Rekordowa medialność Platformy Obywatelskiej

STRONA GŁÓWNA >> >>

Rekordowa medialność Platformy Obywatelskiej

Liczba publikacji o rządzącej partii wzrosła we wrześniu do poziomu notowanego jedynie w okresie bliskim wyborom parlamentarnym. Według najświeższego badania „Scena Polityczna” przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” w minionym miesiącu o Platformie ukazało się 5,3 tys. publikacji.

O 93 proc. więcej niż poprzednio i jednocześnie najwięcej od niemal trzech lat.

Skąd takie zainteresowanie PO? Wynikało ono przede wszystkim z odejścia Donalda Tuska z krajowej polityki i powołania nowego rządu Ewy Kopacz. Duża część publikacji medialnych odnosiła się do spekulacji na temat nazwisk nowych ministrów. Większość z nich dotyczyła Ministerstwa Spraw Zagranicznych i powrotu Grzegorza Schetyny do rządu, a także powołania do niego Cezarego Grabarczyka w roli ministra sprawiedliwości.


Wykres 1. Liczba przekazów prasowych, w których wystąpiły partie polityczne – wrzesień 2014 r.

Piki na wykresie czasowym widoczne są przede wszystkim 1 września, gdy dziennikarze interesowali się głównie wyborem Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej, ale także 15 i 22 września. Pierwszego z tych dni prezydent desygnował Ewę Kopacz na premiera, natomiast drugiego – powołał rząd. Sejm udzielił wotum zaufania już 1 października, a więc poza zakresem badania. Platforma przyćmiła pozostałe partie parlamentarne. Przewaga nad PiS przekroczyła nienotowane do tej pory 1,5 tys. publikacji. Warto przypomnieć, że przed miesiącem to Prawo i Sprawiedliwość prowadziło w zestawieniu najbardziej medialnych ugrupowań.

Wspomniana przewaga wystąpiła pomimo faktu, że największa partia opozycyjna również uzyskała pokaźny wzrost liczby publikacji (wyniósł on 31 proc.). We wrześniu zainteresowanie mediów krajową polityką w ogóle się wzmogło. Liczba informacji o partiach podniosła się o 57 proc., natomiast o ich liderach – o przeszło 60 proc. Wśród ugrupowań – wszystkie uzyskały wzrost. Najwyższy należał do PO, a najniższy do Solidarnej Polski (11 proc.). Liczba materiałów o SLD zwiększyła się o 42 proc., o PSL – o 80 proc., natomiast o Twoim Ruchu – o 27 proc.

Niebotyczne zmiany miały miejsce w wynikach medialnych liderów partii parlamentarnych. O Tusku ukazało się w zeszłym miesiącu niemal dwukrotnie więcej tekstów. W tym czasie Kaczyński zyskał 37 proc. Wśród przywódców politycznych nie obyło się bez spadków: -1 proc. odnotował Leszek Miller, a aż -40 proc. Zbigniew Ziobro. Najbardziej krytykowanym z nich był Janusz Palikot. 13 proc. publikacji w dziennikach ogólnopolskich na jego temat miało wydźwięk negatywny. Szef Twojego Ruchu wyprzedził Tuska, wobec którego krytyczne było 10 proc. publikacji oraz Zbigniewa Ziobro (6 proc.).

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Od stycznia 2014 roku zawiera on analizę obecności polityków w social media.

 

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ