Analiza konkurencji to działania podejmowane przez każdą z firm, która posiada wysoką pozycję na rynku. Monitorowanie osiągnięć obecnych i potencjalnych konkurentów naszej działalności pomoże nam dowiedzieć się więcej na temat strategii, planów czy celów konkurencyjnego przedsiębiorstwa. Dobrze przeprowadzona analiza pomoże poznać zarówno słabe, jak i mocne strony naszej konkurencji – tak w sferze portfolio produktowego, jak i kontaktu z klientem. Badanie konkurencji pozwoli nam także określić swoje miejsce na arenie graczy.
Dzięki tego rodzaju działaniom możemy się dowiedzieć, jakie techniki i metody stosują te firmy, które osiągają najwyższe pozycje w Google i o których użytkownicy mówią najwięcej. Zyskujemy ponadto świadomość dynamicznych zmian w trendach i konieczności dostosowania swoich strategii.
JAK ZACZĄĆ BADANIE RYNKU I KONKURENCJI?
Decydując się na strategię konkurencji, wiesz już, że Twoim celem jest wyróżnienie się wśród innych graczy w branży. Aby to było możliwe, musisz poznać ich bliżej, analizując przede wszystkim działania oraz ich skuteczność. Najwięcej problemu może pojawić się przy wyznaczeniu benchmarku. Jest to firma będąca Twoim największym rywalem, mająca najwyższą pozycję w obszarze, na którym działasz. Nie zawsze musi być to światowy lider w biznesie. Jeżeli prowadzisz firmę lokalną lub o skonkretyzowanym zasięgu, np. w jednym województwie czy na terenie Polski, to benchmarkiem będzie firma o podobnym profilu.
Jeżeli mowa o stronach internetowych i chęci zdobycia jak najwyższej pozycji w Google, to w strategii konkurencji powinieneś koncentrować się na tej witrynie, która jest najwyżej w wynikach wyszukiwania. Skup się na statystykach strony online, a więc efektach działań SEO, czyli wszystkich tych, które są prowadzone w obszarze strony konkurenta. Zajmij się też sprawdzaniem ruchu na stronie – zwłaszcza skuteczności działań SEM, czyli również linków sponsorowanych. W przypadku słów kluczowych ważna jest przede wszystkich ich jakość, a więc precyzyjne dopasowanie. Aby osiągać jednak najwyższe pozycje w Google, należy też nieustannie poszerzać wachlarz fraz kluczowych.
JAK SPRAWDZIĆ STATYSTYKI STRONY?
Kiedy już wyznaczymy naszą konkurencję oraz benchmark, musimy znaleźć odpowiedź na pytanie: Jak sprawdzić statystyki strony www? Potrzebne nam będą do tych działań konkretne narzędzia analityczne. Jednym z nich jest Senuto, w którym możemy porównać słowa kluczowe, na jakie pozycjonowana jest nasza strona, jak i konkurencji. Inną propozycją jest Semstorm, gdzie mamy szansę zapoznać się z wolumenami słów kluczowych używanych przez konkurencję, jak też sprawdzić ruch na stronie. W Senuto możemy wyróżnić 3 główne obszary: analiza widoczności, monitoring pozycji oraz baza fraz kluczowych. Semstorm dodatkowo oferuje audyt i możliwość zarządzania content marketingiem.
Kolejnym narzędziem jest Similarweb, przy pomocy którego odkryjesz źródła ruchu na stronach swoich konkurentów. Wskazane narzędzia prezentują ruch głównie organiczny, a więc obejmujący wszystkich użytkowników stron internetowych, a nie ostatecznych klientów. Należy więc traktować wygenerowane przez narzędzia dane jako wskazówki i pomoc, mając przy tym świadomość, że są one w pewnym stopniu szacunkowe.
Analiza i badanie konkurencji SEO jest ważne z perspektywy każdego właściciela firmy, który swoje działania marketingowe prowadzi w Internecie. Jednocześnie nie można zapominać o coraz większej dostępności informacji branżowych, aktualnych statystyk i raportów, które stanowią cenne źródło informacji o konkurencji w nieco szerszej perspektywie, niż tylko przy analizie SEO.
NARZĘDZIA PRZYDATNE DO BADANIA KONKURENCJI
Informacje o konkurencji powinny pochodzić z wielu źródeł, nie ograniczajmy się tylko do jednego, które wyraźnie upraszcza obraz naszej konkurencji. Badanie konkurencji powinno być nie tylko systematyczne, ale też wielopłaszczyznowe. Takie informacje i dane znajdziesz na portalu Inforia.
Jest to narzędzie informatyczne, które dostarcza informacji dotyczących monitoringu mediów. Wykorzystując zaawansowane technologie, prowadzone są badania mające na celu przybliżyć działania, pozycje oraz wyniki Twojej konkurencji. Inforia jest bardzo rozbudowanym narzędziem, w którym znajdują się wszystkie informacje dotyczące zagadnień zleconych do monitoringu. Dzięki analizie statystycznej możliwe jest automatyczne generowanie raportów z zebranych danych. Dostęp do wszystkich danych sprawia, że strategia konkurencji jest skuteczniejsza. Mamy szansę skoncentrowania się na tych aspektach, które są kluczowe dla wysokich pozycji konkurentów. Ponadto, masz szansę zlokalizowania niszy, którą możesz wypełnić, opracowując odpowiednią strategię marketingową.
(NIE)STANDARDOWE METODY BADANIA KONKURENCJI
Strategia konkurencji powinna Cię wyróżnić i zapewnić przewagę nad innymi graczami w branży. Specjaliści z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów koncentrują się w bardzo dużym stopniu na komunikacji z klientami, ale też na tworzeniu indywidualnych strategii, bazując na wyjątkowości każdej firmy – zwłaszcza jej mocnych stronach. Badanie rynku i konkurencji odbywa się z wykorzystaniem metod wykazujących dużą skuteczność, które nie zawsze znajdują zastosowanie w innych konkurencyjnych firmach. To tylko potwierdza, że nasza strategia konkurencji przynosi pożądane korzyści. Bazujemy na własnym doświadczeniu.
Zależy nam na zlokalizowaniu mocnych i słabych stron komunikacji, co pozwala stwierdzić, co wymaga wzmocnienia, a co poprawy. Dlatego też zaczynamy zawsze od audytu, analizujemy przekazy z różnych źródeł – w tym z Internetu, radia i social mediów. Działania koncentrujemy na dotarciu do informacji ukierunkowanych na aktywności marketingowe konkurencji. Dzięki temu wiemy, jakie tematy są najczęściej poruszane w danej branży i na konkretnym obszarze, którzy dziennikarze czy media się nim najbardziej interesują. Dane zdobywane są też poprzez białe wywiady, czyli z ogólnodostępnych źródeł jak środki masowego przekazu, oraz dane i dokumenty udostępniane przez urzędy i przedsiębiorstwa. Badanie konkurencji odbywa się też poprzez Infobrokering, który polega na monitoringu zarówno konkurencji, jak też jej otoczenia społecznego, politycznego i biznesowego. Wszystkimi tymi nietypowymi działaniami pozyskujemy cenne dla klienta informacje o konkurencji, dostarczając również takich danych jak ich wydatki na reklamę, co pozwala określić potencjał rynkowy marek.
Analiza konkurencji jest bardzo rozbudowanym procesem i wymaga działań na wielu obszarach. Jednak pozyskanie tych danych pozwala znacznie lepiej zarządzać potencjałem firmy, wykorzystywać go tam, gdzie u innych wykazuje największą skuteczność, jak i w obszarach, do których konkurencja jeszcze nie dotarła.