WMR rośnie po raz drugi z rzędu

STRONA GŁÓWNA >> >>

WMR rośnie po raz drugi z rzędu

Wartość wskaźnika medialności recesji zwiększyła się w sierpniu o 2 proc. – do 316 punktów – podał w najnowszym odczycie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. To drugi z kolei wzrost WMR.

Przed miesiącem wskaźnik urósł o 9 proc. W dalszym ciągu jednak jego wartość pozostaje na poziomie interpretowanym jako spokój. Umiarkowane podejście mediów do kwestii związanych z kryzysem jest efektem dobrych informacji płynących z rynków. Od kilku miesięcy dane makroekonomiczne dla większości mających najbardziej znaczące problemy państw, poprawiają się. Skutkiem tego jest duża liczba publikacji o wydźwięku pozytywnym. Rośnie jednak zróżnicowanie opinii analityków, a co za tym idzie i tych prezentowanych przez media. Część ekspertów uważa, że mamy do czynienia jedynie z krótkotrwałą poprawą, natomiast analizy długoterminowe w dalszym ciągu pokazują bardzo poważne zagrożenia.

Początek miesiąca wiązał się z optymistycznymi wynikami z amerykańskiego rynku motoryzacyjnego. Firma konsultingowa LMC Automotive podała, że sprzedaż samochodów rok do roku wzrosła tam aż o 14 proc. i osiągnęła w końcu poziom sprzed początku kryzysu. Pozytywne wieści zza oceanu studził jednak David Levy z Jerome Levy Forecating Center. Twierdzi on bowiem, że gospodarka USA „raczej prędzej niż później” ponownie wejdzie w recesję, ponieważ relacja zadłużenia do dochodu gospodarstw domowych ciągle przekracza 100 proc. Jego zdaniem, prawdopodobna wówczas jest deflacja i scenariusz podobny do tego z Japonii. Deflacji obawia się także Charles Nenner – analityk, który trafnie przewidział kryzys z 2008 roku. Tym razem również publicznie podzielił się swoją opinią.

W sierpniu ogłoszono, że indeks PMI w Japonii przekroczył kluczową wartość 50 punktów, co jest oznaką pozytywnych nastrojów gospodarczych. W związku z tym media szumnie obwieściły „Koniec recesji w Japonii”. Takim tytułem w sierpniu opatrzono aż dziesięć artykułów w polskich środkach masowego przekazu.

Jeszcze większa liczba tekstów nawiązywała do danych Capital Economics, które informowały, że stopniowo polepsza się sytuacja gospodarcza Włoch. Analitycy przewidują, że trend będzie kontynuowany w najbliższych miesiącach, ale w długim terminie perspektywie dla włoskiej gospodarki szkodzą słabe fundamenty. Między innymi problemy na rynku pracy będą hamulcem dla przyrostu konsumpcji.

Polskie media szeroko cytowały artykuł niemieckiego „Sueddeutsche Zeitung”, w którym pokuszono się o prognozę, jakoby w przyszłym roku istniała nadzieja na wzrost gospodarczy w strefie euro. PKB eurolandu kurczyło się przez sześć ostatnich kwartałów z rzędu i była to najdłuższa recesja w powojennej historii Europy.

Krzysztof Kolany w swojej analizie na łamach serwisu bankier.pl napisał, że „kryzys finansowy wciąż trwa, choć politycy, bankierzy i media głównego nurtu usiłują nam wmówić, że jest inaczej”. Jego zdaniem problemy, jakie były przyczyną zapaści, nie zostały zlikwidowane, a wręcz umocnione i „każdego miesiąca budują bazę pod ostateczny i jeszcze bardziej destrukcyjny kolaps obecnego systemu”.

Opinie na temat kryzysu i interpretacje danych dotyczących gospodarek stają się coraz bardziej zróżnicowane. Obecnie jednak media są bardzo dalekie od sposobu przekazywania informacji na ten temat z 2008, 2009 czy 2011 roku.

O WMR

Specyfika mediów sprawia, że częstotliwość występowania słowa „recesja” w środkach masowego przekazu ma związek z aktualną sytuacją gospodarczą. Potwierdzają to długoletnie obserwacje zachowania się tego indeksu. Media wielokrotnie stosują słowo „recesja” przy okazji opisu niekorzystnych wydarzeń ekonomicznych, nawet jeżeli spadek gospodarczy nie występuje, ani nie jest prognozowany. Tym samym wzrost WMR oznacza nie tyle nadchodzącą recesję, co pogorszenie się klimatu wokół gospodarki. Medialne występowanie „recesji” ma także związek z opisem wydarzeń zagranicznych, które rykoszetem wpływają na sytuację otoczenia makroekonomicznego. Niewątpliwą zaletą wskaźnika jest odzwierciedlenie w jednym indeksie ogromnej liczby czynników decydujących o nastrojach rynkowych.

Inspirację dla WMR opracowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” stanowił R-word index, publikowany przez „The Economist”. Brytyjski tygodnik kwartalnie zlicza liczbę tekstów w „Financial Times” i „Wall Street Journal”, w których pojawia się słowo „recession”. R-word index bardzo szybko i wyraźnie wskazał na nadciągającą recesję w Stanach Zjednoczonych w 1990 i 2007 roku.

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@press-service.com.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
www.social.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Wskaźnik medialności recesji, sierpień 2013
jpg
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ