Czy recesja się oddala? Media optymistycznie

STRONA GŁÓWNA >> >>

Czy recesja się oddala? Media optymistycznie

Przeważająca część tekstów traktujących o recesji w lipcu wskazywała na pozytywne trendy w gospodarkach europejskich. Media podkreślały znaczące polepszenie się nastrojów wśród przedsiębiorców. Wskaźnik medialności recesji wzrósł o 9 proc., co jest efektem niskiej bazy w czerwcu. Jego wartość wyniosła 308 punktów – wynika z odczytu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Publikacji dotyczących problemów gospodarczych było niewiele.

Te na temat negatywnych tendencji dotyczyły zwłaszcza dużych gospodarek Azji lub Ameryki Łacińskiej – przede wszystkim Chin i Brazylii. Analitycy ostrzegają, że w Państwie Środka już w przyszłym roku możliwe jest poważne spowolnienie, a co za tym idzie tąpnięcie w gospodarce światowej. Wszystko to ze względu na nieustannie rosnącą bańkę kredytową. Według Hayman Capital Management „może tam dojść nawet do recesji na pełną skalę, o ile rządzący nie podejmą wcześniej poważnych kroków naprawczych”. W tym roku celem jest 7,5 proc. wzrost gospodarczy.

Koniunktury w Brazylii nie jest w stanie zapewnić nawet perspektywa przyszłorocznych Mistrzostw Świata w piłce nożnej i organizacja Igrzysk Olimpijskich 2016. W lipcu indeks giełdy w Sao Paulo znalazł się na najniższym poziomie od 4 lat. Ekonomiści obniżają prognozy wzrostu, a bank Nomura przewiduje, że jeszcze w IV kwartale 2013, gospodarka ta znajdzie się „pod kreską”.

Tymczasem informacje na temat strefy euro były zdecydowanie bardziej optymistyczne. Indeks nastrojów PMI composite wzrósł z 48,7 do 50,4 punktów i po raz pierwszy od stycznia 2012 znalazł się powyżej ważnego poziomu 50 pkt. Podniosły się także wskaźnik koniunktury gospodarczej mierzony przez Komisję Europejską oraz indeks GfK dotyczący nastrojów wśród niemieckich przedsiębiorców. W obu przypadkach osiągnął on poziom najwyższy od wielu miesięcy. Według analityków Banku BNP, dane te świadczą o wchodzeniu europejskiej gospodarki w fazę ożywienia. Dobre dane makro dotyczyły także państw peryferyjnych strefy euro.

Co ciekawe, Barclays Capital zapowiedział, że prawdopodobne jest, iż gospodarka Hiszpanii wyjdzie z recesji już w bieżącym, III kwartale 2013, co do niedawna wydawało się niemożliwe. Negatywne informacje płynęły jedynie z Włoch, gdzie bezrobocie osiągnęło rekordowy poziom, najwyższy od 1977 roku.

W Polsce jednym z najistotniejszych wątków gospodarczych minionego miesiąca było zwiększenie deficytu o 16 mld zł. Minister finansów tłumaczył, że krok ten ma stymulować gospodarkę, a jego efektem będzie stopniowo rosnący wzrost gospodarczy.

Obecna wartość WMR znajduje się zdecydowanie poniżej tegorocznej średniej wynoszącej 331 punktów. Jednak już od początku roku znajduje się on w trendzie bocznym, a każdy jego wzrost redukowany jest spadkiem w kolejnym miesiącu. Obecny poziom interpretowany jest przez analityków jako spokój. W liczbach bezwzględnych, w lipcu pojawiło się 2,5 tys. publikacji dotyczących recesji.

O WMR
Specyfika mediów sprawia, że częstotliwość występowania słowa „recesja” w środkach masowego przekazu ma związek z aktualną sytuacją gospodarczą. Potwierdzają to długoletnie obserwacje zachowania się tego indeksu. Media wielokrotnie stosują słowo „recesja” przy okazji opisu niekorzystnych wydarzeń ekonomicznych, nawet jeżeli spadek gospodarczy nie występuje, ani nie jest prognozowany. Tym samym wzrost WMR oznacza nie tyle nadchodzącą recesję, co pogorszenie się klimatu wokół gospodarki. Medialne występowanie „recesji” ma także związek z opisem wydarzeń zagranicznych, które rykoszetem wpływają na sytuację otoczenia makroekonomicznego. Niewątpliwą zaletą wskaźnika jest odzwierciedlenie w jednym indeksie ogromnej liczby czynników decydujących o nastrojach rynkowych.

Inspirację dla WMR opracowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” stanowił R-word index, publikowany przez „The Economist”. Brytyjski tygodnik kwartalnie zlicza liczbę tekstów w „Financial Times” i „Wall Street Journal”, w których pojawia się słowo „recession”. R-word index bardzo szybko i wyraźnie wskazał na nadciągającą recesję w Stanach Zjednoczonych w 1990 i 2007 roku.

Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak
specjalista ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
mgosciniak@press-service.com.pl

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19
www.psmm.pl
www.social.psmm.pl

PLIKI DO POBRANIA

Informacja prasowa
doc
Wskaźnik medialności recesji, lipiec 2013
jpg
REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ