O polityce najwięcej od wyborów

STRONA GŁÓWNA >> >>

O polityce najwięcej od wyborów

Zainteresowanie polityką wyraźnie wzrosło. Biorąc pod uwagę liczbę publikacji w prasie, jest największe od wyborów parlamentarnych w 2011 roku – wynika z najnowszego badania „Scena Polityczna” opublikowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.

Po raz pierwszy od przeszło półtora roku ukazało się ponad 4 tys. publikacji prasowych w miesiącu na temat tylko jednej partii. W czerwcu o Platformie Obywatelskiej dziennikarze napisali dokładnie 4066 tekstów. Wzrosło zainteresowanie także innymi ugrupowaniami, niemniej jednak o rządzących mówiło się częściej niż o partiach opozycyjnych. Prawo i Sprawiedliwość odnotowało 3,7 tys. tekstów (3 proc. więcej niż w maju), a SLD – 2,1 tys. (aż o 15 proc. więcej). Najbardziej spektakularne wzrosty należały do Solidarnej Polski (25 proc.) i Ruchu Palikota (20 proc.). Spadek odnotowało natomiast Polskie Stronnictwo Ludowe (-7 proc.).

Wykres 1. Zmiany w czasie ukazywania się publikacji prasowych na temat partii politycznych – czerwiec 2013

Skąd takie zmiany i to w okresie, kiedy sezonowo z reguły zauważalne są redukcje informacji? W ubiegłym roku liczba materiałów o partiach spadła w czerwcu aż o 15 proc. Głównym czynnikiem były poważne zmiany w wynikach sondaży poparcia. Kilka z nich pokazało, że partia rządząca traci, a na prowadzenie wysuwa się opozycja. To zdeterminowało lawinę artykułów, analiz, odniesień i komentarzy. Z sytuacją tą zbiegły się przedterminowe wybory samorządowe w Elblągu, które zorganizowano po skutecznym referendum, a których wynik jeszcze wzmógł dyskusję polityczną.

Najwięcej publikacji – zarówno na temat PO, jak i PiS-u – pojawiło się jednak w końcówce miesiąca. Obie partie 28 czerwca zanotowały najwyższe dzienne liczby publikacji. To efekt konwencji zorganizowanych odpowiednio w Chorzowie i Sosnowcu. W przypadku Platformy wiele informacji dotyczyło wyborów przewodniczącego partii. Do rywalizacji z Donaldem Tuskiem stanął Jarosław Gowin.

O partii rządzącej i premierze szczególnie głośno zrobiło się po wypowiedzi Tuska, jakoby koalicja z SLD po wyborach w 2015 roku nie była wykluczona. Słowa te nie przeszły bez uwagi, m.in. Marka Biernackiego, czy właśnie Jarosława Gowina, którzy publicznie wyrażali swoją odmienną opinię. Różnice zdań wewnątrz PO już od kilku miesięcy stanowią jeden z ważniejszych tematów dla dziennikarzy.

W czerwcu najbardziej medialnym, jak i najczęściej krytykowanym liderem politycznym był premier. 26 proc. publikacji w dziennikach ogólnopolskich* negatywnie wpłynęło na jego wizerunek. (-1 pkt. proc. względem maja). Drugie miejsce w tym zestawieniu zajął Janusz Palikot (14 proc.), a trzecie Jarosław Kaczyński (10 proc.). W przypadku prezesa PiS odsetek krytycznych treści zwiększył się aż o 6 pkt. proc.

Wykres 2. Liczba przekazów medialnych w dziennikach ogólnopolskich*, w których wystąpili liderzy partii politycznych z uwzględnieniem wydźwięku – czerwiec 2013 r.

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 30 czerwca 2013 roku.

*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@press-service.com.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
www.social.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
Wykres 1
png
Wykres 2
png
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ