Politycy zwiększają obecność w social media

STRONA GŁÓWNA >> >>

Politycy zwiększają obecność w social media

Z każdą kolejną kampanią wyborczą, coraz wyraźniej widać rosnące znaczenie social media. Liderzy partii politycznych intensyfikują obecność w serwisach społecznościowych, chcąc dotrzeć do tego elektoratu, który stroni od telewizji, prasy i tradycyjnej publicystyki.

Liczby w raporcie „Scena Polityczna” wydanym przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” pokazują, że w marcu politycy zwiększyli tam aktywność o ponad 13 proc.

Badanie odnosi się do publicznych postów w języku polskim, jakie ukazały się na Facebooku, Twitterze lub YouTube. Łącznie o poddanych analizie liderach partii wystąpiło w samym marcu 44 tys. takich wpisów, w porównaniu do 39 tys. w lutym i 26 tys. w styczniu. Wyraźny jest zatem trend wzrostowy związany ze stopniowo rozkręcającą się kampanią.


Wykres 1. Liczba publikacji w mediach społecznościowych, w których wystąpili liderzy partii politycznych – marzec 2014 r.

Proporcje częstotliwości występowania w social media różnią się od wyników, jakie politycy osiągają w mediach tradycyjnych. Prowadzi Donald Tusk, ale jego przewaga na portalach społecznościowych jest nieco słabsza. Na drugim miejscu znalazł się Kaczyński. W prasie uzyskał on ponad dwukrotnie więcej publikacji prasowych niż trzeci Palikot, podczas gdy w social media Palikot odnotował niemal identyczną liczbę postów. Świadczy to o odmiennej strategii ich sztabów wyborczych. Z kolei Janusz Piechociński znalazł się za plecami Leszka Millera. Obaj politycy, a także Zbigniew Ziobro, bardziej odstawali od czołowej trójki niż w prasie.

Warto uświadomić sobie, że wynik Donalda Tuska oznacza średnio 636 publicznych (skierowane szerzej niż tylko do znajomych) postów w języku polskim każdego dnia. Większa część z nich nie pochodzi oczywiście od sztabów wyborczych, dlatego nie jest możliwe zarządzanie nimi bez użycia profesjonalnych narzędzi monitoringu mediów, które stosuje się dziś w toku kampanii.

Raport „Scena Polityczna” wykazał również, że najbardziej medialną partią w prasie była Platforma Obywatelska. Wyprzedziła ona PiS po trzech miesiącach jego prowadzenia. PO osiągnęła w marcu wzrost na poziomie niemal 30 proc., podczas gdy o Prawie i Sprawiedliwości pisało się o 3 proc. częściej. Wyniki te wiążą się także z sytuacją na Ukrainie, przy okazji której politycy partii rządzącej byli w polskich mediach bardzo aktywni.

Trzeci w rankingu partii Sojusz Lewicy Demokratycznej odnotował spadek medialności w prasie o 4 proc. Na czwartym miejscu znalazło się PSL (+6 proc.), a dalej Twój Ruch (+3 proc.) i Solidarna Polska (-0,4 proc.).

Wśród liderów partii relatywnie najbardziej zyskał Janusz Piechociński (+45 proc.). Ten wynik w połączeniu ze spadkiem medialności o 35 proc. Leszka Millera, pozwolił szefowi Ludowców na awans na czwartą pozycję. Duży wzrost zanotował także Janusz Palikot (+27 proc.). Liderem zestawienia pozostał Donald Tusk (+14 proc.), który w dalszym ciągu mocno dystansuje Jarosława Kaczyńskiego (+10 proc.).

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Od stycznia 2014 roku zawiera on analizę obecności polityków w social media.

 

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ