200 proc. normy – media o polityce

STRONA GŁÓWNA >> >>

200 proc. normy – media o polityce

Liczba publikacji na temat wydarzeń politycznych osiągnęła rekordowy wynik – 31,5 tys. materiałów. To wzrost o prawie 100 proc. w stosunku do ubiegłego miesiąca – wynika z raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Tak duża popularność partii politycznych była związana głównie z wyborami parlamentarnymi i ofensywą medialną ugrupowań. Pierwsze miejsce w klasyfikacji pod względem liczby przekazów prasowych zajęło Prawo i Sprawiedliwość. W ciągu miesiąca pojawiło się 9,3 tys. tekstów. Oznacza to średnio 301 materiałów każdego dnia i wzrost o 47 proc. PiS wyraźnie wyprzedziło Platformę Obywatelską, o której w październiku ukazało się 8,3 tys. doniesień. Na dalszych miejscach uplasowały się: PSL (4,2 tys.), Zjednoczona Lewica (2,7 tys. ), Nowoczesna (2 tys.), Kukiz’15 (2 tys.), Korwin (1,8 tys.) i Razem (1,2 tys.).


Wykres 1. Liczba przekazów prasowych, w których wystąpiły partie polityczne – październik 2015

 

Jednak zdecydowanie największy skok medialności odnotowała partia Razem – wzrost o 229 proc., Nowoczesna – o 201 proc. i KORWiN – o 184 proc.

Cisza wyborcza

Analizując rozkład publikacji w czasie, można zaobserwować ciszę wyborczą – wyraźny spadek w dniach 24 i 25 października. Na wykresie widoczne jest także zwycięstwo Prawa i Sprawiedliwości. Od 26 października partia utrzymuje znaczącą przewagę nad pozostałymi ugrupowaniami.

Na temat PiS najczęściej pisały „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” i „Dziennik Polski”. Natomiast PO dominowało w tytułach „Dziennik Polski”, „Polska – Dziennik Łódzki” i „Polska – Głos Wielkopolski”. Dziennikarze redakcji „Echo Dnia” poruszali głównie tematykę PSL, Kukiz’15, Zjednoczonej Lewicy i Nowoczesnej.


Wykres 2. Zmiany w czasie ukazywania się przekazów prasowych na temat partii politycznych – październik 2015

 

Aktualna partia rządząca wygrała z ugrupowaniem Ewy Kopacz także pod względem ekwiwalentu reklamowego – 169,8 mln złotych do 136,9 mln złotych oraz w zestawieniu liczby przekazów prasowych, w których partie polityczne obecne były na pierwszych stronach tytułów prasowych. Na temat prawicy pojawiło się na jedynkach o prawie 500 wzmianek więcej niż o PO.

Barbara Nowacka nr 1!

W październiku diametralne zmienił się obraz medialności liderów partii politycznych. Najwięcej publikacji dotyczyło Barbary Nowackiej. Przedstawicielka Zjednoczonej Lewicy uzyskała wynik 4,8 tys. doniesień medialnych. Wyprzedziła Ewę Kopacz (2,9 tys. materiałów), Jarosława Kaczyńskiego (2,8 tys.). Tuż za podium uplasowali się Ryszard Petru (1,5 tys.), Paweł Kukiz (0,9 tys.) i Janusz Piechociński (0,5 tys.).


Wykres 3. Liczba przekazów prasowych, w których wystąpili liderzy partii politycznych – październik 2015

 

Wśród liderów partii politycznych najbardziej krytykowanym okazał się Janusz Piechociński*. Tym razem odsetek negatywnych materiałów na jego temat wyniósł 31 proc. Lider PSL wyprzedził Ewę Kopacz (29 proc.) i Janusza Korwin-Mikkego (16 proc.). Z kolei w pozytywnym świetle publikacje przedstawiały głównie Adriana Zandberga. W październiku 31 proc. artykułów dotyczących przywódcy partii Razem miało korzystny wpływ na jego wizerunek.

 

* Badanie wydźwięku artykułów prasowych w dziennikach ogólnopolskich dotyczy następujących tytułów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express” oraz „Gazeta Polska Codziennie”

 
Raport „Scena Polityczna”, październik 2015 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

Zapoznaj się z innymi raportami dla mediów: http://psmm.pl/pl/raporty-specjalne

 

Osoba do kontaktu:
Alicja Dahlke-Jurgowiak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
adahlke@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring

 

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ