Jak wiemy, analiza konkurencji to identyfikacja konkurentów danej marki w celu poznania ich słabych oraz mocnych stron, planów i celów. Takie badanie jest kluczowe przy tworzeniu dobrej strategii dla firmy i niezbędne w prowadzeniu biznesu. W jaki sposób możesz przygotować się do sprawnej analizy konkurencji?
NIE TRAĆ Z POLA WIDZENIA RYNKOWYCH RYWALI!
Sprawdzaj na bieżąco komunikację konkurencyjnych marek. To fantastyczne źródło informacji dla Twojej firmy, pozwalające ustalić:
DLACZEGO TAK WAŻNA JEST OBSERWACJA RYNKU?
Dzięki analizie konkurencji możesz poznać także specyfikę branży, sprawdzić tendencje rynkowe oraz obowiązujące trendy. Masz również okazję znaleźć obszary, w których możesz się wyróżnić.
Porównywanie się z konkurencją jest także niezwykle ważne, gdy chcesz uzyskać pełny obraz efektów prowadzonej przez siebie komunikacji. Dopiero połączenie w całość wszystkich wskaźników daje pełny obraz efektów komunikacji.
Przykład:
Marka X wystąpiła w 967 publikacjach w ciągu miesiąca, natomiast marka Y w 121. Różnica jest miażdżąca. Czy aby na korzyść marki X? Czy liczba 967 informacji jest wystarczająca do ogłoszenia medialnego zwycięstwa? Oczywiście nie. Dlaczego? Na podstawie takich danych nie wiemy praktycznie niczego o strukturze przekazu.
Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której publikacje na temat marki Y pojawiły się jedynie w prasie lokalnej, mało znaczących serwisach internetowych czy blogach.
Tymczasem marka Y w radiu i telewizji osiągnęła udziały na poziomie 20 proc. Były to stacje tematyczne, których grupa odbiorców jest zbieżna z grupą docelową brandu. Publikacje internetowe wystąpiły na portalach branżowych o wysokim wskaźniku dotarcia, a produktowi poświęcono materiał na trzeciej stronie prestiżowego magazynu. 38 proc. materiałów miało wydźwięk pozytywny, pozostałe neutralny. Informacje o marce wygenerowały dyskusje na kilku branżowych fanpage’ach o wysokim zasięgu.
JAK ANALIZOWAĆ KONKURENCJĘ?
Oczywiście możesz robić to sam lub zlecić taką usługę jednej z profesjonalnych firm działających na rynku. Monitoring mediów to jedno z rozwiązań, które dostarcza na bieżąco całej masy informacji na temat konkurencyjnych podmiotów.
Bieżący monitoring mediów pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie komunikacji i odpowiedzieć na pytania:
Warto przy tej okazji zaznaczyć, że budując wizerunek i relacje z odbiorcami, stale im przypominasz o obecności marki i gotowości do dostarczenia rozwiązań odpowiadających ich potrzebom lepiej niż produkty i usługi konkurencyjne. Takie działania przekładają się wprost na generowanie leadów przez social selling.
Dzięki monitoringowi mediów – Twoja marka będzie mogła wejść w interakcję z potencjalnymi klientami szukającymi danego produktu lub usługi. Obecnie większość decyzji zakupowych podejmujemy w oparciu o opinie innych osób, dlatego skuteczna komunikacja i budowanie trwałych pozytywnych relacji to sposoby na sprzedaż, wyróżnienie się na rynku wśród podmiotów konkurencyjnych i pozyskiwanie ambasadorów marki.
Cennym wsparciem w tym zakresie są także raporty medialne, wykorzystujące metody analizy porównawczej usług, produktów, firm lub procesów z konkurencją i liderami na rynku.
WARTO WIEDZIEĆ:
Monitoring mediów możesz wykorzystać w bardzo wielu obszarach, w tym m.in. do tworzenia strategii, weryfikowania na bieżąco prowadzonych działań komunikacyjnych, monitoringu konkurencji, do reagowania i zapobiegania sytuacjom kryzysowym, do pozyskiwania ambasadorów marki czy generowania leadów.