WMR notuje historyczne minimum

STRONA GŁÓWNA >> >>

WMR notuje historyczne minimum

Na poziomie 185 punktów zatrzymał się wskaźnik medialności recesji w listopadzie. To najniższa wartość, jaką kiedykolwiek odnotowali analitycy. Dane z pierwszej połowy grudnia sugerują, że w bieżącym miesiącu możliwy jest dalszy spadek – poinformował „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

185 punktów WMR osiągnął także w kwietniu 2011 roku, niedługo przed krachem spowodowanym obniżeniem ratingu USA przez S&P. Dziś, przeszło dwa lata po tych wydarzeniach, wrócił on do tego samego poziomu. WMR obniżył się względem poprzedniego odczytu o 12 proc. Wartość wskaźnika odpowiadała w listopadzie 1,9 tys. publikacjom dotyczącym recesji. Jeszcze w sierpniu – od kiedy WMR systematycznie spada – było to 2,5 tys. materiałów miesięcznie.

W trendzie spadkowym znajduje się obecnie zarówno wykres średniej kroczącej trzymiesięcznej, jak i dwunastomiesięcznej.

Informacje w minionym miesiącu koncentrowały się na sytuacji gospodarczej Stanów Zjednoczonych i Grecji, a także Szwecji. Ostatni z krajów – według najnowszych danych – wszedł w stan recesji. To już drugie załamanie gospodarcze w Szwecji w ciągu ostatnich czterech lat. Dziennikarze alarmowali też o prognozach analityków w sprawie sytuacji gospodarczej USA. Według części z nich największa gospodarka świata jest bliska recesji, pomimo pozytywnych danych publikowanych przez administrację. Wpływ na to może mieć odejście od polityki luzowania ilościowego.

Komentarz eksperta

dr Marcin Jałowiecki

Wyższa Szkoła Bankowa w Chorzowie

W mojej ocenie WMR obrazuje prawidłowość, która jest widoczna od drugiej połowy 2013 roku. W Polsce obserwujemy ostatnio pozytywne ruchy wskaźników makroekonomicznych w stosunku do innych krajów UE, poza wysokim bezrobociem, które również minimalnie spada r/r. Informacje, takie jak wzrosty wskaźników PMI, niska inflacja, wzrost konsumpcji oraz produkcji świadczą o dobrych wynikach gospodarki. Wpływ na pozytywne dane w Polsce ma również gospodarka globalna, która poprawia swoje wyniki. Zwyżka wskaźników PMI w Niemczech spowodowała w ostatnim okresie znaczący wzrost eksportu w naszym kraju, gdzie na szczęście utrzymuje się wysoka konsumpcja, która napędza gospodarkę.

Nastroje konsumentów są w ostatnim okresie tego roku bardzo pozytywne, co sprzyja poprawie koniunktury. Ocena polskiej gospodarki przez międzynarodowe instytucje, takie jak Bank Światowy czy firmy ratingowe utwierdza w przekonaniu o poprawie koniunktury i wychodzeniu z recesji. Również przedsiębiorcy, pierwszy raz od upadku banku Lehman Brothers, optymistycznie podchodzą do dalszego zatrudniania i dokonywania zakupów. Firmy nie tylko chcą kupować nowe urządzenia i maszyny, ale zwracają uwagę także na zwiększanie zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że mimo korzystnych wyników krótkookresowych nasza gospodarka jest pod wpływem trendów globalnych.

 

O WMR

Specyfika mediów sprawia, że częstotliwość występowania słowa „recesja” w środkach masowego przekazu ma związek z aktualną sytuacją gospodarczą. Potwierdzają to długoletnie obserwacje zachowania się tego indeksu. Media wielokrotnie stosują słowo „recesja” przy okazji opisu niekorzystnych wydarzeń ekonomicznych, nawet jeżeli spadek gospodarczy nie występuje, ani nie jest prognozowany. Tym samym wzrost WMR oznacza nie tyle nadchodzącą recesję, co pogorszenie się klimatu wokół gospodarki. Medialne występowanie „recesji” ma także związek z opisem wydarzeń zagranicznych, które rykoszetem wpływają na sytuację otoczenia makroekonomicznego. Niewątpliwą zaletą wskaźnika jest odzwierciedlenie w jednym indeksie ogromnej liczby czynników decydujących o nastrojach rynkowych.

Inspirację dla WMR opracowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” stanowił R-word index, publikowany przez „The Economist”. Brytyjski tygodnik kwartalnie zlicza liczbę tekstów w „Financial Times” i „Wall Street Journal”, w których pojawia się słowo „recession”. R-word index bardzo szybko i wyraźnie wskazał na nadciągającą recesję w Stanach Zjednoczonych w 1990 i 2007 roku.

 

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
social.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Wykres
jpg
PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ