Konstanty Radziwiłł kontra Anja Rubik

STRONA GŁÓWNA >> >>

Konstanty Radziwiłł kontra Anja Rubik

28 października wystartowała kampania społeczna #sexedpl zainicjowana prze top modelkę Anje Rubik. Kilka dni później w mediach pojawił się spot Ministerstwa Zdrowia, w którym główną rolę odegrały… króliki. Firma „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” sprawdziła, o której z tych akcji mówiło się częściej w polskich mediach.

Edukacja seksualna w Polsce to temat dość trudny. Żyjemy w społeczeństwie, w którym wiele kwestii wciąż stanowi tabu. Jednak czy tego chcemy, czy nie o pewnych rzeczach po prostu trzeba rozmawiać. Na przełomie października i listopada w polskich mediach rozgorzała dyskusja na temat dwóch akcji społecznych o tematyce seksualnej.

 

Ministerstwo Zdrowia vs polska top modelka

28 października br. w internecie pojawiło się pierwsze wideo w ramach kampanii sexedpl, zainicjowanej przez Anje Rubik. 7 listopada w sprawie edukacji seksualnej głos zabrał polski rząd. Ministerstwo Zdrowia wyemitowało spot, w którym życie seksualne Polaków zilustrowane zostało przy pomocy królików.

 

Firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów prześledziła medialność obu kampanii społecznych. Analiza objęła okres dwóch tygodni od rozpoczęcia każdej z nich. Czy akcje gościły równie często w mediach społecznościowych, co na portalach informacyjnych? Czy temat podjęły także media tradycyjne? Która kampania wywołała więcej medialnego szumu?

 

Wszyscy ludzie Anji Rubik

22 października Anja Rubik na swoim koncie na Twitterze po raz pierwszy wspomniała o nadchodzącej akcji. Polska top modelka napisała wówczas:

Od 28 października cała Polska zacznie rozmawiać o seksie #sexedpl. Jednak już dzień wcześniej o akcji można było przeczytać na wysokiebobcasy.pl: Brak edukacji seksualnej odbija nam się czkawką. W polskich domach nie rozmawia się o seksie, nie mówi się o nim w szkole. Dlatego, razem z Anją Rubik zaczynamy kampanię #SEXEDPL

7 dni później w Internecie pojawiło się pierwsze z kilkunastu sześćdziesięciosekundowych wideo. Rubik do uczestnictwa w akcji zaprosiła polskich aktorów, muzyków, blogerki, piosenkarki i pisarki. W cyklu spotów edukacyjnych pojawiły się m.in. Dorota Masłowska, Roma Gąsiorowska, Łukasz Fabiański, Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, czy Monika Brodka. Artyści przedstawili krótkie historie związane z najważniejszymi aspektami edukacji seksualnej: pigułką „dzień po”, masturbacją, wizytą u ginekologa, rozmową o seksie z dzieckiem.

Jak na akcję zareagował Internet? W mediach społecznościowych pojawiło się ponad 4,5 tys. wpisów z dotyczącychsexedpl”. Nie wszystkie były pozytywne.

Źródło: https://twitter.com/PolskaLiderem/status/925281786535514112

 

Na portalach informacyjnych i stronach opiniotwórczych o akcji Rubik pisano 175 razy.

Dziewczynki bywają wypraszane z sali lekcyjnej, gdy nauczycielka mówi o penisie, a chłopcy, gdy mowa o miesiączce – mówiła w wywiadzie dla tygodnika „Wprost” Rubik. Akcji udało się też przeniknąć do mediów tradycyjnych. W prasie ukazało się 25 publikacji, natomiast w radio i telewizji pojawiło się zaledwie 8 wzmianek.

 

Króliczki Radziwiłła, czyli intymne życie trusi

Ministerstwo Zdrowia postawiło nie na ludzi, a na zwierzęta. Mimo, że o kampanii z królikami mówiło się w polskich mediach ponad dwa razy więcej niż o kampanii top modelki, to pomysł, by życie seksualne Polaków przyrównywać do prokreacji królików, raczej nie spotkał się z pozytywnym przyjęciem.

Źródło: https://twitter.com/aska_grabarczyk/status/927985492720840704

 

W Internecie na temat kampanii pojawiło się 410 publikacji, to o 235 więcej niż informacji na temat „sexedpl”. W prasie, radio i telewizji aż 215 – całkiem sporo jak na media tradycyjne. Kampania Rubik nie może pochwalić się takim oddźwiękiem.

Swój zasięg spot – na który wg Dziennik Gazeta Prawna wydano 2,7 mln złotych – zawdzięcza raczej niepochlebnym opiniom, zarówno mediów lewicowych, jak i prawicowych.

Portal doRzeczy.pl cytuje językoznawcę prof. Jerzego Bralczyka: To fatalny pomysł, konotacje językowe z królikami i płodnością są jednoznacznie negatywne.

Serwis wPolityce.pl publikuje natomiast wypowiedź samego Radziwiłła: Nie jestem autorem tego spotu. Specjaliści od kampanii społecznych uznali, że właśnie taki sposób, trochę kontrowersyjny, ale wywołujący dyskusję, a to już jest ważne, będzie dobry na zwrócenie uwagi na problem jaki mamy w Polsce, jak i w całej Europie z niedostateczną liczbą rodzących się dzieci.

 

O królikach w social media mówiło się ponad dwa razy więcej niż o akcji #sexedpl

Blisko 11 tys. publikacji o „królikach” pojawiło się w mediach społecznościowych w przeciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia kampanii, w tym 9 747 na Facebooku i 848 na Twitterze.

To ponad połowę więcej niż o kampanii Anji Rubik w takim samym zakresie czasu. Jednak to nie koniec obu kampanii. Na łamach polityka.pl Konstanty Radziwiłł zapowiada: (…) Ona będzie polegała także na kolejnych przekazach medialnych – telewizyjnych i radiowych. Niekoniecznie poprzez kontynuację emisji tego spotu, ale również innych filmików. Myślę, że to, co w tej chwili jest przedmiotem dyskusji, zostanie wzięte pod uwagę przy następnych.

Anja Rubik także nie odpuszcza, odpowiedziała na zaproszenie szefowej MEN i zamierza się z nią spotkać w celu omówienia kwestii edukacji seksualnej w Polsce.

Żródło: https://twitter.com/Rozmowa_RMF/status/933308594019356672

 

Gdyby miarą sukcesu była liczba publikacji na dany temat to śmiało moglibyśmy wybrać zwycięzcę tego medialnego pojedynku. Jednak nie jest. W mediach nadal najważniejsze jest to nie ile, a jak on nas piszą.

 

INFOGRAFIKA do pobrania w pliku poniżej

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.

 

Osoba do kontaktu:

Katarzyna Popławska

kierownik działu marketingu i PR

mobile: +48 697 410 680

tel. +48 61 66 26 005 wew. 128

kpoplawska@psmm.pl

 

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14

www.psmm.pl

www.twitter.com/PSMMonitoring

www.facebook.com/PSMMonitoring

www.youtube.com/PSMMonitoring

 

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Infografika
png
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ