Frazy kluczowe (inaczej: słowa kluczowe) są bardzo ważnym elementem procesu pozycjonowania SEO. Ich właściwy wybór, wykorzystanie w odpowiedni sposób na stronie, a w późniejszym czasie też monitorowanie wpływają korzystnie na widoczność strony w sieci i wysoką pozycję w Google. Każda firma powinna opracować własną strategię SEO, uwzględniając zarówno specyfikę swojej działalności, branżę, jak i konkurencję oraz cele.
CO TO SĄ FRAZY KLUCZOWE?
Ze słów kluczowych korzysta każdy użytkownik Internetu. Są to frazy, które wpisujemy w wyszukiwarce, zapytania dotyczące konkretnej informacji, firmy, produktu lub tematu. Dlaczego coraz częściej używamy pojęcia „frazy kluczowe” w zastępstwie za „słowa kluczowe”? Wynika to z tego, że nasze zapytania są coraz dłuższe, bardzo często są to całe zdania, które również odgrywają istotną rolę przy wyborze fraz kluczowych. Z tego powodu w pozycjonowaniu wykorzystuje się często koncepcję Loong Tail, czyli tzw. „długi ogon”. To frazy składające się z kilku wyrazów, będące często pytaniem, jak np.: „Jak wybrać buty do biegania?”, „Jak wybrać komputer dla gracza?”.
Słowa kluczowe na stronie umieszczamy w różnych miejscach, istnieją jednak ogólne zasady, które pozwalają lepiej zoptymalizować witrynę. Powinny znaleźć się w ogólnej treści, ale i w nagłówkach H1, H2 i H3. Ponadto należy je umieszczać w znacznikach title i meta description, ponieważ istnieje przekonanie (słuszne), że również w tym przypadku mają pozytywny wpływ na widoczność w sieci. Wykorzystuje się je ponadto w atrybutach alt.
Możemy wyróżnić wiele grup słów kluczowych do pozycjonowania. Kilka z nich powinien nie tylko znać, ale też monitorować każdy właściciel marki chcący się rozwijać, zwiększać swoją pozycję w branży i tym samym pozyskiwać coraz więcej zaufanych i lojalnych klientów.
JAKIE SŁOWA KLUCZOWE POWINIENEŚ STOSOWAĆ DO POZYCJONOWANIA?
Wybór fraz kluczowych uzależniony jest od kilku czynników. Należy ustalić cele, jakie będziemy realizować, a także bardzo dokładnie sprecyzować grupę odbiorców. Znaczenie ma też to, czy firma działa na rynku lokalnym, czy też krajowym, a nawet globalnym. Które słowa kluczowe do pozycjonowania powinny zwrócić w największym stopniu Twoją uwagę i wymagają od Ciebie stałego monitoringu?
SKUTECZNY MONITORING. NARZĘDZIA GOOGLE DO TWORZENIA I MONITOROWANIA SŁÓW KLUCZOWYCH
Wybrane na początku frazy kluczowe prawdopodobnie po pewnym czasie będą wymagać aktualizacji, co wynika m.in. ze zmieniających się trendów, rosnącej konkurencji, jak i oczekiwań oraz nawyków użytkowników. Zakres słów kluczowych powinien być systematycznie poszerzany. Ponadto, powinniśmy mieć pewność, że wybrane przez nas słowa skutecznie „pracują” na naszą widoczność w sieci. Może się okazać, iż stworzyliśmy nie do końca dobrą bazę fraz kluczowych.
Odpowiednie narzędzia pozwolą Ci sprawdzić i monitorować bardzo wiele znaczących dla Twojej pozycji parametrów. Dzięki nim dowiesz się, gdzie najczęściej wspominane są Twoje produkty lub usługi, a także Twoja marka. To stwarza ogromne możliwości budowania trwałych relacji ze swoimi odbiorcami. Sprawdzaj zatem frazy kluczowe brandowe oraz bezpośrednio dotyczące Twojej oferty. Co więcej, powinieneś być na bieżąco z tematami związanymi ze swoją branżą, szczególnie jeżeli prowadzisz blog firmowy, czy też umieszczasz na stronie poradniki. Wciąż bardzo wiele pytań w sieci pozostaje bez odpowiedzi lub też jest ona udzielana w niewyczerpujący sposób. Ty możesz to zmienić.
Jak sprawdzić pozycję ogólną, widoczność i kliknięcia? W tym pomoże Ci narzędzie Google Search Console. Przydaje się ono przy zarządzaniu ruchem na stronie. Wygeneruje dla Ciebie raporty przedstawiające wyniki wyszukiwania i wskaże, jaka jest liczba wyświetleń Twojej strony oraz jaka jest jej pozycja.
WERYFIKACJA SŁÓW KLUCZOWYCH KONKURENCJI
Nie lekceważ konkurencji, która może pozbawić Cię klientów, ale równie dobrze Ci ich… oddać. Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji? Przy nierozbudowanych serwisach możesz to zweryfikować, przeglądając dokładnie stronę. O frazach kluczowych konkurencji dowiesz się też z kodu ich strony. Jak to zrobić?
Na pewno na tym etapie dobrze skorzystać z plannera słów kluczowych Keyword Planner Google. To narzędzie, przy pomocy którego możesz zarówno wybrać frazy kluczowe dla swojej strony, jak i przeanalizować pod tym kątem każdą dowolną witrynę.
Równie ważne, jak wybór fraz kluczowych, jest bieżące monitorowanie ich skuteczności. W swoich działaniach powinno się uwzględnić konieczność ewentualnych zmian i uaktualnienia zarówno słów kluczowych, jak i treści. Nie ograniczaj się jedynie do fraz ogólnych o dużej konkurencyjności. Uwzględnij też słowa long tail i pytania, a także frazy regionalne, jeżeli prowadzisz biznes na konkretnym obszarze.