie komunikacji. Dopiero połączenie w całość wszystkich wskaźników daje pełny obraz efektów komunikacji.

Przykład:

Marka X wystąpiła w 967 publikacjach w ciągu miesiąca, natomiast marka Y w 121. Różnica jest miażdżąca. Czy aby na korzyść marki X? Czy liczba 967 informacji jest wystarczająca do ogłoszenia medialnego zwycięstwa? Oczywiście nie. Dlaczego? Na podstawie takich danych nie wiemy praktycznie niczego o strukturze przekazu.

  • Jaki był udział tych publikacji w poszczególnych rodzajach mediów i ile z tych publikacji znalazło się w Internecie, social mediach, radiu, telewizji, a ile w prasie?
  • Jaki był udział marki w poszczególnych publikacjach? Czy materiał był w całości poświęcony badanej marce, czy też może była ona jedynie wzmiankowana przy okazji? Oddziaływanie takich publikacji na odbiorcę jest zdecydowanie różne.
  • Ile spośród tych publikacji miało wydźwięk negatywny, pozytywny, a ile neutralny?
  • Jaki zasięg i wpływ mają źródła, w których pojawiła się marka?
  • Jakie dotarcie uzyskały informacje na temat marki X i Y?
  • Na jakim obszarze dystrybuowane były informacje i czy jest to zgodne ze strategią promocji?
  • Jaki profil mają media informujące o marce/temacie?

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której publikacje na temat marki Y pojawiły się jedynie w prasie lokalnej, mało znaczących serwisach internetowych czy blogach.

Tymczasem marka Y w radiu i telewizji osiągnęła udziały na poziomie 20 proc. Były to stacje tematyczne, których grupa odbiorców jest zbieżna z grupą docelową brandu. Publikacje internetowe wystąpiły na portalach branżowych o wysokim wskaźniku dotarcia, a produktowi poświęcono materiał na trzeciej stronie prestiżowego magazynu. 38 proc. materiałów miało wydźwięk pozytywny, pozostałe neutralny. Informacje o marce wygenerowały dyskusje na kilku branżowych fanpage’ach o wysokim zasięgu.

JAK ANALIZOWAĆ KONKURENCJĘ?

Oczywiście możesz robić to sam lub zlecić taką usługę jednej z profesjonalnych firm działających na rynku. Monitoring mediów to jedno z rozwiązań, które dostarcza na bieżąco całej masy informacji na temat konkurencyjnych podmiotów.

Bieżący monitoring mediów pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie komunikacji i odpowiedzieć na pytania:

  1. Czy prowadzone przez Ciebie działania są skuteczne?
  2. Jak wypadasz na tle konkurencji?
  3. Czy osiągasz zamierzone cele i docierasz do odbiorów najbardziej wartościowych dla Twojej marki?
  4. Które przekazy przykuwają uwagę i angażują grupę docelową?
  5. Czy odpowiednio dobrałeś media i źródła?
  6. Czy osiągnąłeś zamierzone cele?
  7. Jakie elementy wymagają zmian lub poprawek?

 

 

Warto przy tej okazji zaznaczyć, że budując wizerunek i relacje z odbiorcami, stale im przypominasz o obecności marki i gotowości do dostarczenia rozwiązań odpowiadających ich potrzebom lepiej niż produkty i usługi konkurencyjne. Takie działania przekładają się wprost na generowanie leadów przez social selling.

Dzięki monitoringowi mediów – Twoja marka będzie mogła wejść w interakcję z potencjalnymi klientami szukającymi danego produktu lub usługi. Obecnie większość decyzji zakupowych podejmujemy w oparciu o opinie innych osób, dlatego skuteczna komunikacja i budowanie trwałych pozytywnych relacji to sposoby na sprzedaż, wyróżnienie się na rynku wśród podmiotów konkurencyjnych i pozyskiwanie ambasadorów marki.

Cennym wsparciem w tym zakresie są także raporty medialne, wykorzystujące metody analizy porównawczej usług, produktów, firm lub procesów z konkurencją i liderami na rynku.

WARTO WIEDZIEĆ:
Monitoring mediów możesz wykorzystać w bardzo wielu obszarach, w tym m.in. do tworzenia strategii, weryfikowania na bieżąco prowadzonych działań komunikacyjnych, monitoringu konkurencji, do reagowania i zapobiegania sytuacjom kryzysowym, do pozyskiwania ambasadorów marki czy generowania leadów.

W PRESS-SERVICE Monitoring Mediów kierownik działu Marketingu i PR. Prywatnie pasjonatka fotografii oraz miłośniczka kotów. Z wielkim oddaniem angażuje się w tworzenie programów, które skutecznie i długofalowo przeciwdziałają bezdomności zwierząt.
PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 26.03.2021
Czy analizowanie konkurencji jest złe?
Analiza konkurencji jest jednym ze sposobów osiągnięcia wysokiej pozycji w branży i jedną z najbardziej znaczących strategii marketingowej marki. Dzięki badaniu działań konkurencji możliwe jest rozpoznanie…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 16.07.2021
Media o szczepieniach. Johnson&Johnson czarnym koniem szczepień?
W II kwartale br. ponad dwukrotnie częściej niż w poprzednim informowano w mediach o szczepionce Janssen Pharmaceutica/Johnson&Johnson – było to…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 01.01.2021
Czy ekwiwalent reklamowy to wartość komunikacji?
Wiele osób rozpoczynających przygodę z public relations nie do końca poprawnie korzysta ze wskaźnika ekwiwalentu reklamowego. Brak zrozumienia specyfiki AVE…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 15.01.2021
Ilość nie równa się jakość – jak poprawnie mierzyć efektywność
Aby w pełni wykorzystać potencjał raportów medialnych, konieczna jest pewna wiedza na temat prezentowanych wskaźników i tego, jak czytać poszczególne…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.01.2021
Jak znaleźć nisze komunikacyjne?
Nisza komunikacyjna to obszar medialny, w którym informacje na temat zarządzanej marki nie występują wcale lub pojawiają się rzadziej w…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.04.2020
Co możesz sprawdzić przez bezpłatny test?
Przetestowanie usług monitoringu mediów to najlepsza metoda na przekonanie się, jak ważny jest wygodny i błyskawiczny dostęp do bieżących informacji…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 12.02.2021
Czy wiesz… co to jest wydźwięk informacji?
Na przestrzeni ostatnich lat diametralnie zmieniło się podejście do public relations. Dla specjalistów z tej branży nadal duże znaczenie ma…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.04.2020
Czy wiesz jak… czytać mapę benchmarkingową?
Benchmarking to analiza polegająca na porównaniu firmy, marki, usługi, produktu czy procesu z konkurencją lub na zestawianiu danych w czasie….
Zobacz więcej