W ciągu ostatnich lat elektroniczna forma prowadzenia handlu zyskuje wielu zwolenników. Nic dziwnego, w końcu sklep internetowy pozwala niemal każdemu na rozpoczęcie własnego biznesu, ograniczając przy tym koszty. Handel jednak nie mógłby działać, gdyby nie klienci – dlatego też podstawą jest zdobycie potencjalnych konsumentów. Aby zachęcić ich do oferty sklepu internetowego, przedsiębiorcy mogą skorzystać z bezpłatnych metod, jak i ich płatnych odpowiedników. W zależności od tego, jak twórczo podejdziemy do zagadnienia reklamy, możemy zyskać wiele nowych zamówień.
Według przewidywań badaczy do końca 2019 roku liczba potencjalnych klientów korzystających z handlu internetowego wzrośnie do 2 miliardów osób. Jednocześnie ponad połowa konsumentów deklaruje, że przeglądając towar w sklepie stacjonarnym, porównuje jego cenę z artykułami dostępnymi w Internecie. Cena, dostępność 24/7, łatwość zakupu i duży wybór – to zalety, które przyciągają ludzi do oferty sklepów e-commerce. Jednakże im dalej w las, tym większe są wymagania dotyczące jakości produktu – naturalnie koszt nadal gra istotną rolę, jednakże zwłaszcza młodzi użytkownicy sieci coraz częściej zwracają uwagę na oryginalność i trwałość zakupu. Korzystając z kilku pożytecznych portali i narzędzi, możemy zwiększyć zasięg naszej oferty, a tym samym zdobyć nowe zamówienia i wiernych klientów.
ZACZNIJ OD BUDOWANIA RELACJI
W Internecie, użytkownicy chętniej nawiązują więź z konkretnym człowiekiem niż marką. Dlatego też budując reklamę wokół danej osobowości, która okaże się przekonująca i zwyczajnie godna polubienia przez potencjalnych konsumentów, możemy zyskać wielu wiernych klientów. Jeśli nie czujemy się na siłach, aby budować tego rodzaju relacje, pamiętajmy, aby postawić przede wszystkim na profesjonalizm. Rozpoczynając budowanie komunikacji z klientami, podstawą w obecnych czasach są kanały w mediach społecznościowych – to zazwyczaj z tych źródeł użytkownicy będą czerpać opinie o produktach, kierować do nas pytania dotyczące oferty oraz sprawdzać aktualne promocje. Równie ważna co treść, jest estetyczna szata graficzna fanpage’a: zdjęcie w tle, awatar, zdjęcia wydarzeń, ale też każda inna grafika wklejana do postów. W tym celu możemy skorzystać z usług profesjonalnych grafików, jednak podstawowe, ładne treści możemy tworzyć sami za pomocą dostępnych w sieci programów. Jeśli prowadzimy działalność z zakresu akcesoriów, mody czy zwyczajnie produktów, których prezencja może być atrakcyjna dla klienta – media typu Instagram zdecydowanie będą dobrą wizytówką naszego biznesu.
Wiele sklepów internetowych osiąga korzystne rezultaty dzięki prowadzeniu bloga firmowego. W zależności od rodzaju produktów i profilu działalności, blog powinien być powiązany bezpośrednio z ofertą, przy jednoczesnym nienachalnym proponowaniu artykułów. Przykładowo, prowadząc sklep z akcesoriami dla dzieci, artykuły mogą dotyczyć porad, jak prawidłowo dobrać wózek, fotelik, łóżeczko, natomiast sklep zoologiczny może postawić na wskazówki dot. wychowania szczeniaka czy nauki komend. Tworząc przydatną dla użytkowników treść, zwiększamy zasięgi witryny, a potencjalny klient, szukając na naszej stronie artykułu, może zdecydować się również na zakup powiązanych produktów. Blog firmowy powinien być podpięty pod stronę sklepu, jeśli taka opcja nie jest dostępna bazowo, możemy skorzystać z dostępnych narzędzi, np. WordPress.
KAMPANIE REKLAMOWE
Najlepsze i długotrwałe rezultaty przynosi korzystne pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwarki Google. Aby tak się stało, konieczne będzie zgłębienie tajników SEO (Search Enginge Optimization). Na początek lepsze efekty osiągniemy, korzystając z kampanii reklamowych: za pomocą Google AdSense trafimy do pierwszej grupy klientów, dodatkowo poszerzymy zakres oferty, promując konkretne posty na portalach społecznościowych, np. na Facebooku. Pamiętajmy jednak, że są to już opcje płatne, dlatego też powinniśmy być dokładnie przygotowani na puszczenie danych treści w świat.
Przygotowując reklamę biznesu e-commerce, możemy skorzystać z wielu ścieżek. Poza wymienionymi sprawdzi się też umieszczenie oferty w porównywarkach cen, kanale na YouTubie czy obecność na forach branżowych. Wiele rodzajów komunikacji wiąże się z poświęceniem sporej ilości czasu, dlatego razem z rozkwitem biznesu może się okazać, że potrzebujemy drugiej osoby do pomocy. Natomiast dostępna liczba opcji pozwala nam na dobranie idealnej formy reklamy do rodzaju prowadzonej przez nas działalności.
Wpis gościnny
Autor: Katarzyna Zgorzelska, w konsultacji z TEB Edukacja