Zwycięzcy rankingu Top Marka 2017

STRONA GŁÓWNA >> >>

Zwycięzcy rankingu Top Marka 2017

Jubileuszowa, dziesiąta edycja prestiżowego badania „Top Marka”, będącego wspólnym projektem magazynu „Press” oraz agencji informacyjnej „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, wyłoniła najczęściej i najlepiej opisywane brandy w prasie, najpopularniejsze marki w internecie oraz mediach społecznościowych. To największa na polskim rynku analiza wizerunku marek.

 

Badaniem objęto materiały prasowe i internetowe opublikowane w okresie od 1 lipca 2016 roku do 30 czerwca 2017 roku – łącznie 32 mln. Informacje poddane analizie dotyczyły najpopularniejszych marek z 11 branż, które najczęściej występowały w prasie: motoryzacji, energetyki, telewizji, bankowości, stacji paliw, telekomunikacji, ubezpieczeń, sieci handlowych, radia, artykułów spożywczych i farmacji. Łącznie w raporcie opisano 117 brandów.

Dziennikarze prasowi najwięcej uwagi poświęcili branży motoryzacyjnej. Liderem został Volkswagen, za nim uplasował się Mercedes. Podium zamknął Ford, pokonując Fiata i BMW. Wyniku 14,8 tys. publikacji, osiągniętego przez zwycięzcę, nie udało się pobić żadnej innej marce w rankingu. Mercedes natomiast odnotował największą liczbę publikacji pozytywnych i najmniejszą negatywnych. Volkswagen i Mercedes zachowały podobną kolejność również w internecie, a na 3. miejsce awansowało BMW, które utrzymało pozycję lidera w mediach społecznościowych z poprzedniego roku, wyprzedzając Audi i Volkswagena.

W branży energetycznej układ miejsc na podium pozostał taki sam jak w ubiegłorocznym podsumowaniu. Zwyciężyło PGE. Marka nie oddała prowadzenia również w internecie i social media. Drugie miejsce zajął Tauron Polska Energia – najbardziej pozytywny brand energetyki w prasie w tegorocznym zestawieniu, który wyprzedził Energę. W finałowej piątce znalazły się również Enea i EDFÉlectricité de France. O ile w internecie układ brandów był taki sam, to w mediach społecznościowych na 3. pozycji znalazło się PGNiG.

– W wielu branżach najczęściej przywoływanymi w mediach markami są te sponsorujące sport. Dla niektórych brandów sponsoring zawodników, drużyn, wydarzeń czy obiektów jest wręcz podstawą budowania wizerunku. Dotyczy to zwłaszcza energetyki, stacji paliw, ubezpieczeń, artykułów spożywczych, telekomunikacji czy farmacji – komentuje wyniki raportu Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Skutecznie przyciągały uwagę mediów także marki telewizyjne. Jak co roku, począwszy od pierwszej edycji raportu, w prasie zwyciężyła stacja TVN przed Polsatem, TVP1, Polsat Sport i TVN24. W internecie największą popularnością cieszył się kanał informacyjny TVN24. Przywoływano go dwukrotnie częściej niż drugi TVN. Na 3. miejscu znalazło się TVP Info, a za nim Polsat i TVP2. Znacznie większą, bo prawie czterokrotną przewagę w liczbie publikacji TVN osiągnął nad Polsatem w mediach społecznościowych.

W rankingu marek branży bankowej niezmiennie zwyciężył PKO Bank Polski, wyprzedzając Bank Pekao oraz Bank Zachodni WBK, który tradycyjnie zdobył najwięcej punktów za wydźwięk materiałów. W Top 5 znalazły się również mBank oraz Alior Bank. PKO BP uzyskał dwukrotnie wyższą liczbę wzmianek w internecie niż pozostałe podmioty i był najpopularniejszy w social media, pokonując niewystępujące w finałowych piątkach ani w prasie, ani w internecie – Bank BPH i BNP Paribas.

Kolejność marek w piątej pod względem popularności w prasie branży – stacje paliw – była taka jak w zeszłym roku: Orlen, Lotos, Shell, BP, Statoil. Podobnie w internecie, z tą różnicą, że BP wyprzedziło markę Shell. Orlen poważnie zdystansował konkurencję pod względem liczby publikacji, co najwyraźniej uwidoczniło się w social media. Marka zdobyła ponadto największą liczbę punktów w całym rankingu – 130.

Niespodzianek dostarczyła telekomunikacja. Ubiegłorocznego tryumfatora – Orange – 33 punktami pokonał Plus. T-Mobile, lider sprzed dwóch lat spadł na 3. pozycję. Stawkę zamknęły Play, mający największą liczbę punktów w branży za wydźwięk oraz Netia. W internecie marki zachowały taki sam układ, natomiast w mediach społecznościowych najpopularniejszy był Orange przed T-Mobile, Play, Plus i Heyah.

Zdecydowanym liderem zestawienia marek ubezpieczeniowych w prasie zostało PZU. Marka uzyskała ponad dwukrotnie większą liczbę punktów niż plasująca się za nią Ergo Hestia. Na 3. miejscu znalazła się Aviva, a za nią Allianz i Generali. PZU zdominowało również przekaz w internecie, wyprzedzając Ergo Hestię, Allianz, Avivę i Nationale Nederlanden. W social media na 5. miejscu znalazła się Axa.

W branży sieci handlowych po raz piąty z rzędu najczęściej i najlepiej opisywanym brandem okazała się Biedronka. W uzyskanej przez nią liczbie punktów prawie połowę stanowiły noty za zasięg publikacji. Na drugim miejscu znalazło się Tesco, które wyprzedziło markę Lidl zaledwie dwoma punktami, a Carrefour – trzema. Ranking sektora zamknął Auchan. Do poważnych przetasowań doszło w social media. Ubiegłoroczny niekwestionowany lider – Tesco – ustąpił miejsca Biedronce i znalazł się na 3. miejscu, pokonany również przez Lidla. Taka sama reguła obowiązywała w internecie.

RMF FM po raz kolejny zaprezentowało się jako najbardziej medialna marka wśród rozgłośni radiowych. Otrzymało najwięcej punktów za liczbę i wydźwięk publikacji. Pod względem zasięgu materiałów najlepsze było Radio Zet, które zajęło 2. pozycję, przegrywając z liderem tylko 3 punktami. Kolejne miejsca należały do Radia Maryja, Trójki i Tok FM. W internecie RMF FM miało ponad dwukrotną przewagę w liczbie publikacji nad Radiem Zet. W mediach społecznościowych czołowe miejsca zajmują rozgłośnie newsowe – RMF FM, Radio Zet i Tok FM. Do zestawienia trafiły też stacje muzyczne: RMF Maxxx oraz Radio Eska.

W branży artykułów spożywczych zwyciężyła Coca-Cola, wyprzedzając E. Wedel, Nestlé, Red Bull i Indykpol. W internecie najpopularniejszy był Red Bull, który wyprzedził Coca-Colę i Indykpol. Zaskoczenie przyniosło zestawienie marek najczęściej wzmiankowanych w mediach społecznościowych. Pierwsze 3 miejsca zajmują brandy, które nie pojawiły się w rankingu najpopularniejszych marek w prasie i internecie: Żywiec, Tymbark i Pepsi.

W tegorocznym rankingu „Top Marka” znalazła się również debiutująca w poprzednim zestawieniu farmacja. Lider branży – Polpharma – w prasie wykazała przede wszystkim przewagę w liczbie publikacji i zasięgu, pokonując drugi Polfarmex i trzeci Biofarm. W finałowej piątce znalazły się również Bayer i GSK. Identyczna kolejność obowiązywała w internecie, natomiast w social media Polpharmę wyprzedził Bayer. Na kolejnych pozycjach znalazły się GSK, Herbapol i Sanofi.

Jubileuszowe wydanie raportu „Top Marka” stało się okazją do podsumowań wyników minionej dekady. W ramach badania przeanalizowano dotychczas ponad 2,2 mln materiałów prasowych, w których informowano o branych pod uwagę markach. Wzmianek o analizowanych brandach poszukiwano w 5,2 mln materiałów online (od 2013 roku) oraz 25,6 mln postów w social media (od 2015 roku). Top Markami 10-lecia zostały PKO Bank Polski i TVN, a najbardziej pozytywną marką – Bank Zachodni WBK. Analizie poddano 14 branż: bankowość, energetyka, farmacja, branża IT, kosmetyki, motoryzacja, radio, sieci handlowe, artykuły spożywcze, stacje paliwowe, telefony GSM, telekomunikacja, telewizja, ubezpieczenia. W wynikach badania pojawiło się 119 marek, a 18 brandów: Bank Pekao, Biedronka, Bank Zachodni WBK, Carrefour, Coca-Cola, Ford, Generali, Mercedes, Nestle, Orange, PKO Bank Polski, Polsat, PZU, Radio Zet, RMF FM, Tesco, Tok FM, TVN znalazło się w każdym z dziesięciu raportów.

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Magazyn Press wyrażają zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełne nazwy firm: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i Miesięcznik Press).

 

Osoby do kontaktu:

Marcin Szczupak
kierownik działu raportów medialnych
mobile: +48 507 155 999
tel. +48 61 66 26 005 wew. 121
mszczupak@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring

 
Agnieszka Olbrot
redaktor prowadząca „Top Marka 2017”
tel. kom. +48 607 988 291

Redakcja magazynu PRESS
60-325 Poznań, ul. Trybunalska 3
www.press.pl

 

Dodatki archiwalne: www.topmarka.press.pl

Informacja prasowa
doc
Logo Top Marka 2017
jpg
Infografika - 10 lat Top Marki
png
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ