Jak ustawić się na rynku, żeby zostać zauważonym przez tych, na których najbardziej zależy Twojej firmie? Zanim zajmiesz z góry upatrzoną pozycję, sprawdź, czym wyróżniasz się na tle konkurencji.
na pozyskaniu informacji na temat działań swojej konkurencji oraz tego, w jaki sposób produkty i usługi rozwiązują problemy użytkowników, do których planujesz dotrzeć ze swoją ofertą. O tym, jak się za to zabrać, powiemy za chwilę. Ale wcześniej – 3 sceny, które dadzą Ci do myślenia.
Wyobraź sobie oddział wojska, na czele którego stoi szalony dowódca. Mężczyzna na okrągło chwali się dwiema rzeczami. Tym, że zawsze improwizuje oraz tym, że nigdy nie prowadzi żadnego rozpoznania terenu.
Jak więc udaje mu się przeżyć? To akurat jest proste. Czuje się w pełni bezpiecznie, ponieważ kieruje swoimi żołnierzami zdalnie, siedząc w betonowym schronie z dala od linii frontu.
Kiedy okazuje się, że jego ludzie wchodzą na pole minowe albo wpadają w zasadzkę – on biegnie do mediów udzielić wywiadu, w którym stwierdza, że na tego typu poświęcenia jest w pełni gotowy.
Wyobraź sobie firmę, która przez 3 lata pracuje nad jakimś totalnie rewolucyjnym produktem. Na przykład nad… kołem. Pracownicy siedzą od rana do nocy w zamkniętych, pilnie strzeżonych pomieszczeniach. Są kompletnie odcięci od świata. Wreszcie postanawiają pochwalić się swoimi dokonaniami.
Co dzieje się w momencie premiery? Media społecznościowe rozdmuchują do monstrualnych rozmiarów wpadkę dekady, a może nawet stulecia. Tym samym robią tej firmie gigantyczną, choć niekoniecznie chcianą reklamę.
Wyobraź sobie wynalazcę i równocześnie założyciela marki, który z jakiegoś powodu jest przekonany o swoim geniuszu i nieomylności. Na pewno znasz takie osoby: niezależnie od poruszanych kwestii – one zawsze „wiedzą lepiej”.
Całe dnie i noce pracuje nad czymś przełomowym. Chce pokazać coś, czego świat nie widział. Nie ma jednak pojęcia, że ktoś już go ubiegł. Nie zdaje sobie sprawy, że ktoś jest już niemal na finiszu i lada chwila olśni wszystkich swoim nowym produktem.
Te 3 sytuacje łączy jeden problem: brak rozeznania.
Brak rozeznania w branży, rozpoznania potrzeb klientów i zbadania konkurencyjnych rozwiązań to przeszkody dla każdej firmy, która chce wypozycjonować się na danym rynku. Nie da się przecież zająć pozycji, pozostając w próżni, nie zakotwiczając się w konkretnym kontekście.
Nie da się wskazać klientom swojego położenia na gospodarczej mapie świata, nie interesując się dokonaniami oraz sposobami postępowania innych firm.
Na szczęście istnieje szereg narzędzi, które pomogą Ci wypozycjonować się w umysłach klientów w taki sposób, by nigdy nie pomylili Cię z marką, produktem czy usługą konkurencji.
Oto kilka wybranych usług PSMM, na które warto zwrócić uwagę, tworząc nową markę, produkt czy chociażby nowe treści dotyczące firmy:
Business Insights to kluczowe informacje dla Twojej firmy. Informacje te dostarczane są w formie codziennego przeglądu, newslettera lub raportu pokazującego, co robi Twoja konkurencja oraz co dzieje się na rynku. Znajdziesz w nim przykłady działań innych przedsiębiorców, a także odpowiedzi na pytania, które zadajesz sobie każdego dnia, prowadząc swoją firmę.
Do czego narzędzie to może Ci się przydać? W największym skrócie: pomoże Ci wyciągać konstruktywne wnioski i podejmować właściwe decyzje. Powstrzyma Cię od wykonywania zbyt gwałtownych, nieprzemyślanych ruchów biznesowych. Nieprzemyślanych, czyli z dużą dozą prawdopodobieństwa – nietrafionych.
Wielofunkcyjne narzędzie, które pomaga między innymi uczyć się na błędach innych marek. Jak działa? Wychwytuje sytuacje kryzysowe, które okresowo wybuchają w mediach społecznościowych. Monitoring SM to także sposób na zbadanie jakości obsługi klienta tej firmy, z którą zamierzasz w jakiś sposób konkurować.
Wiedza dotycząca tego, czym żyją klienci, pomoże Ci odkryć:
3) Monitoringi prasy, radia i telewizji
Pracując nad pozycjonowaniem produktu na rynku, warto sięgnąć również do mediów tradycyjnych, które nadal skutecznie trafiają w gusta i realizują potrzeby swoich widzów i słuchaczy. Monitoring tej części rynku medialnego pozwoli Ci:
Jedną z wielu niezwykle przydatnych opcji tego rozwiązania jest możliwość znajdowania liderów opinii. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ liderzy, jako osoby mające autorytet wśród Twoich potencjalnych klientów, pomogą Ci osadzić markę w konkretnym miejscu rynku i dotrzeć do odbiorców z informacją, jak Twoja marka, produkt lub usługa rozwiązują ich realne potrzeby.
5) Baza mediów
Aby wypozycjonować się na rynku, trzeba nie tylko umiejscowić się w takim, a nie innym kontekście. Równie istotne, o ile nie najistotniejsze jest wypuszczenie w świat informacji o tym, kim jesteśmy i którą część przestrzeni rynkowej zajmujemy. Doskonałym narzędziem służącym realizacji strategii medialnej jest nasza Baza mediów.
Ponieważ pozwalają one zebrać informacje, na bazie których można zacząć planować strategię swojej marki.
Im bardziej aktualne i wiarygodne dane pozyskasz, tym większa będzie szansa na wykreowanie działań, które odróżnią Twoją markę, usługi czy produktu – od tego, co znają już Twoi potencjalni klienci.
Odróżniając się od konkurencji, zwiększasz prawdopodobieństwo tego, że w głowach klientów powstanie zupełnie nowa, oddzielna szufladka.
Szufladka oznaczona nazwą Twojej firmy.