Nie chcemy już czytać o politykach?

STRONA GŁÓWNA >> >>

Nie chcemy już czytać o politykach?

Wygląda na to, że redakcje zorientowały się, jak bardzo Polacy mają dość polityków i same ograniczyły liczbę tekstów na ich temat. Z raportu „Scena Polityczna” PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wynika, że liczba publikacji zarówno o partiach, jak i ich liderach była w sierpniu najniższa od początku prowadzenia badania, a więc przynajmniej od września 2010!

Co roku dziennikarze w miesiącach wakacyjnych mniej piszą na temat działalności polityków, jednak w tym roku spadek jest znacznie głębszy. W porównaniu do poprzedniej edycji „Sceny Politycznej” medialność Platformy Obywatelskiej obniżyła się o 17 proc., natomiast Prawa i Sprawiedliwości aż o 24 proc. Co ciekawe, to najmniejsze spadki w zestawieniu. Najbardziej obniżyła się liczba publikacji na temat Solidarnej Polski (-38 proc.) i Polskiego Stronnictwa Ludowego (-37 proc.). Przeciętnie zainteresowanie partiami spadło o 26 proc.


Wykres 1. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpiły partie polityczne – sierpień 2013 r.

Podobnie było wśród liderów partii, choć tutaj średnia wyniosła -19 proc. Najmniej dotkliwy spadek dotyczył premiera (-5 proc.), o którym media informują z racji pełnionej przez niego funkcji. Na drugim biegunie znalazł się Jarosław Kaczyński. O nim pojawiło się o 39 proc. informacji mniej. Tym samym w przypadku byłego premiera dobiegła końca wyjątkowa passa, w której comiesięczna liczba materiałów na jego temat rosła nieprzerwanie od lutego.

Sukcesów medialnych nie odnosił też w ostatnim czasie Leszek Miller. Nie dość, że zainteresowanie nim zmniejszyło się w sierpniu o 36 proc., to jeszcze w kontekście 42-proc. spadku w lipcu.

Jedynie 5-proc. obniżka w przypadku premiera wiąże się z ważnymi wydarzeniami, jakie dotyczyły jego osoby w sierpniu – zwłaszcza wyborami na przewodniczącego Platformy Obywatelskiej. Wiele szumu wokół Donalda Tuska wywołała rywalizacja z Jarosławem Gowinem, który stanął do walki o przywództwo w partii rządzącej. Konserwatysta zdecydowanie przegrał to starcie, ale w trakcie kampanii media szeroko komentowały krytyczne wobec premiera wypowiedzi i działania Gowina. Kontrkandydat Tuska uruchomił między innymi witrynę internetową zmienpremiera.pl. Dotychczasowy przewodniczący z kolei przesłał list do wszystkich członków PO, w których stwierdził, że „każdy kto dzieli Platformę, szykuje zwycięstwo dzisiejszej opozycji”. Dla prasy tak ostra rywalizacja wewnątrz partii okazała się świetną pożywką i wygenerowała znaczną ilość publikacji.


Wykres 2. Ekwiwalent reklamowy dla partii politycznych – sierpień 2013 r.

Dobrej prasy nie miał ostatnio Janusz Piechociński. Wicepremier i szef PSL po raz pierwszy awansował na trzecie miejsce w rankingu najbardziej krytykowanych liderów politycznych. Uzyskał on odsetek 23 proc. publikacji o wydźwięku negatywnym w dziennikach ogólnopolskich. To wynik informacji ujawnionej przez „Super Express”, że w instytucji podległej Ministerstwu Gospodarki zatrudniona jest córka Piechocińskiego. „SE” napisał „Anna Piechocińska dostała robotę w agencji, którą kontroluje jej tatuś”. W efekcie tej publikacji już następnego dnia odeszła ona z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Wicepremierowi dostało się też za liczbę doradców, jakich zatrudnia w swoim gabinecie, czy przetarg rozpisany przez MG dotyczący prowadzenia fanpage’a na Facebooku. „Fakt” zatytułował artykuł „Piechociński zapłaci za lans w internecie”.


Wykres 3. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpił Janusz Piechociński z uwzględnieniem wydźwięku (najpopularniejsze dzienniki ogólnoinformacyjne) – sierpień 2013 r.

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 31 sierpnia 2013 roku.

*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@press-service.com.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
www.social.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
Wykres 1
png
Wykres 2
png
Wykres 3
png
PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ