Medialność partii w dół

STRONA GŁÓWNA >> >>

Medialność partii w dół

Okres wakacyjny spowodował mocny spadek medialności partii politycznych – wynika z badania „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Ogólna liczba publikacji prasowych na temat wszystkich ugrupowań obniżyła się o 10 proc. Ta dotycząca ich liderów także zmniejszyła się – o niecałe 6 proc.

W lipcu nie milkły echa kongresów partyjnych PO i PiS. Media szczególnie dużo pisały o efektach wejścia w życie tak zwanej ustawy śmieciowej, czy na temat zakazu uboju rytualnego. Jednym z istotnych tematów była także kwestia zbierania podpisów pod wnioskiem o referendum nad odwołaniem prezydent Warszawy.

Wraz ze spadkiem liczby informacji o liderach partii politycznych, znacząco zwiększył się odsetek materiałów negatywnych na ich temat w dziennikach ogólnopolskich*. Procent niekorzystnych treści wzrósł w przypadku wszystkich poddanych badaniu polityków. Najbardziej trend ten uwidocznił się w przypadku Janusza Palikota, który w lipcu – po dwóch miesiącach przerwy – ponownie okazał się najczęściej krytykowanym liderem partii. W jego przypadku aż 43 proc. tekstów zamieszczonych w dziennikach ogólnopolskich stawiało go w niekorzystnym świetle. Jeszcze miesiąc temu było ich zaledwie 14 proc.


Wykres 1. Liczba publikacji w dziennikach ogólnopolskich*, w których wystąpili liderzy partii politycznych z uwzględnieniem wydźwięku – lipiec 2013 r.

Palikot znalazł się w trudnym położeniu po tym, jak z partii odeszło kilku kolejnych parlamentarzystów. Dariusz Dziadzio i Halina Szymiec-Raczyńska zdecydowali się dołączyć do koła Inicjatywa Dialogu, który już wcześniej założyli inni dawni posłowie Ruchu Palikota. Prasa codzienna pisała w związku z tym o sukcesywnym rozpadzie partii, krytykując ją jednocześnie za dotychczasowe działania.

Z lipcowego raportu „Scena Polityczna” wydanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że był to również niekorzystny miesiąc dla Donalda Tuska, w przypadku którego liczba negatywnych publikacji wzrosła o aż 11 pkt. proc. W badanym miesiącu było ich w dziennikach ogólnopolskich aż 37 proc.

Szczególnie często premiera krytykował „Nasz Dziennik”, nieco rzadziej „Gazeta Polska Codziennie”. Jednak w nagłówkach o negatywnym wydźwięku brylował w tym miesiącu „Super Express”. „Polacy mają dość Tuska”, „Czy premier Tusk broni interesów pornobiznesu?”, „Tusk nie ma planu dla Polski”, czy „Tusk zaplątał się we własne nogi” to tylko niektóre z nich. Tabloid nie darował sobie także publikacji na temat pracy córki premiera – Kasi Tusk, w której epatował wysokością jej zarobków uzyskiwanych z prowadzenia bloga. Z kolei „Gazeta Wyborcza” pisała o „napadzie Tuska na demokrację” w kontekście zniechęcania warszawiaków do udziału w referendum nad odwołaniem Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Na dalszych pozycjach wśród najbardziej krytykowanych liderów znaleźli się Leszek Miller (21 proc.) i Janusz Piechociński (19 proc.). Dopiero na piątym miejscu uplasował się Jarosław Kaczyński (17 proc.), natomiast na ostatniej – Zbigniew Ziobro (7 proc.).

Najbardziej medialną partią polityczną – piąty miesiąc z rzędu – okazała się rządząca Platforma Obywatelska (3,7 tys. publikacji), która wyprzedziła Prawo i Sprawiedliwość (3,5 tys.). Na najniższym stopniu podium znalazł się Sojusz Lewicy Demokratycznej (1,6 tys.), a dalej Polskie Stronnictwo Ludowe (1,2 tys.), Ruch Palikota (0,7 tys.) i Solidarna Polska (0,5 tys.).


Wykres 2. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpiły partie polityczne – lipiec 2013 r.

Wśród liderów partii zdecydowanie najwięcej uwagi poświęcano premierowi (2,3 tys. materiałów), który wyprzedził Jarosława Kaczyńskiego (1,3 tys.). Bardzo dużą stratę do prezesa PiS odnotował trzeci Janusz Palikot (0,4 tys.), który okazał się nieznacznie bardziej medialny od Leszka Millera (0,3 tys.). Kolejne lokaty należą do Janusza Piechocińskiego (0,3 tys.) i Zbigniewa Ziobro (0,2 tys.).

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 31 lipca 2013 roku.

*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@press-service.com.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
www.social.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Pełny raport
pdf
Wykres 1
png
Wykres 2
png
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ