Według raportu Hootsuite „Digital 2020” obecnie jest 3,80 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi prawie połowę populacji. Wśród wszystkich platform największym zainteresowaniem cieszy się Facebook, zrzeszający 2,449 miliarda użytkowników. Na drugim miejscu uplasowało się YouTube, z kolei czołówkę zamyka Whatsapp, który jest raczej traktowany jako komunikator. Wysokie miejsce zajmuje też Instagram. Social media zarówno przez indywidualnych użytkowników, w tym influencerów i osoby publiczne, jak również firmy, są wykorzystywane są m.in. do kreowania wizerunku.
Powodem jest duża społeczność i tym samym łatwość dotarcia do swoich potencjalnych klientów i fanów. Jednocześnie social media to bardzo trudne środowisko do pozyskiwania użytkowników, ich zaufania i lojalności. Jest to spowodowane bardzo aktywną i dużą konkurencją. Jak więc prowadzić kampanię wizerunkową w mediach społecznościowych, aby zrealizować swoje założenia i osiągnąć wyznaczone cele?
Bądź otwarty na problemy i pytania użytkowników
Social media nie powinno się traktować jedynie w kontekście platform do publikacji treści. Trzeba mieć świadomość, że Facebook czy też Instagram wykorzystywane są też w celach nawiązywania kontaktów oraz komunikacji. Użytkownicy traktują je także jako źródło szybkiego rozwiązywania problemów, szczególnie jeżeli dotyczy to profili firm. Mając fanpage w mediach społecznościowych, bądź otwarty na wszelkie zapytania, wątpliwości i problemy swoich klientów. Reaguj na każde pytania, pojawiające się pod postami i zdjęciami, odpowiadaj też na wiadomości prywatne. Twoi aktualni i potencjalni klienci postrzegają media społecznościowe jako szybki kanał komunikacji, oczekują więc praktycznie natychmiastowej odpowiedzi, w przeciwieństwie do maili czy formularzy kontaktowych. To z kolei nazywamy w marketingu mikromomentami – wiadomości, które przetwarzamy każdego dnia w ogromnych ilościach często potrzebując informacji lub odpowiedzi „tu i teraz”.
Dzięki mikromomentom masz większą szansę na zdobycie i podtrzymanie zaufania swoich odbiorców, będąc postrzeganym jako firma, przedsiębiorca czy po prostu osoba, która jest otwarta na swoich odbiorców, skoncentrowana na ich problemach i wątpliwościach, a nie jedynie na własnych interesach.
Promocja i reklama, ale nie na pierwszym miejscu
Naturalnie Instagram i Facebook wykorzystywane są przez firmy do reklamowania swoich usług, produktów i firmy. Jednak zbyt nachalna reklama zniechęca potencjalnych klientów. Dzisiaj z każdej strony są oni „atakowani” banerami, plakatami, ulotkami, spotami reklamowymi i innymi treściami typowymi dla reklamy, nie potrzebują ich jeszcze w social media.
Potraktuj więc media społecznościowe jako kanał do pielęgnowania relacji ze swoimi klientami, a niekoniecznie jako kolejną przestrzeń reklamową. Oczywiście przekaz reklamowy powinien być obecny w Twojej strategii, jednak nie może on być tym dominującym. Skoncentruj się na pomocy, rozwiązywaniu problemów użytkowników, publikacji wartościowych treści, integracji użytkowników z marką, daj się lepiej poznać i tym samym pozwól sobie lepiej poznać innych. To w ten sposób w social media zyskuje się zaufanie i sympatię, która przeobraża się w lojalność i regularność korzystania z usług firmy. Takie platformy social media jak Facebook, Instagram, linkedin i Twitter to również doskonały sposób do informowania swoich odbiorców o nowych wpisach na blogu.
Wiarygodność w social media
W Internecie nie jest łatwo pozyskać zaufanie użytkowników, tym bardziej że niejednokrotnie użytkownicy byli rozczarowani usługami, pomocą, zakupionymi online produktami czy też obsługą klienta. Bardzo łatwo jest nam oceniać wszystkich przez pryzmat jednej osoby, marki czy przedsiębiorcy. Media społecznościowe to doskonała przestrzeń do kreowania swojego wizerunku w kontekście autentyczności i wiarygodności. Możesz udowodnić, że warto Ci zaufać i dotrzymujesz obietnic. Jak to zrobić? Nie wszystkie posty muszą nawiązywać bezpośrednio do Twoich produktów, nie wszystkie muszą być ich reklamową.
Czasem po prostu użytkownicy czekają na dobrą radę, wskazówkę lub miłe powitanie na początku tygodnia. Marketing relacji, bo o nim mowa, to termin w którym, jak sama nazwa wskazuje, najważniejsza jest relacja z odbiorcą. Jeżeli organizujesz konkursy z nagrodami, poproś wygranych o kilka słów na temat nagrody, którą otrzymali. Niech inni wiedzą, że „nie rzucasz słów na wiatr”. Rozwijasz się? Przynajmniej tak deklarujesz, ale jak jest naprawdę? Pozwól być innym na bieżąco z sukcesami firmy czy też zmianami, jakie w niej zachodzą. Publikuj zdjęcia z konferencji i targów, zaproś klientów do swojego magazynu, biura czy na halę produkcyjną, gdzie pojawiły się nowe sprzęty czy po prostu inny wystrój. Facebook i Instagram pozwolą innym poznać Cię od bardziej ludzkiej strony.
Kontroluj i monitoruj postępy
Jeżeli już czemuś poświęcasz swój czas i energię, oczekujesz efektów i sukcesów. Chciałbyś coraz więcej, coraz lepiej i coraz bardziej, czyli być po prostu coraz lepszym. Jeżeli chodzi o kreowanie wizerunku w social media, to zazwyczaj powodzenie mierzymy tylko miarą ilości użytkowników. Tak naprawdę możesz mieć ich wielu, ale tych wiernych, chcących być ambasadorami Twojej marki jest już zdecydowanie mniej. 10 tysięcy obserwatorów nie zawsze przekłada się na taką samą ilość aktywnych użytkowników. Pod postami jest tylko kilka komentarzy i niewiele polubień. To oznacza, że Twoja strategia nie jest na tyle skuteczna, aby zainteresować i zaangażować użytkowników.
Monitoruj swoje postępy w social media, bądź na bieżąco z tym, jak i co o Tobie piszą i mówią. Dowiedz się, jakie są trendy i jak swoją pozycję oraz pomysły wykorzystuje konkurencja. W Press-Service Monitoring Mediów do Twojej dyspozycji są gotowe narzędzia i raporty, dzięki którym dowiesz się, jakie komentarze pojawiają się na Twój temat, jak działa konkurencja, jakie frazy najlepiej sprawdzą się do tworzenia treści, które szybko i skutecznie trafiają do Twojej grupy odbiorców. Masz też dostęp do wiedzy, dzięki której łatwiej Ci będzie dokonać ewentualnych zmian i modyfikacji strategii, wykorzystując takie pomysły, które przynoszą najbardziej pożądane efekty.
Wizerunek budujemy nie tylko przez obsługę klienta i sprzedaż, ale przede wszystkim przez otwartość na klienta i aktywne zaangażowanie w nawiązywaniu i podtrzymywaniu z nim kontaktu. W tym obszarze bardzo dobrze sprawdzają się media społecznościowe, gdzie jednocześnie zyskujesz zaufanie i lojalność użytkowników, a także w subtelny sposób prezentujesz swoją ofertę poprzez wartościowe treści, interesujące dla odbiorcy. Dlatego warto zastanowić się nad strategią Social Media i tym jak mierzyć i monitorować działania w tej ważnej dla marketingu relacji płaszczyźnie.