Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Czym jest zasięg w social media?

Czym jest zasięg w social media?

Jeśli jesteś aktywny w social media,  wykorzystujesz  je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam, pamiętaj o monitorowaniu postępów i skuteczności swoich działań. Tylko wtedy dowiesz się, czy to, co robisz, przynosi pożądane efekty, więcej na tym zyskujesz, niż tracisz. Czas i zaangażowanie to bezcenne waluty, które należy szanować, ponieważ nie jesteśmy w stanie ich wymienić na nic innego, jak na sukces. Jednym ze wskaźników, który możesz i powinieneś monitorować jest zasięg w social media. Istnieje kilka sprawdzonych technik, strategii i narzędzi, dzięki którym masz szansę sprawdzić, czy Twoje działania nie wymagają zmian.

Czym jest zasięg w social media?

O zasięgu w social media decyduje wiele czynników. Możemy o nim mówić w kontekście skuteczności docierania kampanii reklamowych do odbiorców, analizy publikowanych postów oraz mierzenia wielkości przestrzeni, na jakiej jesteś znany w mediach społecznościowych. Zasięg w social media to szacunkowa liczba unikalnych, aktywnych i lojalnych użytkowników. Dotyczy to tych odbiorców, którzy mieli szansę zobaczyć i zapoznać się z Twoim postem. Ważne jest nie tylko to, że taki post dotarł do odbiorcy, ale też, w jaki sposób on na niego zareagował, czy polubił go, zostawił komentarz, a może udostępnił swoim znajomym.

Przy zasięgu w social media pod uwagę bierzemy ponadto liczbę znajomych odbiorców. Im jest ich więcej, tym również zasięg będzie szerszy. Jeżeli udostępni on post, to zobaczy go większa liczba osób. Wzrasta więc szansa na pozyskanie kolejnych zainteresowanych.

Zasięg w social media ma duże znaczenie przy weryfikacji efektów kampanii marketingowych. Ponadto należy go uwzględnić przy pomiarze zasięgu hashtagów, z których z kolei korzystamy przede wszystkim na Instagramie, a od pewnego czasu też na Facebooku. Należy o zasięgach w social media pamięta podczas organizacji wydarzeń, aby zweryfikować, czy jest szansa na duży rozgłos i jak ewentualnie można go zwiększyć.

KPI w mediach społecznościowych

KPI to Key Performance Indicators, czyli wskaźniki odpowiadające za efektywność i wydajność konkretnych działań, jakie są prowadzone w wyznaczonym obszarze. Taką przestrzenią mogą być także media społecznościow­e.  Jak mierzyć zasięg w social media, wykorzystując do tego KPI?

Uwzględnij sprzedaż produktów online w Twoim sklepie internetowym , które są efektem wejść na stronę poprzez Facebook lub Instagram. Aby klient dokonał zakupów, musi najpierw trafić do Twojego e-sklepu. Żeby to  sprawdzić, skorzystaj z ustawień w Google Analytics. Dzięki temu będziesz wiedział, jak duży ruch na stronie generowany jest przez social media i czy przekłada się to na zwiększoną sprzedaż. Zaangażowanie użytkowników przekłada się na zasięg posta w social media. Im jest on większy, tym również większa szansa na kliknięcia w link, który się w nim znajduje. Zatem wśród Twoich celów powinna pojawić się zarówno liczba wejść na stronę z serwisów społecznościowych, jak również zaangażowanie Twoich odbiorców. Oczywiście ścieżki zakupowe są często dłuższe niż jedna wizyta w sklepie, mimo wszystko jednak wato wiedzieć, że mierzenie konwersji może dać nam cenne wnioski przy wdrażaniu lub optymalizowaniu kolejnych kampanii. Wśród KPI pojawia się ponadto liczba udostępnionych treści. Każde udostępnienie to sygnał, że post nie tylko przyciągnął uwagę, ale również okazał się na tyle ciekawy czy wartościowy dla odbiorcy, że zasłużył na przesłanie go dalej. Zasięg w social media powinien ponadto uwzględniać procent fanów aktywnych w każdym miesiącu. Dążymy do tendencji wzrostowej, zwróć więc uwagę na każdy spadek aktywności, a także na zbyt długi czas utrzymania się jej na tym samym poziomie.

Zasięg w social media, a hashtagi

Trudno sobie dzisiaj wyobrazić aktywność w mediach społecznościowych bez hashtagów. Jest to słowo lub fraza poprzedzone znakiem #, którymi oznaczamy treści i posty w social media. Dzięki znacznikom możemy łatwiej odnaleźć interesujące nas profile oraz udostępniane posty na temat, który jest dla nas ciekawy. Firmy mają swoje hashtagi, którymi jest nazwa ich marki lub produktu. Nie tylko oni oznaczają nimi swoje posty, ale również korzystają z nich ich klienci. Dzięki temu możemy ocenić i zmierzyć, jak często to robią i jak wiele postów ma konkretny hashtag. Bardzo ułatwiają one pomiar zasięgu w social media. Duże znaczenie mają też przy konkretnych kampaniach marketingowych i promocyjnych. Bardzo często każdej kampanii przypisany jest hashtag. Przykładami mogą być # WhiteCupContest (Starbucks), #ShareaCoke (Coca-Cola), #VikingRun (Nike) oraz #przejdźmynaty (Tyskie).

Jak sprawdzić zasięg w social media i udoskonalić swoją strategię?

Już wiesz, że pomogą Ci w tym Google Analytiscs  oraz hashtagi. Korzystaj z obu tych „narzędzi”, jednak nie zapominaj o monitorowaniu swoich postępów oraz akcji prowadzonych przez konkurencję. Zasięg w social media dotyczy również kontroli komentarzy oraz postów, w których jesteś oznaczany. Dzięki Press Service i Monitoringowi Social Media dowiesz się, jak często i w jaki sposób piszą o Tobie inni użytkownicy, które posty są udostępniane najczęściej i w jakich okolicznościach.

Dzięki temu wiesz, nie tylko, jak duży jest Twój zasięg w social media, ale również czy ma on pozytywne znaczenie. Nie warto kierować się zasadą „nie ważne jak o Tobie mówią, ważne, że mówią”. W tym przypadku liczy się jakość, ponieważ jeden negatywny post może zburzyć budowaną dotychczas przez Ciebie reputację. TJeśli wpis nie jest dobrze odbierany, to możesz w odpowiednim momencie zareagować. Zasięg w social media ma znaczenie zarówno przy konkretnych kampaniach promocyjnych, jak też w ogólnej strategii budowania wizerunku marki. Powinien być coraz większy, dzięki czemu wiemy, że ustalony plan realizuje zamierzone cele. Zasięg w social media mierzymy regularnie i stale, wprowadzamy ewentualne zmiany, aby jeszcze mocniej zaangażować swoich użytkowników i pozyskać nowych zainteresowanych, docierać do coraz większej grupy odbiorców. A czy Ty mierzysz zasięgi w social media?

 

 

PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 27.08.2021
User-generated content w działaniach marketingowych
Marketing treści ma dzisiaj ogromne znaczenie, jest nieodzownym elementem kreowania wizerunku marki oraz strategii promocyjnych i sprzedażowych. Klienci są uwrażliwieni…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 02.07.2021
Poznaj, czym jest social selling
Social selling to strategia wykorzystywana w mediach społecznościowych, która łączy komunikację i budowanie pozytywnego wizerunku marki ze sprzedażą. Dzisiaj sprzedawać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 18.06.2021
Viral marketing – co to jest i kiedy go stosować ?
Wirusy mają zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania się. Czasami jest to tak zawrotne tempo, że zawirusowana zostaje bardzo duża grupa społeczeństwa,…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 04.06.2021
Dobre praktyki kreowania wizerunku w Social Media
Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 21.05.2021
Jak wykorzystać potencjał memów w komunikacji marketingowej?
Memy stały się częścią naszej kultury – nie tylko internetowej, ale też społecznej. Coraz częściej wiele firm próbuje je wykorzystać…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 23.04.2021
Co to jest CTA i jakie znaczenie ma w marketingu?
Marketerom skrót CTA jest bardzo dobrze znany, podobnie jak jego zastosowanie oraz efekty, jakie można dzięki niemu osiągnąć. Nie dla…
Zobacz więcej
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów / 26.03.2021
Czy analizowanie konkurencji jest złe?
Analiza konkurencji jest jednym ze sposobów osiągnięcia wysokiej pozycji w branży i jedną z najbardziej znaczących strategii marketingowej marki. Dzięki badaniu działań konkurencji możliwe jest rozpoznanie…
Zobacz więcej