Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Czym są hashtagi i jak wykorzystywać je w marketingu?

Czym są hashtagi i jak wykorzystywać je w marketingu?

Symbol hash, czyli #, to kratka, bez której trudno sobie dzisiaj wyobrazić Instagram. To właśnie dzięki niemu # przestała być tylko kolejnym znakiem na klawiaturze komputera i telefonu. Hashtag wykorzystywany jest dzisiaj do segregowania i porządkowania treści w mediach społecznościowych, początkowo tylko na Twitterze i Instagramie, a dzisiaj również na Facebooku. Jest popularny wśród osób młodych, influencerów i blogerów , a coraz częściej też wykorzystywany przez firmy prowadzące działania marketingowe w sieci. Ich ogromny potencjał jest stosowany na coraz większą skalę.

CO TO JEST HASZTAG?

Aż 45% całej populacji (czyli ok. 3,2 mld ludzi) korzysta z mediów społecznościowych. Liderami są oczywiście Facebook, Instagram i YouTube, chociaż dużym zainteresowaniem cieszy się też Twitter. Komunikacja w tego typu mediach opiera się między innymi na hashtagach.

Hashtagiem nazywamy frazę / słowo kluczowe, którym oznaczamy treści publikowane w mediach społecznościowych. Dzięki nim użytkownicy mogą łatwiej i szybciej odnaleźć interesujące ich tematy, a także informacje dotyczące konkretnej społeczności, produktu, firmy, wydarzenia, miasta czy regionu świata. Hashtagi możemy uznać za znaki i symbole, które wprowadzają pewien porządek w bardzo rozległej przestrzeni internetowej, szczególnie w obszarze social mediów. Pierwszy raz hashtag pojawił się w mediach społecznościowych 23 sierpnia 2007 roku. Jego twórcą jest Chris Messina. Na Twitterze opublikował krótką wiadomość, której treść była następująca:

„how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?”

Chris Messina™ (@chrismessina) 23 sierpnia 2007

Chris Messina zapytał użytkowników, co sądzą o używaniu #tagów – czy byłoby to dla nich wygodne rozwiązanie. Opisał na swoim blogu hashtagi, a właściwie stworzył szczegółowy poradnik, jak z nich korzystać i do czego mają służyć – do porządkowania treści oraz tworzenia kanałów do rozmów na konkretny temat. Hashtag jest zatem symbolem danego tematu, do którego wpis w mediach społecznościowych został przypisany.

Znak ten wykorzystywany jest też w innych obszarach Internetu i pełni różne funkcje. Hashtag w html służy do oznaczania kolorów, odpowiada za stylowanie wyświetlanej strony. Znalazł on swoje zastosowanie także w tworzeniu linków wewnątrz serwisu, np. do określonej sekcji. Hashtag zobaczymy też w wielu językach programowania oraz językach skryptowych powłok systemowych. Przykładowo w plikach konfiguracyjnych znajduje się na początku komentarza. Symbol hash nie ogranicza się więc tylko do porządkowania postów w social mediach.

JAK PISAĆ HASHTAGI W SOCIAL MEDIACH?

Jeżeli chodzi o hashtag w marketingu, to jest on wykorzystywany w konkretnym, sprecyzowanym celu. Używamy go, aby zakwalifikować post do konkretnego tematu, który wyróżnia się dużym zainteresowaniem. To zwiększa skuteczność m.in. real-time marketingu. Chcąc dotrzeć do użytkowników, którzy obserwują temat o szerokim zakresie, posłużymy się hashtagiem przypisanym do naszej branży, np. #moto, #fashion czy #beauty. Popularne, szczególnie wśród znanych firm, jest tworzenie własnych hashtagów. Hashtag znalazł swoje zastosowanie m.in. w działaniach z zakresu influencer marketingu. W przestrzeni online często spotykamy hashtag będący elementem nowej kampanii promocyjnej czy też reklamy nowego produktu (w tym przypadku trzeba jednak opracować jednocześnie strategię jego rozpowszechniania i promowania). Przykładem może być akcja zorganizowana przez Starbucks. Klienci otrzymywali białe kubki, które mogli dowolnie udekorować, zrobić zdjęcie i umieścić wraz z #WhiteCupContest. Bardzo dużą skutecznością, w czasie pandemii koronawirusa, wykazała się też kampania #zostańwdomu.

Hashtagi muszą być oryginalne, jednocześnie jednak nie mogą być skomplikowane. Im prostsze, tym łatwiej jest je zapamiętać i powtórzyć w momencie tworzenia nowego posta przez użytkowników. Hashtagiem może być nazwa Twojej firmy lub jej slogan bądź hasło, którym się posługujesz i jest kojarzone jednoznacznie z Twoją marką. Dobrze sprawdzi się też nazwa produktu, jeżeli jesteś producentem. W zależności od charakteru marki, hashtag może być zabawny lub inspirujący, motywujący, a także reprezentujący konkretną wartość.

HASHTAGI – RODZAJE

Możemy wyróżnić kilka rodzajów hashtagów:

  • Hashtagi  tematyczne, dotyczące konkretnej branży i zakresu Twojej działalności, jak np. #handmade dla twórców biżuterii czy też drewnianych dekoracji do domu. Dzięki temu Twój post zostanie zauważony przez wszystkich użytkowników, którzy obserwują ten hashtag, a więc są zainteresowani tematem;
  • Hashtagi  lokalizacji, które sprawdzają się dobrze w przypadku firm lokalnych, świadczących usługi na konkretnym obszarze, np. w Warszawie, w województwie mazowieckim czy w Bieszczadach. Taki hasztag pomaga zwiększyć rozpoznawalność wśród lokalnej społeczności, będącej grupą docelową;
  • Hashtagi  brandowe, czyli nazwa firmy, slogan lub hasło reklamowe Twojej firmy. Używaj takich hashtagów, jeżeli zależy Ci na promocji Twojej marki, a także na budowaniu wizerunku nowoczesnej firmy o ogromnym potencjale marketingowym;
  • Hashtagi  okolicznościowe, związane z konkretnymi wydarzeniami i świętami, np. #dzieńmatki, #Wielkanoc, #Easter. To dobry sposób, aby przypomnieć klientom o zbliżających się świętach, pokazać, jak spędzacie je w firmie, zachęcić do zakupu z tego powodu konkretnych artykułów, czy po prostu złożyć życzenia.

Znaczek hasz ma duże znaczenie w promocji marki i można go wykorzystać na wiele kreatywnych sposobów. Hashtag jest doskonałym narzędziem zachęcających do wspólnej zabawy. Przykładem takiego działania jest marka Red Bull i jej hashtag #PutACanOnIt. Firma opublikowała zabawne zdjęcia z wykorzystaniem swojego produktu, oznaczając je tym hashtagiem. Fani bardzo szybko zaangażowali się we wspólną zabawę.

HASHTAGI NIE TYLKO NA INSTAGRAMIE, ALE RÓWNIEŻ NA FACEBOOKU

Hashtag na Facebooku? O co chodzi? Tak jeszcze kilka lat temu reagowali użytkownicy social mediów, którzy znaczek hasz kojarzyli jedynie z Instagramem i Twitterem. Dzisiaj ma on znacznie szerszy zasięg i pojawia się też we wpisach na FB. Hashtag na Facebooku świetnie sprawdza się w przypadku serii wpisów edukacyjnych. Warto wcześniej przeprowadzić analizę, jakie treści publikowane są pod konkretnym hashtagiem. Zasada ta dotyczy zresztą wszystkich mediów społecznościowych. W przeciwnym razie możemy zakwalifikować post do innej kategorii, niż planowaliśmy. Taka sama zasada obowiązuje, jeżeli decydujesz się na stworzenie własnych hashtagów.

Niezależnie od tego, czy są to hashtagi na Facebooku, czy też na Twitterze bądź Instagramie, ich użycie pod konkretnym wpisem musi mieć sens. Utożsamiasz się z nimi, nadajesz w ten sposób charakter swojej marce, budujesz też wokół swojego brandu społeczność o konkretnych cechach, wartościach i zainteresowaniach. Hashtagi realizują różne cele – zwiększają zasięg, rozpowszechniają informację o nowym produkcie, budują Twój pozytywny wizerunek lub angażują użytkowników. Aby jednak spełniły swoją funkcję, należy monitorować zmieniające się wśród nich trendy, być na bieżąco z najpopularniejszymi hashtagami oraz tymi, które wykorzystuje konkurencja. Takie dane również podlegają analizie prowadzonej przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 02.07.2021
Poznaj, czym jest social selling
Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.06.2021
Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?
Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 07.05.2021
Czym jest zasięg w social media?
Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 29.04.2020
Jak określić swoją grupę docelową, jak określić swój target?
Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, czym jest grupa docelowa i jak wielkie znaczenie w działaniach marketingowych ma wybór odpowiedniego targetu….
Zobacz więcej
Artur Bartkowiak / 26.02.2021
Monitoring mediów w służbie influencerom
W dosłownym tłumaczeniu „influencer” to osoba wpływowa. Przez wielu ekspertów i analityków rynku, influencer przedstawiany jest jako zawód przyszłości. Zarówno…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 29.04.2020
E-mail marketing jako skuteczne narzędzie sprzedaży
Czy w erze ekspansji social mediów skuteczność mailingu należy postawić pod znakiem zapytania? Czy można podważyć jego pozytywny wpływ na…
Zobacz więcej