Znamy wizerunkowych liderów branż
Najaktywniejsze sektory i najbardziej medialne brandy wyłoniono w rankingu Top Marka 2014. Miesięcznik „Press” i PRESS-SERVICE Monitoring Mediów przygotowały VII edycję prestiżowego badania podsumowującego obecność marek w prasie. Po raz drugi w zestawieniu uwzględniono również popularność brandów w Internecie.
W tegorocznym badaniu analizą objęto ponad 315 tys. publikacji prasowych oraz prawie 1,2 mln materiałów z Internetu, które ukazały się od 1 lipca 2013 roku do 30 czerwca 2014 roku. W badaniu uwzględniono teksty na temat 100 marek z najczęściej opisywanych branż: motoryzacja, energetyka, telewizja, stacje paliw, banki, telekomunikacja, sieci handlowe, ubezpieczenia, radio i artykuły spożywcze.
Wzorem poprzednich edycji badania największym zainteresowaniem mediów cieszyła się branża motoryzacyjna. Pierwszą pozycję w rankingu sektora zajął Volkswagen. Na temat tej marki odnotowano w prasie 16,8 tys. publikacji. O ile jest to wynik o 0,5 tys. materiałów wyższy niż w poprzedniej edycji badania, o tyle w Internecie w analizowanym okresie Volkswagen pojawiał się blisko 5 razy częściej, osiągając pułap 62,9 tys. informacji. Jak podkreśla Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, marka Volkswagen zgromadziła nie tylko najwięcej wzmianek prasowych, ale też najwięcej takich, które miały pozytywny wpływ na wizerunek brandu – na 14,2 tys. publikacji neutralnych przypadło 2,5 tys. pozytywnych. Drugą lokatę w obu rodzajach mediów zajął Mercedes, a Ford zamknął podium.
Po raz piąty z kolei wizerunkowym liderem w branży energetycznej zostało PGE (99 punktów). Marka otrzymała najlepszy w sektorze wynik za liczbę informacji i ich zasięg oraz drugi (ex aequo z Eneą) za wydźwięk publikacji. Najwięcej punktów za wydźwięk uzyskał Tauron Polska Energia, który w podsumowaniu zajął drugie miejsce przed Energą.
Telewizja okazała się kolejną najczęściej opisywaną branżą w prasie. Pierwszego miejsca i tym razem nie oddał TVN. Wszystkie pozostałe marki ze zwycięskiej piątki, czyli – w kolejności od miejsca drugiego – Polsat, TVP 1, TVP 2 i TVN 24 zdobyły jednak więcej punktów za wydźwięk publikacji niż lider branży.
Na miejscu czwartym, po raz pierwszy wśród najczęściej opisywanych w prasie branż, pojawiły się stacje paliw, pośród których wizerunkowym liderem okazał się Orlen. Oczko niżej znalazł się Lotos, a za nim Shell.
Pierwszą piątkę branż cieszących się największym zainteresowaniem dziennikarzy prasowych zamykają banki. Liderem zestawienia okazał się PKO Bank Polski (82 punkty) przed Bankiem Zachodnim WBK Grupą Santander (75 punktów) i Bankiem Pekao (53 punkty).
Liderem telekomunikacji w bieżącej edycji badania został T-Mobile, który przekroczył granicę 100 punktów, zyskując aż 46 za liczbę materiałów. Drugie miejsce w branży zajął Orange, a trzecie Plus. Wśród sieci handlowych na miejscu pierwszym utrzymała się Biedronka, która podobnie jak w poprzednim badaniu wyprzedziła Tesco. Podium zamknął Carrefour. Ubezpieczenia zdominowane zostały w prasie przez PZU, który zdobył ponad dwa razy więcej punktów niż drugi Allianz. Aviva ustąpiła Allianz tylko dwoma punktami.
Wśród marek radiowych na pierwsze miejsce powrócił RMF FM, który w poprzedniej edycji Top Marki oddał prym radiowej Trójce. Krakowska stacja w ogólnej klasyfikacji pokonała Radio Zet aż 13 punktami. Uzyskała wprawdzie najlepszy wynik za liczbę i zasięg materiałów, lecz to Zetka zdobyła najwyższą ocenę za wydźwięk informacji. Program III Polskiego Radia tym razem na miejscu trzecim.
Zestawienie najbardziej medialnych branż zamykają brandy spożywcze, na czele z marką Red Bull, która wyprzedziła Coca-Colę i Nestlé.
Liderzy okazali się najmocniejsi zarówno w prasie, jak i w Internecie. Tylko TVN nie potwierdził swojej wizerunkowej dominacji w sieci, gdzie silniejszy był TVN 24.
Poddane analizie publikacje zostały wyselekcjonowane na podstawie monitoringu ponad tysiąca tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Pod uwagę wzięto ogólnopolskie dzienniki i tygodniki opinii, tytuły ekonomiczne, specjalistyczne (branżowe), magazyny lifestylowe kierowane do kobiet i mężczyzn oraz tabloidy. W Internecie podstawą badania był monitoring prawie 5 milionów źródeł.
Top Marka 2014 oraz dodatki archiwalne: www.topmarka.press.pl
Osoby do kontaktu:
Marlena Sosnowska
rzecznik prasowy, menedżer ds. PR
tel. kom. +48 697 410 980
msosnowska@psmm.pl
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sp. z o.o.
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
Agnieszka Olbrot
redaktor prowadząca „Top Marka 2014”
tel. kom. +48 607 988 291
press@press.pl
Redakcja miesięcznika PRESS
60-325 Poznań, ul. Trybunalska 3
www.press.pl
PLIKI DO POBRANIA
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ