Jeśli jesteś aktywny w social media, wykorzystujesz je do kontaktu z klientami, komunikacji z nimi oraz publikowania treści oraz reklam, pamiętaj o monitorowaniu postępów i skuteczności swoich działań. Tylko wtedy dowiesz się, czy to, co robisz, przynosi pożądane efekty, więcej na tym zyskujesz, niż tracisz. Czas i zaangażowanie to bezcenne waluty, które należy szanować, ponieważ nie jesteśmy w stanie ich wymienić na nic innego, jak na sukces. Jednym ze wskaźników, który możesz i powinieneś monitorować jest zasięg w social media. Istnieje kilka sprawdzonych technik, strategii i narzędzi, dzięki którym masz szansę sprawdzić, czy Twoje działania nie wymagają zmian.
Czym jest zasięg w social media?
O zasięgu w social media decyduje wiele czynników. Możemy o nim mówić w kontekście skuteczności docierania kampanii reklamowych do odbiorców, analizy publikowanych postów oraz mierzenia wielkości przestrzeni, na jakiej jesteś znany w mediach społecznościowych. Zasięg w social media to szacunkowa liczba unikalnych, aktywnych i lojalnych użytkowników. Dotyczy to tych odbiorców, którzy mieli szansę zobaczyć i zapoznać się z Twoim postem. Ważne jest nie tylko to, że taki post dotarł do odbiorcy, ale też, w jaki sposób on na niego zareagował, czy polubił go, zostawił komentarz, a może udostępnił swoim znajomym.
Przy zasięgu w social media pod uwagę bierzemy ponadto liczbę znajomych odbiorców. Im jest ich więcej, tym również zasięg będzie szerszy. Jeżeli udostępni on post, to zobaczy go większa liczba osób. Wzrasta więc szansa na pozyskanie kolejnych zainteresowanych.
Zasięg w social media ma duże znaczenie przy weryfikacji efektów kampanii marketingowych. Ponadto należy go uwzględnić przy pomiarze zasięgu hashtagów, z których z kolei korzystamy przede wszystkim na Instagramie, a od pewnego czasu też na Facebooku. Należy o zasięgach w social media pamięta podczas organizacji wydarzeń, aby zweryfikować, czy jest szansa na duży rozgłos i jak ewentualnie można go zwiększyć.
KPI w mediach społecznościowych
KPI to Key Performance Indicators, czyli wskaźniki odpowiadające za efektywność i wydajność konkretnych działań, jakie są prowadzone w wyznaczonym obszarze. Taką przestrzenią mogą być także media społecznościowe. Jak mierzyć zasięg w social media, wykorzystując do tego KPI?
Uwzględnij sprzedaż produktów online w Twoim sklepie internetowym , które są efektem wejść na stronę poprzez Facebook lub Instagram. Aby klient dokonał zakupów, musi najpierw trafić do Twojego e-sklepu. Żeby to sprawdzić, skorzystaj z ustawień w Google Analytics. Dzięki temu będziesz wiedział, jak duży ruch na stronie generowany jest przez social media i czy przekłada się to na zwiększoną sprzedaż. Zaangażowanie użytkowników przekłada się na zasięg posta w social media. Im jest on większy, tym również większa szansa na kliknięcia w link, który się w nim znajduje. Zatem wśród Twoich celów powinna pojawić się zarówno liczba wejść na stronę z serwisów społecznościowych, jak również zaangażowanie Twoich odbiorców. Oczywiście ścieżki zakupowe są często dłuższe niż jedna wizyta w sklepie, mimo wszystko jednak wato wiedzieć, że mierzenie konwersji może dać nam cenne wnioski przy wdrażaniu lub optymalizowaniu kolejnych kampanii. Wśród KPI pojawia się ponadto liczba udostępnionych treści. Każde udostępnienie to sygnał, że post nie tylko przyciągnął uwagę, ale również okazał się na tyle ciekawy czy wartościowy dla odbiorcy, że zasłużył na przesłanie go dalej. Zasięg w social media powinien ponadto uwzględniać procent fanów aktywnych w każdym miesiącu. Dążymy do tendencji wzrostowej, zwróć więc uwagę na każdy spadek aktywności, a także na zbyt długi czas utrzymania się jej na tym samym poziomie.
Zasięg w social media, a hashtagi
Trudno sobie dzisiaj wyobrazić aktywność w mediach społecznościowych bez hashtagów. Jest to słowo lub fraza poprzedzone znakiem #, którymi oznaczamy treści i posty w social media. Dzięki znacznikom możemy łatwiej odnaleźć interesujące nas profile oraz udostępniane posty na temat, który jest dla nas ciekawy. Firmy mają swoje hashtagi, którymi jest nazwa ich marki lub produktu. Nie tylko oni oznaczają nimi swoje posty, ale również korzystają z nich ich klienci. Dzięki temu możemy ocenić i zmierzyć, jak często to robią i jak wiele postów ma konkretny hashtag. Bardzo ułatwiają one pomiar zasięgu w social media. Duże znaczenie mają też przy konkretnych kampaniach marketingowych i promocyjnych. Bardzo często każdej kampanii przypisany jest hashtag. Przykładami mogą być # WhiteCupContest (Starbucks), #ShareaCoke (Coca-Cola), #VikingRun (Nike) oraz #przejdźmynaty (Tyskie).
Jak sprawdzić zasięg w social media i udoskonalić swoją strategię?
Już wiesz, że pomogą Ci w tym Google Analytiscs oraz hashtagi. Korzystaj z obu tych „narzędzi”, jednak nie zapominaj o monitorowaniu swoich postępów oraz akcji prowadzonych przez konkurencję. Zasięg w social media dotyczy również kontroli komentarzy oraz postów, w których jesteś oznaczany. Dzięki Press Service i Monitoringowi Social Media dowiesz się, jak często i w jaki sposób piszą o Tobie inni użytkownicy, które posty są udostępniane najczęściej i w jakich okolicznościach.
Dzięki temu wiesz, nie tylko, jak duży jest Twój zasięg w social media, ale również czy ma on pozytywne znaczenie. Nie warto kierować się zasadą „nie ważne jak o Tobie mówią, ważne, że mówią”. W tym przypadku liczy się jakość, ponieważ jeden negatywny post może zburzyć budowaną dotychczas przez Ciebie reputację. Jeśli wpis nie jest dobrze odbierany, to możesz w odpowiednim momencie zareagować. Zasięg w social media ma znaczenie zarówno przy konkretnych kampaniach promocyjnych, jak też w ogólnej strategii budowania wizerunku marki. Powinien być coraz większy, dzięki czemu wiemy, że ustalony plan realizuje zamierzone cele. Zasięg w social media mierzymy regularnie i stale, wprowadzamy ewentualne zmiany, aby jeszcze mocniej zaangażować swoich użytkowników i pozyskać nowych zainteresowanych, docierać do coraz większej grupy odbiorców. A czy Ty mierzysz zasięgi w social media?