Użytkownicy mediów społecznościowych w swoich postach bardzo często używają emotikon, chcąc w ten sposób wyrazić swój nastrój lub wywołać konkretną reakcję wśród odbiorców. Tekst może być interpretowany na wiele sposobów, a emoji ułatwiają jego zrozumienie.
Jest to specyficznych język, który rozpowszechnił się w komunikacji zwykłych użytkowników oraz przedsiębiorców i firm. Emoji stały się w niektórych przypadkach nieodłącznym elementem komunikacji marketingowej. Jak ich używać, aby wzmocnić działania promocyjne i wizerunkowe w Internecie? Co oznaczają emotki i które z nich są najpopularniejsze?
EMOJI, CZYLI CO?
Czy wiesz, że pierwsze emoji pojawiły się już w 1881 roku, kiedy jeszcze nie było Internetu? W tym właśnie roku magazyn Puck opublikował buźki wyrażające zdziwienie, melancholię, radość i obojętność. Wykorzystano do tego sztukę typograficzną. W sieci pierwsze emoji pojawiły się w 1982 roku. Dlaczego zdecydowano się wykorzystywać emotikony w komunikacji internetowej? Tekst pisany nie zawsze był w stanie przekazać w pełni ładunek emocjonalny i utrudniał odróżnienie poważnej wiadomości od podtekstu podsyconego żartem. Niezwykle przełomowym wydarzeniem było opracowanie przez japońskiego inżyniera, Shigetaka Kurita, w 1998 roku zbioru 178 grafik, które zostały nazwane emoji. Było to związane z działaniami dotyczącymi komunikacji z klientem. Co ciekawe, nazwa emoji jest kombinacją dwóch słów w języku japońskim – to obrazek, czyli „e”, oraz charakter, czyli „moji”.
Emojipedia, czyli zbiór wszystkich emotikon wraz z ich opisem i wyjaśnieniem, obejmuje dzisiaj prawie 2000 emotikon. Ich popularność jest tak duża, że ustanowiono nawet Światowy Dzień Emoji, który obchodzimy 17 lipca. Graficzne symbole mają wyrażać emocje, nastrój, a niekiedy nawet zastępować całe zdania. Okazuje się, że przy pomocy emoji możliwe jest stworzenie wiadomości bez używania nawet jednego wyrazu. Wyświetlanie emoji jest jednak uzależnione od urządzenia – jego rodzaju i generacji. Może się zdarzyć, że nie wszystkie będą widoczne dla każdego z użytkowników.
ZNACZENIE EMOTIKONÓW W MARKETINGU
Emoji używamy głównie w komunikacji ze znajomymi, przede wszystkim w mediach społecznościowych, ale również w wiadomościach prywatnych poprzez popularne komunikatory. Możemy w ten sposób wyrazić swój nastrój i emocje, ale również we właściwy sposób i w krótkim czasie zareagować na otrzymaną wiadomość czy też opublikowany przez znajomego post. Marki również wykorzystują emoji w komunikacji ze swoimi klientami, odbiorcami i fanami w social mediach. Uzupełnia się nimi m.in. tytuły maili w kampaniach online. Dzięki temu wiadomości wyróżniają się wśród innych treści na naszej skrzynce, ale też ułatwiają odbiór właściwych emocji i jednocześnie skracają sprzedażowy dystans. Wiadomość z emotikonami jest bardziej angażująca, wzbudza większe zainteresowanie, a także motywuje do reakcji. Każdego dnia w mediach społecznościowych publikowane są tysiące postów, wśród nich Twoje. Warto pamiętać, że szczególnie wyróżniają się te, które zawierają w treści emotikony.
EMOJI W KREOWANIU POZYTYWNEGO WIZERUNKU MARKI
Emoji mają jeszcze jedno, niezwykle istotne zastosowanie. Potrafią skutecznie zmniejszyć dystans, jaki często powstaje między firmą, a klientami. Dzięki nim łatwiej jest zbudować wizerunek marki otwartej na swoich odbiorców, chcącej ich lepiej poznać i pielęgnować pozytywne, a nawet przyjacielskie relacje. Jest to szczególnie ważne w przypadku grupy docelowej, którą tworzą osoby młode. Z pewnością trudno im wyobrazić sobie social media bez emoji.
EMOJIPEDIA – NAJPOPULARNIEJSZE EMOTIKONY
Konsorcjum Unicode, czyli organ, który odpowiada za utrzymanie standardów kodowania zarówno tekstu, jak i symboli, publikuje listy najczęściej używanych emoji. Według danych, które zostały przekazane w październiku 2019 roku, były to:
Dużą popularnością cieszy się też buziak z daleka (😘 ), kciuk w górę (👍 ), rozpacz i głośny płacz (😭 ), a także tzw. thinking emoji, czyli twarz z grymasem, wyrażająca zastanawianie się (🤔 ).
Emojipedia to najlepsze źródło inspiracji ciekawych i oryginalnych emoji. Znajdują się w niej zarówno popularne i często używane „buźki”, jak też mniej znane grafiki, pozwalające wyrazić towarzyszące nam uczucia.
EMOJI NA FACEBOOKU, TWITTERZE I INSTAGRAMIE – JAK ICH UŻYWAĆ?
Warto wiedzieć, co oznaczają emotki, zanim wykorzysta się je w komunikacji marketingowej. O ile znaczenie tych najpopularniejszych jest rozpowszechnione w społeczności internetowej, o tyle rzadziej używane mogą być przyczyną niezrozumienia komunikatu. Emoji używamy w tekście w zastępstwie za konkretne słowo. Przykładem może być kciuk w górę czy też klaszczące dłonie lub też symbole dotyczące pogody, np. słońce czy deszcz. Często używany jest też symbol domu, plaży z parasolką oraz książki. Odpowiednio dobrane znaczeniowo emoji mogą spowodować, że ograniczymy komunikat tylko do kilku wyrazów lub w ogóle ich nie użyjemy. Drugim sposobem na użycie emotikon jest wzmocnienie nimi znaczenia przekazu lub wybranego wyrazu. Nie zawsze jednak więcej oznacza lepiej. Jeżeli dobrze znasz swoją grupę docelową, to wiesz, z jakiego środowiska pochodzi. Młodym ludziom bliższa jest komunikacja z wykorzystaniem emoji i znają ich więcej wraz ze znaczeniami. Nie będzie dla ich problemem rozszyfrowanie graficznego komunikatu. Osoby dorosłe mają często wiedzę tylko na temat podstawowych emotikon, doceniają tradycyjny przekaz w formie tekstu pisanego, a emoji są dla nich oryginalnym, nadającym mu atrakcyjności dodatkiem.
Emoji pojawiają się też w SERPACH, wyróżniając Title w wyszukiwarkach Google. Jest to jeden ze sposób na wyróżnienie się wśród innych wyników wyszukiwania.
Emoji oddziałują na wyobraźnię, ? wywołują zadowolenie i pozytywne wrażenie u odbiorcy, ? rozśmieszają i bawią, a także powodują, że czujemy się lepiej. Pamiętajmy, że nie tylko ułatwiają wyrażenie emocji, ale również je wywołują, dlatego należy o nich pamiętać w codziennej komunikacji marketingowej.