Caracale w ogniu

STRONA GŁÓWNA >> >>

Caracale w ogniu

Kwiecień był miesiącem kontrowersji i wybuchów na polskiej scenie politycznej. Obóz rządzący najpierw tłumaczył się z ustaleń podkomisji smoleńskiej, a potem z wywiadu jej przewodniczącego. Wypowiedź dr. Wacława Berczyńskiego o rezygnacji rządu z Caracali wstrząsnęła politykami i napędziła lawinę podejrzeń i wzajemnych oskarżeń. Czy te wydarzenia wpłynęły na wzrost medialności partii politycznych i ich liderów, sprawdzili analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” w cyklicznym raporcie „Scena Polityczna”.

Kwiecień był miesiącem kontrowersji i wybuchów na polskiej scenie politycznej. Obóz rządzący najpierw tłumaczył się z ustaleń podkomisji smoleńskiej, a potem z wywiadu jej przewodniczącego. Wypowiedź dr. Wacława Berczyńskiego o rezygnacji rządu z Caracali wstrząsnęła politykami i napędziła lawinę podejrzeń i wzajemnych oskarżeń. Czy te wydarzenia wpłynęły na wzrost medialności partii politycznych i ich liderów, sprawdzili analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” w cyklicznym raporcie „Scena Polityczna”.

W kwietniu rozgorzały dwie medialne burze. Najpierw temperaturę podniósł raport podkomisji do sprawy ponownego badania katastrofy smoleńskiej. Informacje o rzekomej bombie termobarycznej na pokładzie tupolewa długo elektryzowały opinię publiczną.

Następnie dr Wacław Berczyński udzielił kontrowersyjnego wywiadu dla „Dziennika Gazety Prawnej”, w którym oświadczył, że przyczynił się do rezygnacji z kontraktu na zakup śmigłowców Caracal. Oba te wydarzenia odbiły się szerokim echem w mediach, ale o dziwo nie sprawiły, że liczba publikacji o partiach politycznych była wyższa niż w marcu – łącznie w kwietniu br. w mediach pojawiło się na ich temat 91,2 tys. materiałów.

O obozie rządzącym ukazało 49,5 tys. informacji. Platforma Obywatelska bezskutecznie próbowała dorównać mu kroku (17,4 tys.). Daleko w tyle pozostała też Nowoczesna (9,8 tys.). Na podium nie załapało się Polskie Stronnictwo Ludowe (8,7 tys.), Kukiz`15 (5,6 tys. ) oraz Mniejszość Niemiecka (233).


Wykres 1. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpiły partie polityczne, stowarzyszenia – kwiecień 2017 r.

 

Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” zanotowali też niewielki spadek w rankingu przekazów medialnych, w których wystąpili liderzy partii. Na czele tradycyjnie już Jarosław Kaczyński (14,9 tys.). Za nim z ponad dwa razy słabszym wynikiem Grzegorz Schetyna (6,2 tys.). Pierwszą trójkę zamyka tracący popularność Ryszard Petru (3,8 tys.). Przekaz zdominowały: TVN24, Polsat News oraz TVP Info.


Wykres 2. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpili liderzy partii politycznych, stowarzyszeń – kwiecień 2017 r.

 

Zaskakuje natomiast zestawienie social media. Wygląda na to, że w mediach społecznościowych Kaczyński znów rośnie w siłę. Od wielu miesięcy nikomu nie udało się pozbawić go pierwszego miejsca. Tak było i tym razem. Różnica polega tylko na tym, że prezes PiS podwoił swój wynik z marca. W kwietniu wspominano o nim w ponad 250 tys. doniesień.

Sukces, choć na mniejszą skalę, odniósł też Paweł Kukiz, który przez cały czas goni Kaczyńskiego i znacznie poprawił swoje notowania. Dzięki temu zachował drugie miejsce. Tuż za nim uplasował się szef PO. Choć na portalach społecznościowych o Schetynie było trochę głośniej niż zwykle, wciąż odstaje od Kaczyńskiego i Kukiza.


Wykres 3. Liczba informacji na temat liderów partii politycznych, stowarzyszeń w social media – kwiecień 2017

 

Ekwiwalent reklamowy PiS wyniósł w kwietniu 563 568 815 zł. To o 235 mln zł mniej niż jeszcze w ubiegłym miesiącu.

Pełna wersja raportu „Scena Polityczna”

Pozostałe raporty dla mediów

 

Osoba do kontaktu:

 
Katarzyna Popławska
kierownik działu marketingu i PR
mobile: +48 697 410 680
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
kpoplawska@psmm.pl

 
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring

 

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ