Firma obecna na rynku już przez dłuższy czas wymaga odświeżenia, dzięki któremu zaskoczy klientów, uaktywni ich, a także spotęguje zainteresowanie. Moment, w którym uświadamiamy sobie, że nasza marka wyczerpała już cały swój potencjał to czas, w którym należy przeprowadzić gruntowny rebranding.
Istnieje wiele strategii, które niektórym przyniosły sukces, u innych wywołały ogromne straty. W drugim przypadku zapewne zabrakło strategii, dobrego planu i rzetelnych informacji dotyczących aktualnych trendów w branży. W rebrandingu firmy bardzo skutecznym narzędziem jest monitoring mediów, dzięki któremu mamy dostęp do wszystkich informacji, które są generowane na podstawie słowa kluczowego, nazwy firmy, branży, zjawiska czy produktu. Dotyczy to takich mediów, jak: Internet, prasa, telewizja, radio czy social media.
SKUTECZNY REBRANDING FIRMY
Rebranding firmy to odświeżenie jej wizerunku, odnowienie, wprowadzenie zmian w obszarze konkretnych elementów marki. W niektórych przypadkach jest to tylko niewielki lifting, w innych natomiast może dojść do całkowitego odrzucenia dotychczasowych rozwiązań. Nie wszyscy przedsiębiorcy są jednak otwarci na zmianę. Istnieje obawa, że nowy wizerunek nie spodoba się dotychczasowym klientom. Pomimo pojawienia się nowych, stali klienci odejdą do konkurencji, bilans będzie więc wciąż taki sam. W rebrandingu niezwykle ważna jest początkowa faza zmian, a więc analiza aktualnej sytuacji firmy. Zmiany w przedsiębiorstwie powinno się przeprowadzać tylko w określonych sytuacjach i z precyzyjnie zdefiniowanym celem. Dobrym momentem jest m.in. wyraźny spadek sprzedaży czy też rozszerzenie oferty na inne rynki, np. zagraniczne. Zmiana będzie dobrym pomysłem, jeżeli dostrzegasz, iż nie wyróżniasz się na tle konkurencji, jesteś przeciętny, a nie wyjątkowy. Rebranding firmy jest też jednym z działań, jakie przeprowadza się przy przejęciu firmy lub też w czasie problemów z reputacją.
Przykładem skutecznych działań rebrandingowych są zmiany wprowadzone w grudniu 2015 roku przez serwis PizzaPortal. Powstała nowa strona mobilna, która już w pierwszych kilkudziesięciu dniach wygenerowała wyraźnie więcej zamówień. Unowocześniona została też strona desktopowa, która pozwoliła wszystkim klientom na złożenie zamówienia, nawet bez aplikacji mobilnej. Pojawiły się też nowe, angażujące treści.
OPRACUJ PLAN IDEALNY
Kiedy znasz już powód rebrandingu, możesz przejść do opracowywania strategii i planu działania. Pamiętaj, że działania marketingowe i wizerunkowe przeprowadzone w sposób chaotyczny nie dostarczą Twojej firmie długofalowych korzyści. Wyznacz sobie cel, odpowiedz na pytania, np. jakie cechy powinna mieć Twoja marka po rebrandingu?, jakie korzyści chciałbyś osiągnąć? To jest również moment, w którym należy wykonać research wśród konkurencji. Pomoże Ci w tym monitoring mediów.
ZNACZENIE MONITORINGU MEDIÓW W REBRANDINGU
Monitoring mediów może być dla Ciebie bazą niezbędnych informacji na każdy interesujący temat. Dzięki monitoringowi zdobędziesz aktualne treści z uwzględnieniem konkretnej dziedziny, branży czy produktu. Na podstawie konkretnych danych i wytycznych generowane są treści dotyczące nowości w branży, jak też kondycji, pozycji i zmian odbywających się w konkurencyjnych firmach. Monitoring ułatwia zdefiniowanie największych graczy w branży. Możesz obserwować, jak oni wykorzystują swoją przewagę i co im w tym pomaga. Ponadto, masz dostęp do informacji na temat opinii konsumentów na temat konkretnego brandu – również Twojego. Dzięki monitoringowi dowiadujesz się, co podoba się Twoim klientom, a co wymaga zmiany i udoskonalenia. Tak powstaje plan oraz cel rozwoju firmy.
PO REBRANDINGU… MONITORING POWODZENIA ZMIAN
Rebranding firmy ma na celu wywołanie konkretnej reakcji konsumentów. Czasami chodzi tylko o wzrost zainteresowania danym produktem, innym razem o wzrost sprzedaży i tym samym zysków. Niektóre firmy, dzięki działaniom rebrandingowym, pragną poprawić swój wizerunek. O tym, czy cel został osiągnięty, dowiadujemy się dopiero po pewnym czasie. Można jednak już znacznie wcześniej monitorować powodzenie zmian. Monitoring mediów jest skutecznym narzędziem także na tym etapie. Już od pierwszych dni możesz obserwować, jak klienci reagują na zmianę oraz jak szybko oswajają się z nowym wizerunkiem przedsiębiorstwa. Strategia marki wymaga nieustannej, bieżącej weryfikacji rozpoznawalności w branży. Dzięki informacjom i danym z monitoringu mediów dowiesz się także, czy aktualny przekaz i wizerunek są dla klientów zrozumiałe, czy może jednak coś wymaga wyjaśnienia… Wszystkie te dane to także solidne fundamenty dla spójnej i jasnej komunikacji z Twoimi odbiorcami.
Rebranding firmy nie może bazować tylko na wiedzy z wewnętrznej struktury firmy, nie możemy odnosić się tylko do naszej marki oraz do naszych indywidualnych spostrzeżeń – jesteśmy niewystarczająco obiektywni w swojej ocenie. Potrzebujemy wskazówek od naszych klientów, szerokiego i szczegółowego obrazu branży oraz strategii działania największych konkurentów. Dlatego właśnie monitoring mediów odgrywa tak istotną rolę w rebrandingu, nie tylko na etapie planowania, ale też już po wdrożeniu zmian.