Smog przesłonił media

STRONA GŁÓWNA >> >>

Smog przesłonił media

Jakość powietrza w Polsce w minionym okresie jesienno-zimowym to temat, który poruszał wszystkich. W wielu miastach z dnia na dzień odnotowywano znaczące przekroczenia norm zanieczyszczenia. Pojawiły się aplikacje smogowe, a także pierwsze pozwy Polaków przeciwko państwu w tej sprawie. Mapy smogu, tak jak ostrzeżenia dla alergików stały się nieodłącznym elementem prognoz pogody. W komunikatach informowano, jak czytać dane i edukowano o szkodliwym wpływie smogu na zdrowie – szczególnie osób starszych i dzieci.

„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przeprowadził analizę medialną dotyczącą obecności hasła „smog” w mediach w okresie od 1 września 2018 do 31 marca 2019. Raport objął zarówno media tradycyjne, jak i serwisy społecznościowe.

W badanym okresie łącznie w internecie, social media, prasie, radiu i telewizji ukazało się 539 tys. informacji. Dotarcie tych publikacji* wyniosło 2,1 mld potencjalnych kontaktów. Wartość materiałów oszacowano na 692 mln złotych – tyle stanowi ich ekwiwalent reklamowy**. Największa aktywność mediów przypadła na grudzień ub.r. – łącznie 134 tys. doniesień.

Social media najaktywniejsze

Dominujący udział w przekazie miały serwisy społecznościowe – wpisy i komentarze użytkowników stanowiły aż 70 proc. wszystkich informacji na temat smogu. Na Facebooku, Twitterze, YouTube’ie, Instagramie, Wykopie, blogach i forach odnotowano łącznie 379 tys. materiałów. 305 tys. należało do Facebooka, 47 tys. pochodziło z Twittera, 14 tys. z Instagrama, a 9 tys. z YouTube’a. Dotarcie przekazu oszacowano na 256 mln potencjalnych kontaktów. Aktywność osób korzystających z kanałów social media najlepiej oddaje liczba interakcji, obejmująca polubienia, komentarze i udostępnienia – było ich razem 3,5 mln.

Autorami wpisów i komentarzy, dla których możliwe było określenie płci, częściej byli mężczyźni – 60 proc. informacji. Do najbardziej wpływowych autorów należeli: SmogLab (dotarcie ocenione na 3,2 mln potencjalnych kontaktów), Robert Biedroń (1,5 mln), Gazeta Wyborcza (1,9 mln), Krakowski Alarm Smogowy (1,8 mln) i Elżbieta Czrepowicka (elzbieta.czrepowicka) (1 mln).

Temat smogu stał się szczególnie ważny dla użytkowników już w październiku – względem września odnotowano wtedy wzrost wpisów i komentarzy o ponad 200% proc.

Radio z największym dotarciem

W mediach tradycyjnych odnotowano 160 tys. publikacji. Przekaz mógł wygenerować dotarcie na poziomie nawet 1,9 mld potencjalnych kontaktów. I chociaż to w internecie pojawiło się najwięcej doniesień – 139 tys., to materiały radiowe dotarły do największej liczby odbiorców – dotarcie wyniosło 727 mln potencjalnych kontaktów. Na drugim miejscu pod tym względem znalazły się stacje telewizyjne – 574 mln.

Radio TOK FM wyemitowało aż 752 materiały na temat smogu, stając się najaktywniejszym źródłem raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Wśród portali internetowych prym wiódł serwis Echodnia.eu – 739 informacji. Do TVN24 należało 578 materiałów, a w prasie najwięcej materiałów opublikował „Dziennik Polski” – 343.

W zestawieniu najaktywniejszych autorów informacji na pierwszym miejscu znalazł się Piotr Tymczak z „Dziennika Polskiego” – 1 120 materiałów. Do top 6 dziennikarzy piszących najczęściej na temat smogu weszli także: Bartosz Dybała – „Gazeta Krakowska” (860), Piotr Ogórek – Dziennikpolski.pl (698), Grzegorz Skowron – „Dziennik Polski” (608), Bogna Skarul – „Głos Szczeciński” (571) oraz Katarzyna Paczewska – „Gazeta Pomorska” (530).

W odróżnieniu od serwisów społecznościowych znaczący wzrost publikacji mediach tradycyjnych odnotowano dopiero w listopadzie ub.r. – 45 tys. materiałów. W grudniu nastąpił przyrost do 59 tys., a już miesiąc później spadek do 17 tys.

Smog najbardziej dokucza na Śląsku

Temat jakości powietrza znacznie częściej podejmowany był przez media regionalne – do nich należało 127 tys. publikacji, czyli 79 proc. przekazu w mediach tradycyjnych. Najwięcej, aż 17 tys. odnotowano w województwie śląskim. Blisko 16 tys. pochodziło z internetu, 0,9 tys. – z prasy. Największą aktywnością wykazały się portale Naszemiasto.pl, „Dziennik Zachodni”, Radio ESKA Śląsk oraz „Gazeta Wyborcza – Katowice”.


Mapa 1. Liczba publikacji w mediach regionalnych

 

Problemy związane ze smogiem często podejmowały również media w województwach dolnośląskim, wielkopolskim, małopolskim i mazowieckim, a także pomorskim i warmińsko-mazurskim.

 

*Dotarcie (Impressions) – to wskaźnik pozwalający na oszacowanie realnej liczby kontaktów z pojedynczą publikacją. Dotarcie jest przypisane do konkretnej publikacji i dotyczy realnych zachowań odbiorców – sposobów i częstotliwości korzystania z kanałów przekazu.

**Ekwiwalent reklamowy (Advertising Value Equivalent) to wskaźnik wykorzystywany do oceny wagi informacji medialnych, porównujący powierzchnię, liczbę odsłon, liczbę unikalnych użytkowników, czy czas emisji danej informacji do tożsamej emisji reklamowej. Wyraża sumę środków finansowych, jakie należałoby wydać, gdyby dany materiał był reklamą.

Ekwiwalent reklamowy szacunkowy uwzględnia wartość całej informacji.

 

Raport medialny „Smog”

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, a na Facebooku i Twitterze oznaczenie. W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Zapoznaj się z raportami dla mediów: http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne

 

Osoba do kontaktu:

Marlena Sosnowska
Rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
kom: +48 697 410 980
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
msosnowska@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring

 

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ