Media po jasnej stronie mocy? Raport PSMM

STRONA GŁÓWNA >> >>

Media po jasnej stronie mocy? Raport PSMM

Na kolejną część filmu kultowej serii „Gwiezdne Wojny” czekają ludzie na całym świecie. Ogromne zainteresowanie widać także w social media – Polacy w ciągu ostatniego miesiąca opublikowali 33,5 tys. wzmianek na temat premiery epizodu „Przebudzenie Mocy”. Film zarobił do tej pory 41,5 mln złotych na promocji medialnej – wynika z raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Na kontynuację gwiezdnej sagi fani czekali od lat. Światowa premiera miała miejsce 15 grudnia w 3 kinach w Los Angeles – i już tego dnia Twitter aż kipiał od ocen. Jednak w znacznej części globu – w tym także w Polsce – film będzie można obejrzeć dopiero w piątek 18 grudnia. Według Stowarzyszenia Filmowców Polskich najnowsza część legendarnej serii będzie wyświetlona na 600 ekranach w całej Polsce. To rekordowa liczba! Filmoznawcy prześcigają się odnośnie miejsca, które zajmie dzieło w rankingu pod względem widowni zgromadzonej w kinach w weekend otwarcia. Wielu stawia też tezę, że film pobije rekord sprzedaży. W Wielkiej Brytanii już się udało – w przedsprzedaży rozeszło się aż 500 tys. biletów na pierwszy weekend wyświetlania*.

W Polsce film cieszył się dużym zainteresowaniem mediów jeszcze przed premierą. Na jego temat opublikowano 46,6 tys. materiałów w dniach 16 listopada – 15 grudnia, z czego 12,7 tys. w mediach tradycyjnych – prasie, internecie i na portalach internetowych oraz 33,5 tys. w social media.


Wykres 1. Liczba publikacji na temat premiery filmu „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy” – 16.11-15.12.2015

 

Z analizy mediów tradycyjnych wynika, że najwięcej publikacji ukazało się w internecie (92 proc.), a następnie w prasie (4 proc.). Radio i telewizja informowały o filmie w równym stopniu (po 2 proc. przekazu).

W sieci najwięcej uwagi najnowszej części „Star Wars” poświęciły strony Naekranie.pl (170 materiałów), Gwiezdne-wojny.pl (122) i Tvn24bis.pl. Temat był szeroko omawiany na antenie TVN24 BiŚ (73), TVN24 (29) i TVP Info (25) oraz w tytułach „Gazeta Wyborcza” (50), „Metrocafe.pl” (18) i „Gazeta Wyborcza – Warszawa” (14). Natomiast w radiu dominowały Polskie Radio Program 4 (29), RMF FM (23) oraz Polskie Radio Program 3 (16).

68 proc. materiałów pochodziło ze źródeł o zasięgu regionalnym. Zaledwie 32 proc. to media ogólnopolskie. Wszystkie publikacje wygenerowały dotarcie na poziomie 3,1 mld kontaktów z odbiorcami, a ich ekwiwalent wyniósł 41,5 mln złotych.


Wykres 2. Rozkład w czasie publikacji na temat premiery filmu „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy” – internet, prasa, RTV

 

Ogromny skok popularności dzieła zapoczątkowanego przez George’a Lucasa miał miejsce 8 grudnia – wzrost z dnia na dzień o 1,3 tys. publikacji. Dotyczył on m.in. premiery kolejnego, krótkiego spotu telewizyjnego, prezentującego kilka nowych scen z filmu. Od 12 grudnia analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” zaobserwowali stały wzrost popularności.

– Z doświadczenia wynika, że największa aktywność mediów jeszcze przed nami. Najprawdopodobniej najwyższy pik w odniesieniu do filmu J.J. Adamsa zostanie odnotowany w czwartek – 17 grudnia w związku z licznymi zapowiedziami filmu, bądź następnego dnia ze względu na premierę i pojawiające się recenzje. Jednak na pewno film „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy” to jedna z najbardziej medialnych premier w tym roku – tłumaczy Alicja Dahlke-Jurgowiak, specjalista ds. marketingu i PR z firmy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.


Wykres 3. Rozkład w czasie tweetów na temat premiery filmu „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy” oraz ich dotarcie

 

Internauci szczególnie aktywni byli na Twitterze. Łącznie na tym portalu opublikowali 2,3 tys. tweetów w analizowanym okresie. Użytkownicy najczęściej mogli się spotkać z doniesieniami na temat filmu 2-3 grudnia oraz 15. dnia miesiąca. Wówczas materiały osiągnęły największe dotarcie.

Wg liczby tweetów liderem zestawienia został profil @cytatyzanimacji (55 wzmianek), @radiobunt (34) oraz @DarthLexus (33). W TOP 5 znalazły się także @kinoballada (30) i @1001ptsPL (23).

Natomiast w przypadku dotarcia informacji dominowały media – Gazeta Wyborcza.pl (@gazeta_wyborcza), tvn24 (@tvn24) i TVP Info (@tvp_info). Duży zasięg uzyskali także Bartosz Węglarczyk (@bweglarczyk) oraz Tygodnik WPROST (@TygodnikWPROST).


Wykres 4. Profile na Twitterze o największym dotarciu informacji na temat premiery filmu „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy” oraz liczba tweetów

 

Wśród najpopularniejszych hashtagów, nawiązujących do filmu „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy”, znalazły się także #forcefordaniel – akcja, dzięki której udało się spełnić marzenie umierającego na raka Davida. Disney wyemitował przedpremierowo VII epizod sagi. Działanie wsparli m.in. aktorzy grający w filmie, m.in. Mark Hamill, John Boyega, Daisy Ridley, Warwick Davis i Peter Mayhew. W zestawieniu hashtagów pojawiły się także #kolej i #pkp, które nawiązywały do promocji filmu na pociągach w Japonii.


Zdjęcie 1. Promocja filmu „Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy” w Japonii
Źródło: https://twitter.com/Lukasz_Malin/status/669440487586193409

 

*Dane za http://weekend.pb.pl/4391640,62596,pierwsze-reakcje-po-premierze-gwiezdnych-wojen

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

Zapoznaj się z raportami dla mediów: http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne

 

Osoba do kontaktu:
Alicja Dahlke-Jurgowiak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
adahlke@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring

 

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ