Zima nadeszła, czyli 7. sezon „Gry o Tron” w mediach
Dotychczas zdobył ponad 60 nagród w tym Złoty Glob i Emmy, a przez magazyn TIME został okrzyknięty najbardziej popularnym telewizyjnym show na świecie. Serial „Gra o Tron” podbił serca widzów także w Polsce. Szum medialny wokół 7. sezonu produkcji HBO prześledziła Agencja „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
„Gra o tron” jest adaptacją bestsellerowej sagi Fantasy „Pieśń Lodu i Ognia” George’a R.R. Martina, która na ekranach po raz pierwszy zagościła 6 lat temu, w kwietniu 2011 roku. Serial od razu zaskarbił sobie sporą publiczność i niemal natychmiast stał się kultowy. Trudno powiedzieć, czy to za sprawą zawiłej, i nierzadko szokującej, fabuły, nietuzinkowych bohaterów, sugestywnej kombinacji polityki, magii i romansu, czy też dialogów, których fragmenty na stałe weszły do kanonu światowej popkultury.
Rys. 1 Źródło: Kwejk.pl
Rys. 2 Źródło: Filmixer.pl
Rys. 3 Źródło: besty.pl
Rys. 4 Źródło: kwejk.pl
Z sezonu na sezon popularność serialu HBO wzrasta. Według stacji każdy odcinek sezonu 6 oglądało średnio 25,1 mln osób (w tym odbiorcy naziemni oraz cyfrowi , a także użytkownicy HBO On Demand i HBO GO/ HBO NOW), to mniej więcej tyle, ilu jest wszystkich mieszkańców Mozambiku.
W „Grze o Tron”, tak jak w mediach, albo się wygrywa albo ginie
Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” postanowili przyjrzeć się publikacjom związanym z najnowszym sezonem serialu i sprawdzić jak duży szum premiera siódmego sezonu wywołała w mediach. Pod lupę wzięto okres od poniedziałku – 26 marca (30 marca pojawił się pierwszy zwiastun -zajawka nowego sezonu) do 17 lipca, czyli dnia premiery pierwszego odcinka w Polsce.
W ciągu trzech i pół miesiąca, we wszystkich analizowanych mediach (prasa, RTV, Internet i social media) opublikowano łącznie 75 167 publikacji.
Na portalach internetowych temat „Gry o Tron” podejmowany był 5 592 razy. W prasie serial cieszył się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem – na przestrzeni badanego okresu, poświęcono mu zaledwie 256 publikacji. W radiu i telewizji pojawiło się o 36 wzmianek mniej.
Infografika 1. Liczba informacji w mediach w okresie od 30 marca do 17 lipca
Ptaszki ćwierkają…
Najczęściej o nowym sezonie serialu HBO mówiło się w social media, gdzie od 26 marca do 17 lipca pojawiło się prawie 70 000 wpisów i interakcji. Polscy internauci najbardziej aktywni byli na Facebooku (32 925 wzmianek). Amatorzy Twittera przegrali natomiast z użytkownikami YouTube’a, który pod względem ilości publikacji (29 416) niemal dogonił serwis Zuckerberga.
Wśród hasztagów, największym wzięciem w mediach społecznościowych, cieszył się #GameofThrones, który pojawił się 10 725 razy! Co ciekawe hasztag dedykowany 7. sezonowi: #WinterIsHere został użyty zaledwie w 4 119 wzmiankach.
„Gra o Tron” to z pewnością fenomen, wokół którego krążą nie tylko wygłodniali widzowie, ale i spragnione klientów marki. Niektóre brandy całkiem sprytnie wykorzystują serial do własnych celów, a agencje reklamowe ochoczo czerpią ze studni GOT. Dobrym przykładem takiej praktyki jest KFC, które w najnowszej kampanii wykorzystało bardzo charakterystyczny, wizerunek jednego z bohaterów.
HBO nie mogło być gorsze. Premierę każdego kolejnego sezonu poprzedza zawsze wyjątkowa kampania. W 2013 jej bohaterami były… smoki.
Fot 1. Źródło: Adweek
Fot 2. Źródło: Adweek
W 2015 roku HBO wspólnie z Uberem w ramach kampanii promującej 5. sezon wpadło na pomysł #RideofThrones. Każdy użytkownik aplikacji mógł zamówić samochód z przeszkloną przyczepą, w której „żelazny tron” czekał, by na nim zasiąść i zrobić sobie selfie.
Fot. 3. Źródło Adweek
W zeszłym roku HBO nawiązując do wyborów prezydenckich w USA stworzyło kampanie „THE GOT PARTY” (www.thegotparty.com), w której kilkoro bohaterów serialowej sagi występowało w roli kandydatów – pretendentów do tytułowego tronu.
W roku 2017 motywem przewodnim są Biali Wędrowcy – człekokształtni nieumarli, których tak bardzo obawiają się mieszkańcy północy… a także Londynu. W ramach promocji nowego sezonu Biali Wędrowcy przechadzali się ulicami stolicy Wielkiej Brytanii.
Każdej premierze nowego sezonu „Gry o Tron” towarzyszą silne emocje fanów, a co za tym idzie spory szum medialny. Internet niemal po brzegi wypełnia się teoriami dotyczącymi fabuły i dywagacjami o losach bohaterów. Temat chętnie też podejmują media tradycyjne. Gra o Tron to chyba największy sukces HBO. Niestety już niedługo, stacja podała bowiem, że 7. sezon to przedostatnia część z serii.
Osoba do kontaktu:
Katarzyna Popławska
Kierownik działu marketingu i PR
mobile: +48 697 410 680
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
kpoplawska@psmm.pl
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-801 Poznań, ul. Marcelińska 14
www.psmm.pl
www.twitter.com/PSMMonitoring
www.facebook.com/PSMMonitoring
www.youtube.com/PSMMonitoring
PLIKI DO POBRANIA
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ