Politycy opanowali social media

STRONA GŁÓWNA >> >>

Politycy opanowali social media

Z najnowszego raportu „Scena Polityczna” poszerzonego o badanie mediów społecznościowych wynika, że obecność polityków na Facebooku, Twitterze i YouTubie przybrała ogromne rozmiary. Analiza „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wykazała, że w styczniu Donald Tusk wystąpił tam ponad 10 tys. razy, a Jarosław Kaczyński przeszło 6 tys. razy.

Kolejność najczęściej występujących w social media polityków jest podobna, jak w klasyfikacji ich medialności. Warto jednak zaznaczyć, że dane zawarte w raporcie dotyczą jedynie publicznych wpisów w języku polskim, a nie postów, które udostępniane są tylko znajomym. Skala rzeczywistej obecności polityków w tych miejscach jest więc jeszcze większa.


Wykres 1. Liczba publikacji w mediach społecznościowych, w których wystąpili liderzy partii politycznych – styczeń 2014 r.

Inne są natomiast proporcje. Tusk w mediach społecznościowych ma mniejszą przewagę ilościową nad Jarosławem Kaczyńskim niż w prasie. Z kolei trzeci Janusz Palikot zdecydowanie wyraźniej wyprzedza czwartego Leszka Millera. W klasyfikacji medialności obu polityków dzieli zaledwie jedna publikacja.

W styczniu wśród partii politycznych na prowadzeniu utrzymało się Prawo i Sprawiedliwość, które po raz drugi z rzędu wyprzedziło Platformę Obywatelską. Obie partie osiągnęły wzrost liczby publikacji względem grudnia. W przypadku PO był on śladowy (0,78 proc.), natomiast PiS umocniło się na prowadzeniu (2,37 proc.). Łącznie o pierwszym w klasyfikacji ugrupowaniu pojawiło się 3,4 tys. publikacji, czyli o 0,3 tys. więcej niż na temat wicelidera. Pozostałe partie w dalszym ciągu muszą zadowolić się znacznie mniejszą obecnością w prasie. SLD odnotował 1,9 tys. publikacji, PSL 1,3 tys., Twój Ruch 0,7 tys., natomiast Solidarna Polska 0,6 tys.

Co ciekawe, wszystkie partie uzyskały w styczniu większy lub mniejszy wzrost. Pod tym względem ubiegły miesiąc najlepszy był dla Solidarnej Polski, która pojawiała się o 52 proc. częściej. Pokaźny wzrost – 48 proc. – odnotowało także Polskie Stronnictwo Ludowe.

PO nieznacznie przegrała z PiS także pod kątem liczby publikacji na pierwszych stronach gazet oraz wartości ekwiwalentu reklamowego. W tym pierwszym pojedynku było 346: 311, natomiast w drugim 68:66,7 mln zł.

W zestawieniu liderów, którzy najczęściej spotykali się z krytyką w dziennikach ogólnopolskich*, prowadzi Janusz Palikot. Kontrowersyjny polityk powrócił na pierwsze miejsce po raz pierwszy od sierpnia ubiegłego roku. 25 proc. opublikowanych tam informacji na jego temat miało wydźwięk negatywny. Wprawdzie tylko nieznacznie wyprzedził Donalda Tuska (24 proc.), jednak pozostali liderzy partii odnotowali o wiele niższe wyniki. Trzeci Janusz Piechociński miał tylko 10 proc., natomiast czwarty Leszek Miller – 9 proc. Jarosław Kaczyński pojawił się dopiero na piątym miejscu z wynikiem 8 proc. – jedynie przed Zbigniewem Ziobro (4 proc.).

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Od stycznia 2014 roku zawiera on analizę obecności polityków w social media.

*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@psmm.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
Wykres
png
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ